Toon posts:

[WC] Hoe vullen inline systeem ?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Indien ik tijdig geen gepast reservoir vindt voor mijn EHEIM pomp die de Z4 rommel die aan het sterven is na een week moet vervangen , zal ik dus inline moeten gaan draaien . Alleen , hoe vul je dat ? Ik dacht een T-stuk met een kraantje te nemen en dat bovenaan te zetten , maar daar komt ook de rad . Is er dan geen kans dat er terugloop naar het T-stuk is ?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
fill/bleed systeempje bouwen

of je pomp onderwater aan de zuigslang douwen, en dan uit de emmer halen (wel eerst afdrogen voordat je hem in de kast zet)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Fille/bleed sys ...

Hoe moet dat :) ?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/h20kits/Fill_and_bleed_kit.gif
dit is een fill & bleed systeem.
Het water stroomt normaliter van links naar rechts of vice versa (alleen de middelste kraan staat open)
Om te vullen of te ontluchten sluit je 2 stukjes slang aan op de bovenste kraantjes, het andere einde van die slangen hang je in het reservoir waarin je (nieuwe) koelmiddel zit(deze beide kraantjes open en de middelste dicht)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Verlies je daar niet veel waterflow mee ?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Je kunt zo'n systeem natuurlijk ook zelf in elkaar flanzen en als je dan maar zorgt dat vooral de middelste kraan een niet al te kleine binnendiameter heeft, zal het verlies wel meevallen.
Iets minder flow tijdens vullen/ontluchten is niet zo erg, gebeurt toch niet zo vaak en/of lang.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 20:06 schreef koekum het volgende:
Je kunt zo'n systeem natuurlijk ook zelf in elkaar flanzen en als je dan maar zorgt dat vooral de middelste kraan een niet al te kleine binnendiameter heeft, zal het verlies wel meevallen.
Iets minder flow tijdens vullen/ontluchten is niet zo erg, gebeurt toch niet zo vaak en/of lang.
Goed , kzal er morgen eens achter horen in de aquariumwinkel .

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb nog zo'n ding liggen van swiftecch, meer info op hun site. Heb ik toen bij OC-shop gekocht.

Als je interesse hebt mail je maar ff op marcel_1982@hotmail.com

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Nee , kweet dat die van Swiftech een erg kleine binnendiameter hebben dus sorry

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/fillbleedairtrap.gif

Zo'n kraantjessysteem is wel heel erg duur (eheim: 10 euro per kraan?).

Een koperen T-stuk (12 of 15mm = geen flow-beperking), drie slangklemmen, een plastic flesje (supermarkt, apotheek, drogist?), een kurk of schroefplug, en de trechter van je moeder, kost je 2~3 euro. Heb je tegelijkertijd een reservoir.
Lekkage onder de slangklemmen voorkom je door ter plekke teflontape rond de koperbuis te wikkelen. Of koop een plastic T-stuk voor tuinslangen (flowbeperking).

Dit bouw je in op het hoogste punt.
Giet het water er langzaam in zodat de lucht kan ontsnappen.
Eenmaal vol even de pomp aanzetten om luchtbellen te laten ontsnappen.
Bijvullen.
Pomp even aanzetten.
Paar keer herhalen.
Misschien moet je je kast nog even wat bewegen (kantelen) om luchtbellen uit hoekjes te laten ontsnappen.
Systeem vol?
Trechter eruit, kurk erin, en klaar.

Zo moet het toch lukken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat jij is moet lezen , mijn radiator IS mijn hoogste punt dus ik kan dat ding dan moeilijk nog hoger hangen ...

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 16:27 schreef real_raichu70 het volgende:
Ik denk dat jij is moet lezen , mijn radiator IS mijn hoogste punt dus ik kan dat ding dan moeilijk nog hoger hangen ...
Kan het nog aardiger :?
Hij probeert je toch te helpen :(
Wees blij dat er op deze search/google vragen nog antwoord komt |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 16:58 schreef ScaboO het volgende:

[..]

Kan het nog aardiger :?
Hij probeert je toch te helpen :(
Wees blij dat er op deze search/google vragen nog antwoord komt |:(
Ja sorry maar ik had dus al duidelijk gemaakt dat het zo niet kon . Best spijtig want het is geen slecht systeem , maar het lukt gewoon niet . Bij CPUFX leveren ze dit ook standard mee , maar dat kan gewoon niet als je rad bovenaan hangt$

However , stel dat ik er gewoon een T-stuk met gesloten kraan op hang , en als ik em wil vullen ik gewoon een slang met trechter in die kraan ram en er wat bijgiet , zou dat niet werken ?

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
als je nu ipv een fles een slang neemt, die hoger komt te liggen dan je radiateur, dan kun je daar je water bijvullen.
je kunt natuurlijk ook voor tijdens het vullen je pc draaien/kantelen.
zodat je rad niet langer het hoogste punt is.

Verwijderd

Topicstarter
Is misschien nog niet zo'n slecht idee . Maar zolang ik tijdens het runnen met een kraan het T-stuk afsluit is er geen probleem . Ik ga morgen gewoon zien of die kranen duur zijn , en als het meevalt (10€/stuk kan ik best mee leven) dan maak ik gewoon een fill/bleed systeem . Er moet toch iets kwaliteit in zitten want lekken is nu niet direkt wat je wil

Verwijderd

Ik heb ook een home made fill-bleed systeem. Ik heb 2 x T-stuk in mijn kast met een slang naar boven in mijn kast.

1 x T-stuk bovenin het systeem om het water in te doen.
1 x T-stuk onderin om het water er in te pompen. En de luch weg te laten gaan.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op woensdag 03 juli 2002 13:07 schreef real_raichu70 het volgende:
Nee , kweet dat die van Swiftech een erg kleine binnendiameter hebben dus sorry
Toevallig uit mijn topic erover pas???? :?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 22:46 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Toevallig uit mijn topic erover pas???? :?
Nee dat wist ik best al lang . Niet da Swiftech slecht is , maar zowa iedereen klaagt erover . Ik ga denk ik zo'n plexi reservoir op mijn EHEIM pomp zetten .

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 04 juli 2002 01:16 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Nee dat wist ik best al lang . Niet da Swiftech slecht is , maar zowa iedereen klaagt erover . Ik ga denk ik zo'n plexi reservoir op mijn EHEIM pomp zetten .
Daar is nu ook een topic over. Die schijnt ipv 10mm 8mm aansluitingen te hebben. Ook niet echt ideaal dus.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 13:53 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Daar is nu ook een topic over. Die schijnt ipv 10mm 8mm aansluitingen te hebben. Ook niet echt ideaal dus.
true maar als je van te voren met de winkel overlegt kan je andere krijgen en ze worden mayb in future vervangen voor 10mm

Verwijderd

Het lijkt me in ieder geval een stuk makkelijker met zo'n reservoir als met fill&bleed. Gezien de prijzen van die kraantjes hoef je voor de kosten ook niet te laten.
Pagina: 1