Netwerk via HUB waarom niet??

Pagina: 1
Acties:

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 17:56

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
IK heb thuis 2 pc's staan die via een 10mbit 8poorts hub in verbinding staan met internet van @home (DHCP) ze krijgen hun Ip's dus via @Home.

ik heb ook nog een notebook celeron 800mhz die ik ook op het netwerk wil krijgen.
het heeft dus in deze config gewerkt, maar laatst wou ik ff Win2k op mijn laptop zetten. en toen kwam ik niet op het netwerk?
heb nu WinXP er weer opstaan maar nog steeds werkt het niet.

IP:192.168.1.1 subnet: 255.255.254.0
ik kan op de laptop het IP wel pingen, en de netwerkkaart van de laptop (127.0.0.1) kan ook, maar min PC en laptop kunnen elkaar niet pingen!

ik had daar strax een Cross-link kabel tussen mijn PC en die laptop(zelf ips gegeven) en toen had ik we verbinding.

op mijn PC draai ik nu Win98SE, met een vuurmuur, maar heb die notebook toegang gegeven!

ik snap er echt niks van :? (werkgroep en alles staat allemaal goed!)

ook de lampjes op de netwerkkaart en de hub branden, dus volgens mij kan er geen breuk of iets dergelijks inzitten!

iRacing Profiel

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Hoeveel ip krijg je via @home, een ip voor elke pc? Daarnaast in welke range liggen deze ip's. Als deze gelijk in een totaal andere range liggen dan je submask dan willen de computers elkaar niet eens zien.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Mmmm, volgens mij gebruik je een verkeerd subnetmasker.
Dat je je eigen loopback adres kunt ping 127 enz is normaal want dat zit in elke computer.
Zet je subnet eens op 255.255.255.0 dat is nml normaal bij het ipadres (privat range) dat je gebruikt!!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 00:01 schreef ripexx het volgende:
Hoeveel ip krijg je via @home, een ip voor elke pc? Daarnaast in welke range liggen deze ip's. Als deze gelijk in een totaal andere range liggen dan je submask dan willen de computers elkaar niet eens zien.
van @home krijg ik 2 ip's, en het subnetmask is bij beide pc's ook door @home verschaft, dus d8 vul maar hetzelfde subnet in op de notebook.

"range" wat bdl je daarmee??

het is gewoon zo vaag want had het eerst precies hetzelfde! en nu werkt het niet :?

iRacing Profiel

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
in je server zet je toch je alleen je inet-nic op dhcp? De interne moet je gewoon 192.168.0.- geven en als subnet mask 255.255.255.0

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 00:31 schreef ferrybouwman het volgende:
in je server zet je toch je alleen je inet-nic op dhcp? De interne moet je gewoon 192.168.0.- geven en als subnet mask 255.255.255.0
............./Mijn PC1 (Ip van @home gekregen
Inet ----(HUB)-PC2 ook een IP van @home
.............\mijn laptop waar ik het IP en SUBNET zelf heb ingevuld!

iRacing Profiel

• ripexx

ripexx

bibs

Je krijgt dus twee public ip's van @home, deze zijn dus voor iedereen toegankelijk. Nu wil je er een derde pc aan hangen, maar dat wil niet werken. Je moet het als volgt zien, jouw hub maakt nu direct onderdeel uit van het internet. Je pc zitten direct met een ip verstrekt door @home vast aan het internet.

Wat zijn de ip adressen die je van @home krijgt zijn deze statisch of dynamisch. Als deze dynamisch zijn zul je toch een andere oplossing dienen te vinden. Voor de rest is het nog al vaag. :?

Een oplossing voor jouw probleem is een router. Deze zorgt ervoor dat je internet gescheiden wordt van je internet netwerk (dit kan zowel een hardwarematige router zijn als een software router (id winroute etc)). Nu kun je dan met een C-class netwerk 254 pc aanspreken, dus ook die derde pc.

Koop een extra nic, en maak van een van die pc's een router dan ben je klaar. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 00:35 schreef Gohan-san het volgende:

[..]

