Toon posts:

[RAM] Fout in dimm of mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie me even helpen met het vaststellen van een probleemoorzaak binnen mijn pc? Het volgende is het geval:

- Ik heb af en toe dat mijn PC vast loopt (BSOD) met als stop fout (wanneer die wordt gegeven) iets in de trend van geheugen.
- Wanneer ik een spel speel (Red Alert 2) gebeurt dit altijd binnen een uur
- Wanneer ik actief gebruik ga maken van mijn oude videokaart (NVidia Vanta) in Win2k, lukt dit aardig goed, maar heb af en toe last van vastlopers (beeld vast, spel soms door)
- Wanneer ik in WinXP nieuwe drivers installeer voor die videokaart en ermee ga spelen, krijg ik gegarandeerd een fout met die drivers ervan.
- Wanneer ik met mn nieuwe videokaart (Leadtek G-Force 4) een grafisch spel ga spelen (morrowind) crasht deze al voordat er 1 beeldje intro is verschenen..

Dit alles zou mij zeggen: geheugenfout.

Maar nu, wanneer ik mijn reepje 512 eruit haal, en de reepjes 64, 64 en 128 van mijn broertje erin duw, krijg ik WEER deze soort fouten...
En hij heeft dus nooit last van geheugenfouten of wat dan ook..

Zou het nu kunnen zijn dat mijn mobo niet helemaal fijn is, of mijn proc, of de geheugen-slots op mn mobo?

Ik weet het dus even niet en naar de winkel kost weer geld.. hopelijk kan het goedkoper..

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Lijkt mij eerder een software probleem.
Heb je iets anders gewijzigd, je video kaart vervangen of zo?
Zo ja, zitten die oude drivers misschien in de weg.
Kost even wat tijd, maar dan weet je in ieder geval zeker of het daar aan ligt,
dus gewoon even je systeem opnieuw van windows voorzien.
Als je toch twijfelt aan je memory voetje op je mobo,
kan je die module gewoon verplaatsen van je eerste naar je tweede voetje.
Dan weet je in ieder geval of het daar aan ligt.
Pc's werken namelijk ook goed als het eerste geheugen bankje niet gevuld is.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Kan het zijn dat je moederbord een Via Chipset heeft, zo ja, heb je de drivers geinstalleerd, als je dit doet, krijg je een aantal vinkjes tijdens de installatie van de 4in1 driver van Via. Je moet er dan op letten dat je bij de AGP setting (het derde schermpje met vinkjes dacht ik), voor "Normal" kiest en niet voor "Turbo". Daar staat hij namelijk standaard op...

Ik heb hier ook problemen mee gehad, ieder 3d spel liep na een paar seconden vast. Dit was voor mij de oplossing.

Mocht je geen Via chip hebben, dan zou ik het jammer genoeg ook niet weten.

Succes

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat lijkt me een typisch geval van agressieve geheugentimings. Stel deze in de BIOS wat 'softer' in. Je hebt bijvoorbeeld de keuzes uit normal-fast-turbo-ultra o.i.d., kies dan 'normal' of stel de timings anders handmatig naar eigen smaak in naar gelang het systeem stabiel blijft :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is al verholpen! Oorzaak? Het mobo.. Hoe bedenk je het....

Mobo vervangen voor een precies dezelfde en ik kan weer heerlijk gamen.. Nu nog een eigen kopen :(

In ieder geval bedankt voor de inspanning!

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
fijn dat het opgelost is, maar als je twijfeld aan je geheugen. --> www.memtest86.com is een klein progje dat je op flop zet en dat je geheugen naar mijn idee erg grondig test
Pagina: 1