hier misschien een (beetje) vertaling van de openbaring
1. De gerichten van de vier ruiters
Ik ga u vanmorgen niet vertellen wat de kleuren van de vier verschillende paarden betekenen. Ik weet dat niet. U mag erop vertrouwen dat ik er heel wat over gelezen heb. Ik ben deze week ook allerlei mooie vondsten tegen gekomen. Die hebben me er alleen maar van overtuigd: we weten het niet en we hoeven het niet te weten. De Here knoopt met het visioen van de vier ruiters aan bij zijn eerdere openbaring aan Zacharia. Dat is duidelijk. Bij Zacharias hadden de vier kleuren alleen het doel de paarden van elkaar te onderscheiden. Zo zal het hier ook zijn.
Duidelijk is wel dat die vier ruiters bij elkaar horen. Het zijn de ruiters die Gods gerichten over de aarde doen gaan. De Here laat de boog spannen en zijn vurige pijlen afschieten op zijn vijanden. Dan komen er oorlogen en burgeroorlogen. In het gevolg van die oorlogen komen schaarste en hongersnood. De legers voeden zich met het graan dat op de velden staat. Het graan wordt twaalf keer zo duur en het armeluisvoedsel gerst 6 keer. Maar de legers sparen de olijfbomen en de wijngaarden. Dat zijn producten die alleen op lange termijn groeien. Maar de overwonnen vijand moet straks schatting kunnen betalen aan de overwinnaars. Het verwoesten van de toekomstige economie heeft geen nut. In het kielzog van de oorlog en de hongersnood komen de pest en andere besmettelijke ziekten. Zo gaan de gerichten over de wereld. Maar vergeet het niet: die gerichten zijn ontketend door het Lam. Jezus zei tegen zijn leerlingen: als je hoort van oorlogen en burgeroorlogen, weet dan dat je verlossing komt (Luc 21:28). Het is er dan nog niet. Dat is het begin van de weeën. Maar uw verlossing komt wel dóór die gerichten heen. Dat is het doel van de geschiedenis, sinds de hemelvaart van Jezus Christus. Hij leidt de wereld geschiedenis tot het einde. En Hij leidt het door gerichten heen. Waarom het zó moet, dat is ten diepste zijn geheim. Maar uw troost is, als u dat alles ziet: zo gaat Mijn Verlosser door de geschiedenis. En dus is het goed. Dat hoef ik niet te begrijpen.
uit het evangelie van de eerste zes zegels
en hier staat ook nog wat beschreven:
http://www.eindtijd.com/hoofdstuk6.html