Toon posts:

Beos en Linux gaan niet samen (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik Beos eens wilde installeren op een eigen partitie besloot ik dat vandaag ff te doen. Als eerste moest er een nieuwe partitie komen dus ik haalde Partition Magic er even bij om een nieuwe partitie van 5 gig te maken. Alles ok, partitie is gemaakt en ik start ff op in Linux om te kijken of alles goed gegaan was.. en alles was ok.

Daarna ff gereboot in Beos om het systeem van de virtuele drive (500mb) naar de 5 gig partitie te schrijven. Dat ging zonder problemen.

Dus ik reboot weer naar Linux om Beos toe te voegen aan het Lilo bootmenu.. krijg ik ineens een beschadigde/ontbrekende kernel error tijdens het opstarten. Opnieuw installeren was de korste klap dus dat heb ik maar ff gedaan. Ik had de hoop dat alles na de her-installatie weer ok zou zijn dus ik ga weer ff in Beos om te kijken of ie nu wel het virtuele geheugen kon gebruiken (wat eerder met de 500mb swap file niet mogelijk was).

Even later weer terug naar linux.. krijg ik ineens een hele zooi 0'en en 1'en op m'n beeld :P . Het bleek gelukkig mee te vallen, een 2e installatie vanaf de Boot CD (suse) en alles was weer ok.

Ik heb zo'n vermoeden dat het Be-filesystem botst met de swap-partitie van Linux of zou het wat anders zijn? :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

het lijkt alsof beos dingen doet met je bootsector die je niet wil ... zit je daar te prutsen met een beos bootmanager ofzo?

wat een oplossing zou kunnen zijn is, in linux lilo draaien, zorgen dat je naar linux kunt booten enz, dan rebooten en in je bios "boot virus protection" aanzetten zodat beos je bootsector niet kan overschrijven, dan zou je normaal geen problemen meer mogen krijgen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

_nethack

We're all MAD here

Heb je toevallig iets met je linux partities gedaan? (grootte aangepast of verplaatst?)

Het probleem is dat LILO niet naar het filesystem kijkt voor het laden van de kernel, maar naar de fysieke plaats op de schijf. Op het moment dat jij bijv. je partitie een stuk opschuift, kan het zijn dat de kernel wordt verplaatst. Na een keertje opnieuw opstarten lijkt alles echter nog gewoon te werken. Je hebt namelijk de kernel wel verplaatst, maar op de oude plek staat de binary ook nog op de schijf, ondanks dat dat stuk nu buiten je partitie valt.
Ga je nou op die plek iets doen, bijv. formatteren of data schrijven, dan probeert LILO nog steeds dat bepaalde stukje schijf te laden, waar dus geen kernel meer staat.

Na zo'n actie kun je het beste het systeem vanaf de cd starten (even je root partitie als opstart optie meegeven) en lilo draaien. Dan krijgt lilo opnieuw de juiste plaats van de kernel mee.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Er bestaat ook een BeOS versie die binnen linux draait!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 00:41 schreef Apache het volgende:
het lijkt alsof beos dingen doet met je bootsector die je niet wil ... zit je daar te prutsen met een beos bootmanager ofzo?
Ik kies toch liever voor lilo ipv de Beos bootmanager :)
wat een oplossing zou kunnen zijn is, in linux lilo draaien, zorgen dat je naar linux kunt booten enz, dan rebooten en in je bios "boot virus protection" aanzetten zodat beos je bootsector niet kan overschrijven, dan zou je normaal geen problemen meer mogen krijgen.
Dat is niet nodig geweest, na de nieuwe Linux installatie heb ik geen crashes meer gehad. Ik draai nu 3 OS'en op 1 systeem zonder problemen. :)

Verwijderd

Heb het gewoon naast elkaar gedraaid dmv. een bootflop. BeOS 5 was dat.
Pagina: 1