Toon posts:

Plaatsing speakers op zolderkamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Zolderkamer, met zeer schuine muren en een houten vloer
JVC 8012R Receiver
B&W 602 S3 speakers
JVC X10S TV

Ijzeren TV meubel
Houten bureau
Leren stoel
Bed

Probleem:
Het geluid vind ik niet goed genoeg klinken, maar ik zou niet weten waar ik de speakers zou moeten neerzetten

voor beter geluid. Het probleem nu is dat de boxen in het rek staan, wat zorgt voor een resonerend rek bij

een hoger volume. Zou ik ze beter op de grond kunnen neerzetten? En zouden er dan spikes oid onder moeten?

Afbeeldingslocatie: http://madnerd.net/bart/plattegrond.gif

Verwijderd

Het probleem nu is dat de boxen in het rek staan, wat zorgt voor een resonerend rek bij een hoger volume. Zou ik ze beter op de grond kunnen neerzetten?
Ik heb ze op de grond op een schuimrubberen blok van 30cm :P
Ik kan zo hard blazen als ik wil, merken ze beneden niet :)

Verwijderd

Whehe dit is tweakers.net
Geen site voor hulp bij binnenhuisarchitectuur |:(

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 20:22 schreef 3xph4ne het volgende:
we zitten hier wel op AVH en dit heeft er zeker mee te maken :)

spikes al geprobeerd?

Verwijderd

:D

Verwijderd

Topicstarter
Spikes nog niet geprobeerd, maar ik heb ze nu in het rek staan omdat het dan misschien minder hoorbaar is onder, maar het is wel niet bevorderend voor de kwaliteit merk ik.

Binnenkort dan maar spikes halen en ze eens op de grond zetten.

Van B&W zat er een handleidingkje bij, maar die ben ik kwijt geraakt. Hoever moeten de boxen ongeveer van de muur afstaan?

Verwijderd

hebben ze de basreflexpoort voor of achter zitten?

Verwijderd

waar zit/ sta of lig je meestal muziek te luisteren? Dat is belangrijk. Probeer een beetje te experimenteren met het de zogenaamde sweetspot. Dat is de plek waar je het meest ideaal naar muziek kunt luisteren. Probeer je speakers op ooghoogte te plaatsen, halve meter of meer van de muur, eventueel met een lichte 'toe-in' (beetje naar binnen gedraaid). Zet ze totaal ergens anders neer (eventueel op stands, spikes, een granieten plaat o.i.d om resonanties tegen te gaan) en luister dan even, ga zo een beetje proberen totdat voor jou het beste geluid uit je installatie komt. Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
tnx

die granieten plaat moet ik eens gaan proberen ja.
de "sweetspot" is een ander probleem. Als ik achter de computer zit wil ik goed geluid hebben, maar tijdens een filmpje vanuit mijn stoel of tijdens het TV kijken ook.

Maar de computer staat er eigenlijk niet gunstig voor.

vergeten: basgat zit aan de voorkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/602_Sorrento_Stand_Spec.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Toenet B&W handleiding gevonden. Die zeiden minimaal halve meter van de muur; dat staan ze niet en ze maken beetje boemend geluid. Dus die moeten alvast verder van de muur.

Alleen de ondergrond ben ik nog niet uit? Zonder iets op een granieten plaat zetten, alleen op spikes of spikes met granieten plaat, of een standaard en moet die standaard dan weer op een granieten plaat? of zoals eerst is geopperd een schuimblok (lijkt mij niet)

Nu zeggen jullie; probeer het uit, maar dat is me te kostbaar.

Persoonlijk denk ik dat ik voor de granieten plaat met een standaard ga.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 00:13 schreef Bart-n het volgende:
Toenet B&W handleiding gevonden. Die zeiden minimaal halve meter van de muur; dat staan ze niet en ze maken beetje boemend geluid. Dus die moeten alvast verder van de muur.

....
Het doel is dat je je speakers zo neerzet dat ze op oorhoogte staan in zithouding. Verder zijn er nog wat aspekten die het geluid beinvloeden zoals afstand tot de muren en afstand tot elkaar. Als een beetje vaste ondergrond hebt kan je met een goede stand of spikes je speaker box stil zetten en dat is wat je wil bereiken, het gaat erom dat allen de conusen bewegen en niet je speaker (die tegel kan je er dus beter op leggen :) ). En dat boemerige geluid komt door de muurafstand...mijn ervaring met b&w is dat deze daar erg gevoelig voor zijn.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:48

Jag

Je moet ze iig niet op de grond zetten, dat klinkt echt lelijk is mijn ervaring. En wel of niet dicht bij muren: dat is een kwestie van uitproberen. Klinkt het boemerig -> verder ervan af. Heb je weinig laag -> dichter erbij en je kan ook proberen de luisterplek wat te verhuizen. Geldt ook voor als je het laag teveel of niet mooi is.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
het is hier niet eens tweakers.net dus ik zie je probleem niet :? :+

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

ik zou um zo doen..

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/plattegrond.gif
geen zin omd at img/ blaat erbij te doen :z

ik neem aan dat die b voor box staat ofzowiets..
je hebt nu redelijk geluid als je computerd en als je tv kijkt denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik eerst ook aan, maar om hem op het bureau te zetten is te het bureau te klein + schuine muur. Zijn vrij grote boxen.

Onder het bureau kan ook niet, want daar zitten dezelfde type meubels als wwaar de TV op staat. Misschien moet ik er wel plaats proberen te maken, en toch daar proberen neer te zetten.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 21:57 schreef Bart-n het volgende:
Dacht ik eerst ook aan, maar om hem op het bureau te zetten is te het bureau te klein + schuine muur. Zijn vrij grote boxen.

Onder het bureau kan ook niet, want daar zitten dezelfde type meubels als wwaar de TV op staat. Misschien moet ik er wel plaats proberen te maken, en toch daar proberen neer te zetten.
Strak plan >:)

ik ben nu ook bezig om me nieuwe zolderkame in te richten.
ik heb 2 kleintjes aan een balk hangen.
en me 2 jbl speakers aan beide kanten van me bureau staan :Y)

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 08:54 schreef ernst het volgende:

[..]
het is hier niet eens tweakers.net
Nou "Ernst" het spijt mij tog echt je te moeten informeren dat we hier zitten op http://gathering.tweakers.net/ :Z
Pagina: 1