Toon posts:

Vaaaage koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een celeron 500 ppga, en probeer dat ding al een tijdje op te voeren.

Ik heb nu een leuk koelertje op de kop getikt voor 5 piek.
2e hands coolermaster slot processor koeler.
Hij is een stuk groter (in de breedte) dan de oude coolermaster die ik had, en de onderkant is 2x zo dik.

Dan zou je wel verwachten dat dat wat beter moet koelen he.

Na veel hak, zaag en schuurwerk heb ik hem nu op mijn slotket zitten, maar hij koelt niet beter dan de oude.

Ik heb de onderkant zo bijgewerkt dat hij *!perfect!* op de core ligt en opgepoetst met commandant zodat ik mijn spiegelbeeld erin kan zien, ik heb dus maar heel erg weinig koelprut ertussen zitten.

De temp van de CPU geeft 44 graden aan met maximale belasting. (dit is net zo hoog of hoger dan met de oude koeler.
Ik heb een sensor op de koelrib en die geeft
40 graden aan. dus het verschil tussen de CPU en het koellichaam is 4 graden.
de lucht die de fan inzuigt = 20 graden

Is dat verschil tussen de core en de koelrib veel of is dat zo goed?
ik heb nl van die goedkope koelprut ertussen.

Heeft iemand een helder ide hoe ik ervoor kan zorgen dat de koelrib beter zijn warmte kan afstaan aan de lucht?

Ik heb al geprobeert:
2 fans , op elkaar en een keer naast elkaar.
De fan er anderson ingezet.
Een grote fan op een afstandje op de koeler gericht.

Dit alles gaf helemaal geen verschil in temperatuur.
:( - grrr

btw, wat is beter : een zwarte kloerib, een metallic dof, of super glimmend ?

Ohja, geen slimme opmerkingen over een golden orb of alpha kopen.
Je kan alles wel kopen, maar zelf maken is veel leuker.

Verwijderd

Nou,
volgens mij zit je al helemaal op het goede spoor. (Ben ut 'r trouwens helemaal mee ens, zelluf doen is veel leuker)
:)
De koelprestatie hangt af (voor zover ik het nog volgen kan) van :
1) de grootte van het koelblok qua oppervlakte van de ribben
2) de massa, gewicht van het koelblok
3) het materiaal
4) de draai snelheid van de fan
5) de dikte van de fan(oppervlakte van de schoepen)

1 en 2 en 3 - aluminium koelt het beste i.v.m. de beter warmte afdracht. (beter dan koper, een simpele spire 324 doet het net zo goed als zo'n suffe orb.. gewoon omdat er meer aluminium op zit..) In zonlicht heeft de kleur nog invloed, maar in een kast maakt de oppervlakte kleur geen fluit uit. de massa is nodig om een OC-cpu stabiel op temp. te houden, en de ribben voeren de warmte af dus hoe meer hoe beter.

4 de afdracht van de koeler naar de omgeving (lucht) hangt in theorie alleen af van de hoeveelheid lucht die de fan verplaatst. (naast de omgevin-temp. natuurlijk) Hoe meer hoe beter, maar er is een grens waar meer niets meer oplevert. Waar die is.. ben jij al aan het onderzoeken. Kun je alleen maar testen. Vorm van de ribben, schoepen van de fan..

Koperen plaatjes en zo, helpen alleen als er tussen de bovenkant van de processor en de onderkant van de (aluminium!) koelplaat geen koper zit. En ze zijn schreeuwend duur. 6 gulden voor 3mm dik (heb je niets aan, te dik) en 60+ gulden voor 1mm dik, hetgeen is wat je moet hebben. Toch is dat het enige wat helpt om die 4 graden verschil weg te werken. Ik geloof dat je onder de 0.8 verschil kunt komen...

Duuusss...
a) een andere fan met meer luchtverplaatsing, maar hij moet passen bij het koelblok. Hij kan nl. een dun straaltje snelle lucht met weinig kracht spuwen of een breder straaltje langzamere lucht met meer kracht. Hangt dus af van hoe "open" de koelplaat is. Kijk maar naar de vorm van alfa blokkken tegen coolermaster blokken.
b) een grotere alu koelplaat. prijs slaat meestal nergens op. grootste verschil zit in de vorm en dus luchtdoorlaat van de koelribben
c) koper er tussen als je dat al niet hebt...naar wat ik zie zo hier en daar is er ook nog speciale olie die dan gebruikt wordt. mooooooo~~

pffff ik heb nu wel weer genoeg geklets :)
doeiii, ik hoop dat je wat ideetjes hebt opgedaan. !!!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 09:21 schreef Hooi het volgende:
In zonlicht heeft de kleur nog invloed, maar in een kast maakt de oppervlakte kleur geen fluit uit.[/quote]toch wel degelijk
een matzwart koellichaam koelt tot 35% beter dan een "blank" lichaam

waarom denk je dat de meeste koellichamen in de electrotechniek van zwart geeloxeerd alu zijn ??, niet voor de lol

kijk bijv eens naar je spanningsregelaar op je mobo

Verwijderd

Sorry, ik bedoelde geforceerde koeling.

(Mhh ik geloof dat die spanningsregelaar een naakt koper lichaampje heeft op mijn bord...)

Ik zie bij de koelertests geen voordeel voor zwarte koelblokken. Alleen Alpha springt eruit, maar dat is door de grootte en vorm van het koelnlok, en de snelheid van de Delta fans.

35% winst klopt wel, maar die geforceerde koeling levert iets vsn (dit is gokken) 500 to 1000 % winst. Maakt dat kleurtje niet veel meer uit denk ik.

Wat denk jij Bacchus ?

Verwijderd

:P Tjeemig, weet iemand nog een goede type leraar voor me ??

Verwijderd

de matzwarte kleur geeft beter de warmte af aan de langsstromende lucht
dus ook bij geforceerd koelen maakt het verschil....

het gaat om de overgangsweerstand tussen lucht en metaal, en schijnbaar heeft zwart metaal daar een voorsprong

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu redelijk voor elkaar.
Ik heb een 8CM casefan aan mijn koelrib gemaakt.

max belasting = 40 graadjes
grazen = 37

:)

ik ga nog even zoeken naar betere koelpasta, welke raden jullie mij aan?
(niet zo een van 100 piek per ml graag)

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 15:07
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 12:40 schreef bacchus het volgende:
de matzwarte kleur geeft beter de warmte af aan de langsstromende lucht
dus ook bij geforceerd koelen maakt het verschil....

het gaat om de overgangsweerstand tussen lucht en metaal, en schijnbaar heeft zwart metaal daar een voorsprong[/quote]Dat zwarte heeft vrij weinig met convectie te maken maar wel met straling. Een volledig zwart lichaam absorbeert alle straling die erop valt. En het leuke is dat het ook omgekeerd werkt, de beste straler is een zwarte straler.
Dus zo'n glimmende orb ziet er wel leuk uit maar spuit maar fijn zwart. Behalve dan de onderkant daar wil je weer goede geleiding.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Tenzij je verflaag werkt als isolering....
Het koelend effect van straling van je koelblok is zo verdomde klein, en 35% meer van nihil is.....jawel,nihil.
(Als je zo in die straling gelooft zet dan de fan maar eens uit)
Hang dus gerust de jonge wetenschapper uit en spuit zelf je koelrib over, maar laat ons dan ook lachen om de resultaten.

Wat betreft de pasta: er is zoveel noname spul op de markt, maar wat echt boven het maaiveld uitsteekt is Arctic Silver (en dat kost dan weer zo'n 50 piek)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Pagina: 1