UPS mod -> 220 in auto?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
Ik heb hier een oude UPS over... APC Backups 250VA

Ding is op zich prima, alleen de accu is verrot.

Nu wil ik dat ding modden zodat ik m in de auto kan bouwen.. heb ik mooi 220V in de auto..

Iemand enig idee?? Iemand dit toevallig al gedaan?

Als ik accu aansluit gaat ie natuurlijk (nog) niet direct aan, pas als ie 220 heeft gehad...

Dat moet ik dus ff eraan zien te modden... Iemand suggesties?

Anders wordt het toch maar met de meter de relais zien te overbruggen...

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De electronica in een UPS die van 12 V weer 220 maakt vindt het niet zo grappig als je dat continue vraagt. Die electronica is erop gebouwd om in geval van problemen *even* 220 te kunnen leveren, niet continue dus.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 08:39 schreef masaman het volgende:
De electronica in een UPS die van 12 V weer 220 maakt vindt het niet zo grappig als je dat continue vraagt. Die electronica is erop gebouwd om in geval van problemen *even* 220 te kunnen leveren, niet continue dus.
Ben ik niet helemaal met je eens. De meeste UPS systemen geven nl. continu hun spanning via de accu en omvormer af (secundaire kant)Deze wordt continu geladen door 220 of 380 (primaire kant). Op het moment van een dip c.q. onderbreking is het enige wat er dus gebeurd, dat de betreffende accu niet meer geladen wordt (primaire kant). Secundair merk je dus absoluut niks van de dip. Uiteraard treden er dan allerlei toeters en bellen in werking om de gebruiker te melden dat hij nog een x aantal minuten te gaan heeft, voordat de accu op raakt.

Dus als je het systeem op een werkende accu aansluit zou hij in principe moeten werken. Let alleen op de accuspanning!! Een hoop UPS systemen hebben n.l. geen 12V accu aan boord!!! (Er zijn er die zelfs 48V accu's hebben)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
Op woensdag 03 juli 2002 09:43 schreef hoolie_v het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens. De meeste UPS systemen geven nl. continu hun spanning via de accu en omvormer af (secundaire kant)Deze wordt continu geladen door 220 of 380 (primaire kant). Op het moment van een dip c.q. onderbreking is het enige wat er dus gebeurd, dat de betreffende accu niet meer geladen wordt (primaire kant). Secundair merk je dus absoluut niks van de dip. Uiteraard treden er dan allerlei toeters en bellen in werking om de gebruiker te melden dat hij nog een x aantal minuten te gaan heeft, voordat de accu op raakt.

Dus als je het systeem op een werkende accu aansluit zou hij in principe moeten werken. Let alleen op de accuspanning!! Een hoop UPS systemen hebben n.l. geen 12V accu aan boord!!! (Er zijn er die zelfs 48V accu's hebben)
1. Mijn ups werkt gewoon op 12V, is maar 250VA...
2. Toeters en bellen enz zitten er niet op, het is geen smart-ups.

Heb gister ff lopen kloten,maar wil niet...
hij gaat pas aan als er ff 220 op is en weer wegvalt. Zonder 220 "start" blijft ie uit... :(

relais krijg ik ook geen hoogte van.. dus hij wil nog niet direct aan op 220 :(

Verwijderd

1. Mijn ups werkt gewoon op 12V, is maar 250VA...
2. Toeters en bellen enz zitten er niet op, het is geen smart-ups.

Heb gister ff lopen kloten,maar wil niet...
hij gaat pas aan als er ff 220 op is en weer wegvalt. Zonder 220 "start" blijft ie uit... :(
Zou idd kunnen kloppen, de besturingselectronica heeft idd 220 nodig om op te starten |:(

relais krijg ik ook geen hoogte van.. dus hij wil nog niet direct aan op 220 :(
Kan ik je zo ook niet mee helpen zonder schema |:(

Dus al met al helaas pindakaas vrees ik voor je...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13
Op woensdag 03 juli 2002 11:34 schreef hoolie_v het volgende:
1.Zou idd kunnen kloppen, de besturingselectronica heeft idd 220 nodig om op te starten |:(
Vaak werkt de besturingselektronica gewoon op 12V (of 5V), alleen wordt dit appart gevoed vanaf een voedingkje.. Dus dat zul je even moeten omleiden ofzo..

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de kleinere modellen van APC van het off-line type. Deze types converteren dus NIET standaard de 220 naar accuspanning en weer terug zoals de beschreven online types wel doen.
Heb even gezocht bij APC maar kan zo gauw niets vinden.
Online UPS'sen kosten meer dan het genoemde type.
Just my 2 cents...

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 17:38 schreef masaman het volgende:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de kleinere modellen van APC van het off-line type. Deze types converteren dus NIET standaard de 220 naar accuspanning en weer terug zoals de beschreven online types wel doen.
Heb even gezocht bij APC maar kan zo gauw niets vinden.
Online UPS'sen kosten meer dan het genoemde type.
Just my 2 cents...
Zou idd best kunnen, ik heb alleen (werk)ervaring met de on-line type's maar als DJSmiley een schemaatje van het apparaat kan ritselen en FF mailen wil ik wel zien wat ik evt. kan doen.
Afbeeldingslocatie: http://psv.netwerk.to/forums/images/smilies/offtopic.gif(Heb toch een weekje verplicht vrij, en zit me kapot te vervelen) /Afbeeldingslocatie: http://psv.netwerk.to/forums/images/smilies/offtopic.gif

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Idd de oplossing is al gemeld: De voeding van de UPS moet ook vanaf de accu komen. Krijg je 2 problemen:
1: De UPS trekt veel.
2: Bij starten auto zakt de spanning in, je krijgt dan altijd de melding: Replace Battery denk ik...

Maar als je verstand hebt van electronica kun je proberen het omvormergedeelte geheel te overbruggen en alleen dat deel te gebruiken.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1