[DB] De beste structuur

Pagina: 1
Acties:

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:34

BierPul

2 koffie graag

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een forum lopen, op zich loopt het best aardig alleen denk ik dat de performance wel een stuk beter kan.

Het is als volgt opgemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tbl_topics
topic_id
topic_titel
topic_inhoud
topic_starter

tbl_topic_replies
reply_id
topic_id
+ de inhoud meuk

Er zijn meer tabbellen aanwezig maar das niet relevant voor mijn vraag.

Als ik rondkijk zie ik erg vaak forums opgebouwd uit 1 tabel waar als veld reply bv 0 is het een topic is.

Ik vraag me af wat nou het voordeel van het een ten op zichte van het ander is.

Voordat ik me hele forum om ga proggen :P

Ja man

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 06:49

Tux

Voor de overzichtelijkheid zitten in mijn forum de topics en de replies apart.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Mij lijkt het ook het beste om je replies in een aparte tabel bij te houden.

• superboer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 23:39
Iets opbouwen in 1 tabel is meestal niet zo'n goed idee omdat je dan vaak hele grote onoverzichtelijke tabellen krijgt ! (Heeft te maken met verschillende anomalieen :7 )

Ik zou proberen alles zoveel mogelijk gescheiden te houden, dus in meerdere tabellen.

Geen fan van ............. ! Zelfs geen voetbalfan ! Dus kappe nou ....... !

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 16:55
Ik ken maar één forum dat gewerkt heeft met alles in tabel en dat leverde een server op die constant over z'n nek ging toen het iets drukker werd. Dus in theorie kan het wel, maar in de praktijk werkt het niet.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Structuren met een "reply to" veld die wijst naar een andere reply zijn eigenlijk alleen handig bij geneste threads (denk aan newsgroups). Nadeel hiervan is dat dit niet echt geschikt is om in een html pagina te zetten (er zijn wel truuks om dit fatsoenlijk voor elkaar te krijgen, maar dat zijn vaak oplossingen die wel een beperking on bijvoorbeeld de diepte opleggen). Deze indelingen zijn meer geachikt voor een applicatie waarin je door bijvoorbeeld op een +-je te drukken een extra niveau opent (denk aan de folders in explorer)

Klopt het dat je in je DB de startpost als iets anders ziet als een reactie? Zo ja, niet doen. Er is geen verschil tussen een startpost en een reactie. De startpost zelf (dus niet de topictitel ed) kun je gewoon als de allereerste reactie zien waardoor je scripts een stuk makkelijker in elkaar zitten (je hoeft niet alles dubbel uit te voeren. Er is toch geen verschil tussen het editen van een startpost en een reactie?)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BierPul

BierPul

2 koffie graag

Topicstarter
In mijn start post zit gewoon ook de titel en de rest van de info verwerkt

Ik hala in mn forum dan ook eerst de start post op en draai daaronder gewoon een WHILE voor de replies met het zelfde topic id.

Dus als ik je goed bergijp bedoel je dat ik een apparte tabel voor

titel, topic starter, start datum ed moet hebben
en dan een tabel replies :?

Ja man

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, zoiets... Bovenaan heb je in je tbl_topics ook een veld met inhoud.. Ik dacht dat je daar de startpost in zou zetten. Die startpost zelf (die van de topicstarter) kun je het beste in de tbl_topics_replies opslaan. (Ikzelf zou die tabel dan ook tbl_topics_messages noemen omdat er dus niet alleen maar replies instaan :) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BierPul

BierPul

2 koffie graag

Topicstarter
Ok prima ik gaat er ff mee aan de slag.

FF tussendoor zal dit ook vele voor performance uitmaken of is het alleen handiger ?

Ja man

Pagina: 1