alternatief aansluiten lade cd-rom

Pagina: 1
Acties:

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Nadat ik een niet goed werkende cd-rom drive had geroosterd leek het mij wel een goed idee om de lade te gebruiken voor een uitschuifbare lcd :9

Wat ik heb is een bruine en een rode draad, sluit ik bruin aan op de +5 en rood ground dan gaat het laatje open, sluit ik het andersom aan dan gaan het laatje dus dicht.

Ik zoek nu dus een aansluiting waardoor dit zo eenvoudig mogelijk is te bedienen (en zelfs voor mij te maken!)

Zou dit bv kunnen door de een switch tussen ground en +12 en de andere op +5 (verschil dan +7 of -5) of mol ik dan weer een voeding? Anders zou ik mi altijd twee verbindingen tegelijk moeten omschakelen.

Wie o wie helpt mij om mijn droom van een uitschuifbare LCD te realiseren? (heb het nl nog niet eerder gezien)

En wie o wie heeft er zin om een weer veel te lange post te lezen?

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 16:48

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
man ik hoop voor je dat het lukt, lijkt me echt heel erg bruut zoiets, maar heb je geen problemen ivm de dikte van zo'n lcd :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ReallyStupidGuy
Weet niet precies wat de dikte wordt maar zolang het niet meer is dan 3 cm past het incl. lade in 1 5 1/4 drivebay.

Heb nog eens nagedacht en volgens mijn boerenvestand zou dat 12-ground truukje moeten werken. :?

Eigenlijk zou er dan ook iets van een "tijdelijke schakelaar" tussen moeten om te zorgen dat je niet hoeft te wachten totdat het laatje helemaal open of dicht is. (dus iets van: 1x drukken, motortje draait 1,5 seconden)

Soms wou ik dat ik electrotechniek studeerde.......

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 14:41
hmz, ik heb het al es eerder gezien, volgens mij hier op het forum, zelfs, maar goed, je hebt een pulsrelais nodig, je geeft een druk op een toets, en dan word er bijv, voor 2 sec. een relais aangetrokken, die kun je dan gewoon op de kabels naar je cdromspeler aansluiten, je meot maar ff zoeken naar zoŽn contact, er zijn al wel eens eerder topics over geweest

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je moet twee kontactjes maken, die een signaaltje geven als het laatje helemaal open of helemaal dicht is...

daar moet je dan een flipflop als geheugen bij maken ed...

het moet (bedenk ik ff) ook meteen bistabiel relais kunnen... zo een waarvan de spoel blijft hangen...

dit was idd een week of wat geleden ook op tweakers... kweenie meer van wie ofzo...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/cdla.jpg

hier gaat dus het laatje open totdat het kontaktje de motor onderbreekt, op de terugweg precies andersom....

hier kan je ook een gewoon relais gebruiken, maar dan moet je die twee maak kontaktjes vervangen door een 1 x OM schakelaar...

Electronics development

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Atmoz heeft dit gemaakt voor z'n uitschuifbare baybus,

was dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.trancesensation.nl/stephan/casemod2002/COMPLEET/DSCF0033.JPG

met dit als schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.trancesensation.nl/stephan/casemod2002/images/schakelaar.jpg

Is een trug flip schakelaar, je houdt em naar de ene kant om de la open te doen, en naar de andere kant om em weer dicht te doen. Correct me if i'm wrong.

Verwijderd

Waarom niet gewoon het bestaande mechanisme gebruiken?
Ik ben er nu ook met 1 bezig om hierin de schak. van de fans in te bouwen...

Dus gewoon zoveel mogelijk eruitslopen (cd laser usw.) en de print en de slede laten zitten, daarna slede verbouwen...

• ReallyStupidGuy
Helaas heb ik juist de printplaat laten doorbranden.
Ik had nl. een molex omgedraaid om mijn fans netjes op 5v te laten draaien, toen ik daar de cdrom op aansloot begon ie te stinken :? heel vreemd.

Ik heb nu met een beetje logish nadenken het volgende schema bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://us.f1.yahoofs.com/users/2309f450/bc/Ladecd.jpg?bcm7FT9Aa0a.k3Ln

Dan loopt de motor dus op +7 of -5 V. Voordeel is dat ik maar 1 draadje hoef te schakelen.

Nog 3 vraagjes resteren:

1: Wat voor een schakelaar moet ik gebruiken die dus door een impuls kan schakelen tussen de ground en +12V

2: Voor de eindpunt lade schakelaars: kan ik zorgen dat zodra de schakelaar stroom krijgt de verbinding is verbroken. (dus een soort omgekeerd relais)Dan kan ik het meganisme dat al in de speler zit nl gebruiken.

3: Gaat dit werken?

Doordat ik op zoek ben naar een goede host voor m'n plaatjes weet ik niet helemaal zeker of deze voor iedereen zichtbaar is, laat dus ff weten of je m'n fantastische schema kunt zien....

• ReallyStupidGuy
Ben bij okaphone in groninge n geweest, fantastisch gehopen daar. Weet niet of zew blij zijn met nog meer technonoobs maar er heeft iemand heel veel tijd in mijn probleempje gestoken,

ps. dronken typen zuigt!!!!!!!

sorry

Verwijderd

Okaphone roelt ;)
Pagina: 1