Toon posts:

DI vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen wat dit doet ?

Veel mensen die ik spreek zeggen dat je zo'n ding nodig hebt om een synthesizer aan te sluiten op een mengpaneel.

Waarom kan dit niet gewoon via de lineout van het keyboard op het mengpaneel ?

Ik heb een prehistorische yamaha mixer (EM-200B) met ingebouwde versterker. Hier zijn de ingangen voorzien van een XLR en phono , tevens is elke ingang voorzien van een gevoeligheids schakelaar -60bd tot +4 in een stap of 5. Is het hierop mogelijk om het synthesizer (roland E 70) en een aantal mics zo dat hier een signaal uitkomt welke gelijk (synthesizer en zang in balans) is ?

Verwijderd

Dit is onzin, je kunt je keyboard gewoon zonder di aansluiten op je mengpaneel, DI worden gebruikt voor gitaren/versterkers en niet voor gewone synths met line outgang :)

Let wel op die kun je dan ook alleen op een line ingang aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp is zo'n ding dus niets anders als een convertor van line-out naar balanced xlr ?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 00:04 schreef petalwing het volgende:
Als ik het dus goed begrijp is zo'n ding dus niets anders als een convertor van line-out naar balanced xlr ?
zo ongeveer ja, ik zal het effe voor je nakijken, ik heb ze bijna nooit nodig dus...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DI staat voor Direct Inject.

Een DI box (want zo noem je ze) word meestal voor 2 doelen gebruikt:

1. Impedantie aanpassing.
2. voor galvanische scheiding, om een aardlus (vooral op podia) te voorkomen.

En DI box heeft niets te maken met het gebalanceerd maken van audio. Eerder andersom zijn ze goed toepasbaar.

Niemand kan zonder het eerst van dichtbij bekeken te hebben zeggen of je wel of niet zo'n ding nodig hebt.
1 ding is zeker: je kan het gewoon zonder DI proberen zonder zwarte rookwolken risico.
Heb je dan haast geen nivo of klinkt de boel bijzonder vervelend, kun je er altijd nog een DI bijzoeken.
Maar ik denk dat je er geen nodig hebt...

Alles kan stuk.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep.percies..
ook is DI ..zoals de afkorting (int engels)
het geluid wat dunner maakt.. maar kan soms ook weer warm uitvallen..
en voor de rest alles wat remco_k heb geschreven

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op woensdag 03 juli 2002 14:33 schreef gitaarwerk het volgende:
jep.percies..
ook is DI ..zoals de afkorting (int engels)
het geluid wat dunner maakt.. maar kan soms ook weer warm uitvallen..
en voor de rest alles wat remco_k heb geschreven
:? :? Nu al aan het blowen?? ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 03 juli 2002 16:52 schreef TheLemon het volgende:

[..]

:? :? Nu al aan het blowen?? ;)
nej.. kutbui vandaag..lees huiskamer maar :(

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:38

mr_petit

opperprutser

een DI box kan je weldegelijk goed gebruiken voor het gebalanceerd maken van het signaal.

Dit is echter alleen maar een noodzaak als je lange kabels gebruikt met signaalbronnen die een zeer zwak signaal geven zoals mic's e.d.
Om die reden zijn de meeste mic's al gebalanceerd uitgevoerd (moet je mengpaneel natuurlijk ook gebalanceerd zijn :Z )

Anders ontvang je rustig een aantal AM radiostations op je kabel :+

Bij veel DI boxjes is de galvanische scheiding niet meer aanwezig (aktieve DI).
Reden: een goede scheidingstrafo is duur.

Het kan overigens geen kwaad om je ongebalanceerde uitgang van je synth op een gebalanceerde ingang van je mixer aan te sluiten.
Als je synth een gebalanceerde uitgang heeft kan je natuurlijk het beste die gebruiken

"man is not truly one, but truly two,"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 14:01

Jag

Op woensdag 03 juli 2002 13:56 schreef remco_k het volgende:
En DI box heeft niets te maken met het gebalanceerd maken van audio. Eerder andersom zijn ze goed toepasbaar.
Toch wel, sterker nog, dat is het enige waar ik DI boxes voor gebruik op mijn werk :). Ongebalanceerd in, en gebalanceerd uit met phantom als voeding voor de DI. Erg handig voor de die DJ mixers rommel, synths en andere apparatuur zonder gebalanceerde uitgangen.