............./Mijn PC1 (Ip van @home gekregen
Inet ----(HUB)-PC2 ook een IP van @home
.............\mijn laptop waar ik het IP en SUBNET zelf heb ingevuld!
Geef 'ns de ip-adressen van alle drie machines en zet erbij of ze Internet kunnen bereiken, svp.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 00:41 schreef Baaf het volgende:

[..]

Geef 'ns de ip-adressen van alle drie machines en zet erbij of ze Internet kunnen bereiken, svp.
Mijn IP adressen zijn dus Statisch!

PC1: 213.51.120.XXX (vul ik uit veiligheid niet in!)
PC2: 213.51.121.XXX
Subnet beide 255.255.254.0
De computernamen van deze 2 pc's zijn ook door @home aangegeven cc-205XXX-A en cc-205XXX-B
deze beide staan op internet

Laptop: 192.168.1.1
subnet 255.255.255.0 (heb 255.255.254.0 ook al geprobeert)

dat met die router is onzin, omdat ik op precies dezelfde manier het eerst al werkend had, daarom vind ik het ook zo vaag!

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID, die laptop hoeft niet op internet, weet ik dan heb ik een router of iets dergelijks nodig!.
ik wil alleen filesharing en gamen op die laptop!

iRacing Profiel

• ripexx

ripexx

bibs

Met je huidige config gaat dat nou eenmaal niet. Je zit gewoon gebonden aan de scheiding tussen local en internet. Optie is een tweede nic in een van die pc's en deze instellen op een private range. Kosten nog geen 10 euro. :+

offtopic:
Je file sharing is nu voor eeniedere in de jullie subnetten te zien. Lijkt me dus niet echt verstandig

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Dan zal je laptop toch een ip-adres moeten hebben in hetzelfde ip-bereik (range) als de andere machines, dwz:
213.51.120.0-213.51.121.255.

Blijkbaar werkt de DHCP niet goed, je weet zeker dat je bij @home 3 machines mag gebruiken? Die DHCP-server kan anders weigeren een 3e ip aan je aansluiting te hangen.

Zet je laptop anders handmatig op een adres uit bovenstaand bereik, maar let op of het niet al in gebruik is.
edit:
Zoals ripexx hieronder zegt is dit niet een optimale manier en zeker geen lange termijn oplossing. Een minuutje kan volgens mij echter geen kwaad, als je eerst door te pingen er redelijk zeker van bent dat het adres niet al in gebruik is

• ripexx

ripexx

bibs

Op woensdag 03 juli 2002 01:02 schreef Baaf het volgende:
[..]
Zet je laptop anders handmatig op een adres uit bovenstaand bereik, maar let op of het niet al in gebruik is.
Doe dit aub niet, veroorzaakt alleen maar meer ellende voor anderen. Als iemand straks dit zelfde adres krijgt toegewezen dat wordt het een rotzooi. |:( Ook kan je je niet zomaar ip adressen buiten de private ranges toeeigenen. Je krijgt een lease van @home voor je ip's deze zijn dus niet van jouw. Je kan en mag dan dus ook niet zomaar er een toeeigenen. |:(

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Misschien is het handig om nog een ip aan te vragen bij @home? zodat je dus een cpXXXXXX-C krijgt dan werkt het wel

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 19:29

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Je moet of de laptop in de zelfde range hangen als ja laptop (dus 213.51.120.XXX) of je moet een router kopen... anders kan het NIET! als je een router koop geef je die als IP 192.168.1.1 --> pc1= 192.168.1.2 --> pc2=192.168.1.3 --> laptop=192.168.1.4...

en dan laat je die router contact maken met jou @home... op deze manier kan je alleen internetten en gamen op hetzelfde netwerk!

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Verwijderd

dit heeft dus te maken met met TCP/IP routering.

als je de instelling
ip: 192.168.1.? hebt met
subnetmast: 255.255.255.0

betekent dat dat je pc met bovenstaand ip adres, kan connecten met alle pc's die in het zelfde subnetmask staan, dus alle pc;s met een 192.168.1.?

Wil je naar een ander subnet mask, dan zul je toch echt moeten routeren dmv een (ja, je raad het al) router.
Je zult dus op je 192.168.1.? machine een gateway inmoeten vullen, welke snapt waar je heen wilt, dit gaat niet lukken zonder ip adres wijziging, of het toevoegen van een ROUTER

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

PC1: 213.51.120.XXX 255.255.254.0
PC2: 213.51.121.XXX 255.255.254.0
Als dit je ip's en subnetmasks zijn van je pc's, dan liggen deze niet eens in hetzelfde subnet en krijgen deze verbinding met elkaar via het internet i.p.v. direct via de hub......

