Twee fans in voeding op halve kracht tricky?

Pagina: 1
Acties:

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ik zat me redelijk hard te irriteren aan het geluid wat mijn PC maakte (dat ding is nog vrij stil; een Antec voeding maakt niet zo heel erg veel lawaai, maar als je er naast zit te studeren toch nog te veel...), dus ik heb de voeding wat aangepast.

Ik heb een intake (dus in de kast, tegen het roostertje van de voeding aan) geplaatst. Die krijgt zijn voeding door die in seriemet de outtake fan te zetten. Daardoor gaan ze dus op halve kracht draaien. Eerlijk is eerlijk, dit is doodstil. Ideaal!

Alleen verplaatsen de twee fannetjes samen denk ik wel een stuk minder lucht.

Nou is mijn vraag of er hier mensen zijn die soortgelijke trucs hebben toegepast en of het op de lange duur geen kwaad kan?

Het zou natuurlijk zonde zijn als ik mijn voeding ermee sloop.

De voeding (300W) moet een P4 2000, een harddisk een CDrom en een brander energie leveren.

Dus mijn vraag: Tricky of geen probleem? :?

ThX! :)

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Ja zoiets had ik dus ook gedaan, ik had ze ook nog eens op 5V gezet ipv 12 :) dat was echt ideaal hoe stil ie was... onhoorbaar gewoon.

Helaas heb ik em niet kunnen testen in een systeem omdat ik em al had gesloopt tijdens het doen van een andere test.

ik had wel met dremel aan de achterkant van de voeding een gat gezaagd in dat rooster.
maar met de voedingen die ik nu nog heb probeer ik dat liever niet.

dude... wait... what...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nou ja, het enige wat ik aan mijn voeding heb veranderd is het boren van vier kleine gaatjes om de intakefan aan te bevestigen. Dus als het teruggeschroefd moet worden is dat geen punt. En aan de buitenkant zie je er niks van.

Ter verduidelijking een fotootje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~walvius/fan.jpg

(En nee.. de CPU fan staat niet stil, mijn camera is gewoon lekker snel :) )

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 20:48
Als je je fans op 5V hebt staan en dan is heel stil kan je misschien proberen om het op 7V te laten draaien (als dat lukt) :)

The devil is in the details.

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik heb in mijn voeding (Enermax 550W) 1 fan eruit gesloopt (en het gat dichtgemaakt) en de andere fan (die aan de achterkant) loopt op 7V ... gaat al een jaar goed.

ik heb wel de 'gleuven' aan de voorkant iets groter gemaakt (heb er helaas geen goeie pics van)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Deze lopen met zijn tweetjes dus op 12 V. Oftewel 6 V per fan (volgens mijn VWO natuurkunde dan he...)

Mja, zo te zien wordt mijn kast er in elk geval niet veel warmer door!

• Hahn
Op dinsdag 02 juli 2002 18:55 schreef MisterDon het volgende:
Deze lopen met zijn tweetjes dus op 12 V. Oftewel 6 V per fan (volgens mijn VWO natuurkunde dan he...)

Mja, zo te zien wordt mijn kast er in elk geval niet veel warmer door!
Het scheelt ook meestal niet zo heel veel. Soms schelen 2 fans op 12V en geen fans helemaal niks! Dus je kan het gewoon zo laten draaien zonder dat het heet wordt :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Ik heb gewoon enkel een outtake op 7 volt en dat gaat ook zonder problemen. Omdat je hier ook nog een extra intake hebt denk ik dat je temperatuur er niet erg door omhaag zal gaan. Verder moet het qua levering van stroom ook geen probleem op leveren voor je voeding.

Mooie oplossing imo omdat je toch beter koelt als alleen een 5 of 7 volt truukje en het is nog stil ook.

Strava

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Houd ff je hand erachter en voel hoe warm de lucht is die eruit komt (evt met alleen de intake fan gemonteerd; outtake fan wel laten draaien, maar niet in de voeding zodat je intake op 6v loopt).... wordt dat niet te warm -> geen probleem; outtake er ook weer bij.

Het enige waar je voor moet oppassen is dat je geen overdruk cre-eert in je voeding: de outtake moet >= intake zijn. Anders heb je wel een probleem; want overdruk = stilstaande lucht = slechte warmteafvoer.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nah, de lucht is niks warmer dan dat ie was met een harder leoiende fan.

En hij heeft nu zo'n 18 uur contimu gedraaid zonder merkbare problemen. Het lijkt dus wel een goede oplossing. :)

Verwijderd

ik hoopt het voor je, want een voeding is een van de meest cruciale dingen in je peecee, en het zou zonde zijn als je door deze truuk je peecee kuwijt bent.

P.S. ik heb in een ander topic gelezen (pin me d'r niet op vast) dat je een voeding best zonder fan kan draaien maar dat een fan wettelijk verplicht is...

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
hmmzzz heb ergens gelezen dat die electro componenten tot een graad of 80a90 aankunnen.... dus warmer moet ie niet worden......

en als dat zonder fan gaat... prima... maar met fan hou je het wat makkelijker koel....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 13:31 schreef collission het volgende:
ik hoopt het voor je, want een voeding is een van de meest cruciale dingen in je peecee, en het zou zonde zijn als je door deze truuk je peecee kuwijt bent.

P.S. ik heb in een ander topic gelezen (pin me d'r niet op vast) dat je een voeding best zonder fan kan draaien maar dat een fan wettelijk verplicht is...
Een half jaar geleden is mijn voedingsfan kapot gegaan. De PC begon steeds vaker instabiel te worden en steeds BSOD's in Windows 2000. Even checken; ah, de voedingsfan kapot!
Bij mij was het dus echt wel nodig!

• Hahn
Op woensdag 03 juli 2002 15:41 schreef koelkast het volgende:

[..]

Een half jaar geleden is mijn voedingsfan kapot gegaan. De PC begon steeds vaker instabiel te worden en steeds BSOD's in Windows 2000. Even checken; ah, de voedingsfan kapot!
Bij mij was het dus echt wel nodig!
Bij jou wel, bij een ander misschien niet :)
Dat is net zoals met overclocken, het ligt er niet aan wat voor pc je hebt :)

Pagina: 1