Verwijderd

Zoals beloofd wat info over di-box :

With added functionality and enhanced audio performance, the AR-133 has been designed to be more affordable for musicians, studios and PA companies. The unit includes phantom power and battery supplies as standard. Should the phantom power from the console fail or be accidentally switched off, the AR-133 automatically switches over to the internal 9V battery providing uninterrupted use.

The unit is housed in a rugged aluminium extrusion case, with robust polyurethane end-cheeks which give the AR-133 a very distinctive look. Input connectors are both 1/4" jack sockets and an XLR socket, the latter meaning that the AR-133 can be used to convert unbalanced signals to a balanced output on XLRs throughout. The arched case allows cables to run back underneath the unit from the end for neat cable management.

Input attenuation is 0, -20 or -40dB, making the box suitable for instrument, line or amplifier levels on inputs. On the output side, a ground-lift switch is provided for quick solutions to ground-loop problems.

The AR-133 uses an enhanced version of the same audio path as the AR-116, now regarded by many people as a reference standard. The sound quality is legendary, particularly on acoustic and bass guitars.

Numerous applications can be satisfied by the AR-133. For example, as well as the traditional guitar use, the AR-133 can be used with keyboards, DJ consoles, amplifier outputs, and other electronic sources. An additional bonus is the ability to use the AR-133 as an active balancing device.

http://www.bss.co.uk/ar133.htm
--------------------------------------------------------------------------------

Een onmisbaar tooltje....

:P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 14:01

Jag

Wij hebben DI boxes van Klark teknik.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 02:22 schreef Jag het volgende:
Wij hebben DI boxes van Klark teknik.
die zijn ook vet ja, ik had deze gekregen van iemand, altijd handig, wij gebruiken hem meestal voor de gitaren

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op donderdag 04 juli 2002 02:24 schreef XenoDaSouljah het volgende:

[..]

die zijn ook vet ja, ik had deze gekregen van iemand, altijd handig, wij gebruiken hem meestal voor de gitaren
Op mijn gitaar dus NOOIT meer een di, heb eens een geluidsman gehad die onze gitaren zo naar de pa-mixer stuurde en wij spelen vrij authentieke rock, dat geluid was echt erg jammer. Het aparte aan een elektrische gitaar is dat het (vervormde) geluid een combinatie is van voorversterkervervorming (belangrijkst), eindbuisvervorming (als je hem hard genoeg zet tenminste) en ook luidsprekervervorming (gitaarluisprekers zijn ook verre van lineair en hebben hifi-technisch waardeloze specs), dit kun je met een di dus nooit precies namaken.
Moderne speaker/ampsimulatoren komen een heel eind, maar zijn het, naar mijn mening, nog steeds niet helemaal.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 04 juli 2002 09:43 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Op mijn gitaar dus NOOIT meer een di, heb eens een geluidsman gehad die onze gitaren zo naar de pa-mixer stuurde en wij spelen vrij authentieke rock, dat geluid was echt erg jammer. Het aparte aan een elektrische gitaar is dat het (vervormde) geluid een combinatie is van voorversterkervervorming (belangrijkst), eindbuisvervorming (als je hem hard genoeg zet tenminste) en ook luidsprekervervorming (gitaarluisprekers zijn ook verre van lineair en hebben hifi-technisch waardeloze specs), dit kun je met een di dus nooit precies namaken.
Moderne speaker/ampsimulatoren komen een heel eind, maar zijn het, naar mijn mening, nog steeds niet helemaal.
Helemaal mee eens, je kunt toch veel makkelijker (zeker als het om een specifieke sound gaat) de gitaarversterker uitversterken ? Althans dat zou ik hebben gedaan :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

#zucht# deze post boeit niet meer
Pagina: 1