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
okee bedankt allemaal het is nu een stuk duidelijker, maar ik vind het toch heel erg vaag dat het eerst op precies dezelfde manier wel werktte!

maar dit topic kan nu wel op slot! denk dat ik binnenkort een router ga aanschaffen!

iRacing Profiel

• ripexx

ripexx

bibs

Omdat het waarschijnlijk eerst via het internet werkte endaarnaast is je besluit om een router aan te schaffen zeer verstandig. Succes :+

buit is binnen sukkel

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op woensdag 03 juli 2002 09:26 schreef Mysteryman het volgende:
Je moet of de laptop in de zelfde range hangen als ja laptop (dus 213.51.120.XXX) of je moet een router kopen... anders kan het NIET! als je een router koop geef je die als IP 192.168.1.1 --> pc1= 192.168.1.2 --> pc2=192.168.1.3 --> laptop=192.168.1.4...

en dan laat je die router contact maken met jou @home... op deze manier kan je alleen internetten en gamen op hetzelfde netwerk!
Router aanschaffen is natuurlijk volstrekt overbodig. Als je 1 van de twee internetPC's van een extra netwerkkaart voorziet, en zowel die tweede nic als de laptop van een 192.168.bla.bla adres voorziet, kan je zowel beide PC's (met drie kabeltjes) als de laptop op je hub hangen, en dan ben je d'r ook. Kosten: Nicje 10 euro, kabeltje 3 euro. Iig goedkoper dan een router.

edit:
sailormanfj heeft trouwens ook wel een lekker punt :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

als je toch alleen maar bestand en printer delen wil kan je toch ook gewoon ipx voor bestand en printerdelen gebruiken. Dan maakt het niks uit of die andere laptop wel of geen ip heeft, je kan onder winxp toch ook 2 ipadressen aan een netwerkkaart toewijzen. Dan ben je er toch ook! heb je niks nieuws nodig.

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 13:34 schreef sailormanfj het volgende:
als je toch alleen maar bestand en printer delen wil kan je toch ook gewoon ipx voor bestand en printerdelen gebruiken. Dan maakt het niks uit of die andere laptop wel of geen ip heeft, je kan onder winxp toch ook 2 ipadressen aan een netwerkkaart toewijzen. Dan ben je er toch ook! heb je niks nieuws nodig.
Echt veilig is het niet he ;)

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 09:59

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Je hoeft (als je, zoals je zelf aangeeft, met die laptop niet Inet op hoeft) alleen maar netbeui te installeren.
Ff zorgen dat je de bindingen goed instelt op de machines die wel Inet hebben (ivm veiligheid), en klaar.
Nix moeilijk doen met ip's, routers, en weet ik veel wat er nog meer gesuggereerd werd, aangezien je daar nix mee van doen hebt.
(oh, en btw, je adressen zijn niet statisch, eens in de zoveel tijd krijg je andere adressen, als je je spul dan statisch hebt ingesteld kun je probremen krijgen, of een ander)

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 19:16 schreef cherberos het volgende:
Je hoeft (als je, zoals je zelf aangeeft, met die laptop niet Inet op hoeft) alleen maar netbeui te installeren.
Ff zorgen dat je de bindingen goed instelt op de machines die wel Inet hebben (ivm veiligheid), en klaar.
Nix moeilijk doen met ip's, routers, en weet ik veel wat er nog meer gesuggereerd werd, aangezien je daar nix mee van doen hebt.
(oh, en btw, je adressen zijn niet statisch, eens in de zoveel tijd krijg je andere adressen, als je je spul dan statisch hebt ingesteld kun je probremen krijgen, of een ander)
dat zal ik eens proberen, want volgens mij had ik die uitgezet omdat die je netwerk vertraagt! (zal ff proberen volgens mij heb je gelijk jah!

tot nu toen heb ik al 4 maanden hetzelfde IP maar zie het nog wel!

iRacing Profiel

Pagina: 1