Dual PPro 200MHz

Pagina: 1
Acties:

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wilde een leuk linux server systeempje opzetten ter vervanging van de p166 en dacht dat een configuratie met dual ppro 200mhz processor en 128mb ram wel iets was. Heeft iemand ervaring met zo'n systeem en wat moet zoiets kosten (proc's + mobo)?

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:11

winnie

de poes...

Prijs/prestatie verhouding is tamelijk slecht voor dual ppro's. De dual borden die er zijn maken vaak gebruik ecc-dimm's met als bekendste voorbeeld de providence van intel (kost +/- f300,00). Daarnaast moet je nog twee Ppro's vinden van dezelfde stepping. Kost +/- f200 per stuk. Dan het geheugen nog: kost f400 per 64MB.
Alle prijzen zijn uit mijn geheugen, je kan (zeker tweedehands of op beurzen) wel iets goedkoper uitkomen). Al met al toch wel een duur avontuur.
Als je goedkoop een goede dualmachine wilt hebben, zou je ook hier kunnen kijken: www.request.nl/html/digital/digital.html

• wouzer
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je goedkoop een goede dualmachine wilt hebben, zou je ook hier kunnen kijken: www.request.nl/html/digital/digital.html[/quote]Whoah, noem je dat goedkoop? :-p

Zonder dollen, kan er op ppro mobo's alleen ecc ram? En moeten de processoren dezelfde stepping hebben?

thnx

• winnie

winnie

de poes...

For dual wordt aangeraden om dezelfde stepping te gebruiken. HEt kan ook werken met verschillende stepping, maar dat is niet gegarandeerd. Dus als je er al twee hebt: gewoon proberen, je sloopt ze op die manier niet. En als je er twee kan kopen: even om teruggeefgarantie vragenn.
ECC-geheugen: idem dito. Die dual borden werden als werkstation/server borden gebruikt. Dan kijk je niet op een gulden en gebruik je alleen het beste. Voor de providence kan je op support.intel.com/support/motherboards/desktop/pr440fx/pr_mem.htm de gegevens voor het geheugen terugvinden.
Overigens zijn er ook wel borden met gewone 72 pins EDO simm, maar welke weet ik zo één twee drie niet. Misschien asus (maar hun website werkt nu even trasg). Tyan had ook van deze borden, maar die werden niet tot nauwelijks in Nederland geleverd. Zelfde geld voor Supermicro. Chaintech of Abit heeft niets.
Sowieso is het moeilijk om een los bord te vinden, meestal was het een compleet systeem wat je kocht, en werden borden alleen aan oems geleverd. (met uitzondering van bovengenoemde providence).
Wel leuk onderwerp: ik ben eigenlijk ook nog steeds op zoek (maar ik heb dan ook een klap van de PPors-molen gehkregen). In newsgroepen wil er ook wel eens iets staan.

Update: asus gebruikt inderdaad 72 pins edo simmen (zie www.asus.com.tw/products/Motherboard/Pentiumpro/P65up5-p6nd/p65up5-p6nd-spec.html) maar probeer dat bord maar eens in Nederland te vinden (inclusief de cpu-riser card).

• wouzer
  • Niet online
Ik vondt op een website wel iemand die een dual ppro 1024 + mobo aanbood voor 350 piek, maar er stond ook bij dat er gesoldeerd was aan de processors omdat die er een keer uitgerost was.

Dual Ppro is wel cool voor een servertje en als spielerij, maar de prijs moet niet te gek worden. Wat zijn de alternatieven wat dual processor betreft tegen een redelijke prijs?

• winnie

winnie

de poes...

Gewoon: een single processor, die zo snel mogelijk is.

• wouzer
  • Niet online
Bovenstaand mobo met C-P6ND rizerboard heb ik misschien al gevonden. Maargoed, ik moet toch nog het e.e.a. overwegen.

• winnie

winnie

de poes...

Effe over de voordelen: je moet ten eerste een multi-processor ondersteunend OS draaien (linux, NT, solaris), maar ook de apps (photoshop bijvoorbeeld) moeten multieprocessor ondersteunen. En wat de spelletjes betreft: ik ken alleen quake3 als multiprocessor ondersteunend.
Anders draait het allemaal wel, maar je hebt niets aan die tweede processor. Die staat een beetje niets te doen.

• wouzer
  • Niet online
Het was dus de bedoeling het systeem als linux servertje te laten draaien in een studentenhuis. Deze zou dan dienen als web-, mail-, ftp-, file- en proxy-server. En als persoonlijk studieobject ;)

De server die het op dit moment staat kan dit allemaal nog wel aan op dit moment (166/80mb) maar ik ben gewoon geinteresseerd in die dual ppro.

• Dualdude
  • Laatst online: 09-12 20:42
Koop een 2e hands BP6 met twee Celery procjes voor een paar honderd piek, dan heb je nog een rappe dual ook....Dualdude knows all about it :)

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

So he.. Wat doe je met die server?

• wouzer
  • Niet online
lees boven Timpie

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-12 14:13

Tjark

DON'T PANIC

Ik zou zeggen: neem idd een BP6 als je dual wil zonder veel kosten. Nog een nadeeltje waar je misschien niet echt mee kan zitten is dat de ppro geen MMX heeft. Klinkt raar, maar ik ken iemand die een ppro als werkmachine had en die een p2 gekocht heeft omdat een aantal proggies met mmx werken en het anders dus niet doen. Onder linux heb je er denk ik minder last van.

Verder is een Single P2-400 in bijna alle gevallen sneller dan de Dual Ppro-200 denk ik. En een BP6 met Dual 366@550 zal helemaal goed doen en niet veel duurder zijn schat ik.

*insert signature here

• wouzer
  • Niet online
Nadeel van een bp6 is dat ik ook weer een andere kast, voeding, geheugen, etc moet halen.

En bovendien, waar vindt ik een goedkope/2dehands bp6 + proccies?

• winnie

winnie

de poes...

Oh, heb je nog AT? Dan is er maar heel weinig keuze in borden. Tja, ik zou die p1 blijven gebruiken, of in zijn geheel overstappen naar iets nieuws (inclusief atx). Evt kan je nog op zoek gaan naar een dual p1, maar da's volgens mij helemaal geld weggooien.

• wouzer
  • Niet online
Ahhh, i'm confused... Ik laat het maar ff zakken in zijn geheel, tenzij ik een mooi aanbod krijg. Die p1 van nu trekt het nog wel maar ben gewoon geinteresseerd in smp.

Bedankt tot zo ver.

Verwijderd

kijk als je toch met linux gaat werken :

ALPHA Moederbord + 21164 600MHz CPU, 2Mb cache, IDE, Multi i/o 1.995,-

dit is nu echt leuk spul als servertje

Verwijderd

volgens mij kun je ipv een dual ppro 200 net zo goed een een celeron pakken (hoeft niet eens dual), als server dient dat prima toch?

• winnie

winnie

de poes...

Maar de lol van een dual is wel het experimenteren met smp. Dat wil ik ook nog steeds. Maar eigenlijk zit ik te wachten op een afgedankte server van mijn werk.

• wouzer
  • Niet online
Juist Winnie, je trapt de poes op z'n staart. Of uhh... is dat zielig? :)
Pagina: 1