Toon posts:

Maxtor 80GB ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden geleden een nieuwe Maxtor DiamondMaxPlus Ultra ATA 133 80GB hardeschijf. Deze werkt, tegen de verwachting in, ontzettend traag in WinXP. Ik heb een aantal threads gelezen met een soortgelijk probleem en ik ben gaan kijken in de device manager.

Hier bleek dat de hardeschijf in PIO mode draait, hetgeen natuurlijk deze traagheid verklaart. Echter, het primaire IDE kanaal (waarop deze hd is aangesloten) staat op 'DMA, if available'. Weet iemand hoe ik deze hd in DMA mode kan krijgen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:57

yGiDoRp

Sawasdee

Hangt er een CD-ROM aan de zelfde kabel?

Staat UDMA aan in je BIOS?

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Win2k heeft ditzelfde probleem. Daar moet er eerst SP2 update eroverheen. Wellicht dat WinXP dezelfde problemen heeft en je gewoon een hotfix moet installeren?

Ik zou even snuffelen in de Microsoft Knowledge Base als ik jou was.

Verwijderd

Topicstarter
Er hangt geen CD-ROM aan dezelfde kabel, de HD is allen op het primaire IDE kanaal. UDMA staat aan in het bios. Zou het misschien aan de kabel kunnen liggen (die is inmiddels 2.5 jaar oud)

Btw, het moederbord is een ASUS A7V266

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op dinsdag 02 juli 2002 19:21 schreef RhoSigma het volgende:
Er hangt geen CD-ROM aan dezelfde kabel, de HD is allen op het primaire IDE kanaal. UDMA staat aan in het bios. Zou het misschien aan de kabel kunnen liggen (die is inmiddels 2.5 jaar oud)

Btw, het moederbord is een ASUS A7V266
je moet natuurlijk wel een 80 aderige kabel gebruiken..anders kun je maar tot UDMA33..

(dit verklaart overigens niet waarom hij nu in pio mode draait)

via chipset? dan ff de 4-in-1 tools downloaden

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik uiteraard een 80 aderige kabel. In linux gaf dit hetzelfde probleem, dus ik denk niet dat het aan het OS lag.
Bovendien heb ik deze hd met dezelfde kabel ook op een ander mobo geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-04 08:57
Zie ook

[topic=540070]

• Rhy
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Heb zelf even gesnuffeld in die MS db .. en kan niks vinden over het probleem onder WinXP. Hmm biosupdate al geprobeerd? Linux ... hmmmm heb je wel geknutseld met de hdparm tool dan?

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-04 22:37
VIA bus master heeft bij mij wel geholpen

Verwijderd

Topicstarter
Bios update wil ik wel proberen, maar dan blijft het raar dat hij het op dat andere mobo het ook niet goed deed.

Zijn alle 80 pins kabels hetzelfde of zijn er nog verschillen? Zelf vermoed ik dat er iets mis is met deze kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Het bios geeft aan dat de HD DMA 5 capable is...

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 12:23

Trek Y11

Eat my shorts

Probeer eens in je bios, Busmastering uit te zetten, bij mij was dit de oplossing mijn ide devices werden toen door XP goed gezien.

Je moet misschien de apparaten ook uit apparaatbeheer verwijderen, opnieuw opstarten en dan kijken of je dma kan kiezen

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Zit je kabel met de blauwe kant in je mobo?

Verwijderd

brr dit heb ik nou met mijn 40 gig IBM :D GPX 60 serie ;(

zit geen gang in :(

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
Vreemd, ik heb dezelfde harde schijf, alleen geen problemen...

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 03:04 schreef Saekerhett het volgende:
Vreemd, ik heb dezelfde harde schijf, alleen geen problemen...
Welk OS draai je? Wat voor patches heb je geinstalleerd?
Vertel eens wat meer :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai XP, maar ik heb niet het idee dat het aan het OS ligt. Ook linux wilde niet opstarten, totdat ik de optie 'ide=nodma' meegaf. Ik kreeg steeds meer het vermoeden dat deze hd gewoon kapot is en daarom geen dma ondersteunt.

Om dit vermoeden te ondersteunen, heb ik de hd in een andere computer gezet met een andere ATA 100 kabel. Hier wilde hij ook niet in dma mode draaien...
Pagina: 1