Een vriend van me heeft zijn cpu (AMD1700+)per ongeluk zonder koeler laten draaien (wel met heatsink). Hij was dingen aan het testen dus hij is 5x 20sec aangeweest zonder koeler met daartussen periodes van ongeveer 2min. Nou startte hij de pc weer op en deed ie het niet meer, de lampjescode geeft ook aan dat er iets mis is met cpu maar kan zo'n cpu zo snel doorbranden als de splinternieuwe heatsink er nog wel op zit?
20 sec zonder fan maar met heatsink zou hij volgens mij wel moeten kunnen hebben hoor, dat heb ik zelf ook een aantal keer gedaan en die cpu leeft nog steeds.
Was de heatsink erg heet geworden ?
Was de heatsink erg heet geworden ?
Verwijderd
was het een klein heatsinkje? dan is de kans groot dat ie er geweest is. En verder geef ik je ook weinig kans als het mobo aangeeft dat er iets mis is met de cpu
Die 20 sec zou hij wel moeten kunnen hebben. Maar als je mobo aangeeft dat er iets met je cpu is dan is dat meestal wel waar...
Misschien per ongeluk core gecruncht
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
En normaal gezien zit er op modernere mobo's een beveiliging.
En btw een xp kan 95°C verdragen dus zou me wel verwonderen dat het op zo een korte tijd 95° geworden is als de sink erop zat. Maar het kan gebeuren ....
En btw een xp kan 95°C verdragen dus zou me wel verwonderen dat het op zo een korte tijd 95° geworden is als de sink erop zat. Maar het kan gebeuren ....
Verwijderd
In een XP zit inderdaad een beveiliging tegen oververhitting, da's waar ja. dan schakelt de machine zichzelf uit geloof ik. Dus in dat opzicht zou het gek zijn als ie is doorgebrandOp dinsdag 02 juli 2002 17:16 schreef Tuy het volgende:
En normaal gezien zit er op modernere mobo's een beveiliging.
ow?Op dinsdag 02 juli 2002 17:20 schreef Djoeba het volgende:
[..]
In een XP zit inderdaad een beveiliging tegen oververhitting, da's waar ja. dan schakelt de machine zichzelf uit geloof ik. Dus in dat opzicht zou het gek zijn als ie is doorgebrand
Verwijderd
Moet je die functie natuurlijk wel aangezet hebben in je Bios.....Op dinsdag 02 juli 2002 17:20 schreef Djoeba het volgende:
[..]
In een XP zit inderdaad een beveiliging tegen oververhitting, da's waar ja. dan schakelt de machine zichzelf uit geloof ik. Dus in dat opzicht zou het gek zijn als ie is doorgebrand
Ik heb die van mij ook wel eens een minuutje of wat laten draaien met alleen een coolermaster blokje erop (draadje van baybus los |:C) hij was iets van 65 graden daarna (inwindhoos) nog lang niet dood dus
.........
20 sec.. man na 10 sec is het meestal al zover... was bij mij iig zo!Op dinsdag 02 juli 2002 17:16 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Die 20 sec zou hij wel moeten kunnen hebben. Maar als je mobo aangeeft dat er iets met je cpu is dan is dat meestal wel waar...
maaruh.. cpu is idd d00d
Mmm...denk wel dat die dood is eigenlijk, zeker ook omdat je mobo dat aangeeft...
En als je denkt dat AMD een beveiliging heeft, moet je misschien maar ns hier kijken http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-01.html
En als je denkt dat AMD een beveiliging heeft, moet je misschien maar ns hier kijken http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-01.html
Verwijderd
Ondanks de power off on critical temp op 70° staat bij mij heeft mijn proc eens 20 minuten gedraait met alleen een Alpha PAL8045. Temp was 78° graden. Hoe slecht de HS ook kan zijn, 20 seconden moet kunnen. Probeer eens een bios reset of de CPU eruit te halen. Veel geluk
Jij hebt em zeker aangezet zonder heatsink en niet alleen zonder fan.Op dinsdag 02 juli 2002 17:30 schreef Tutti-frutti het volgende:
[..]
20 sec.. man na 10 sec is het meestal al zover... was bij mij iig zo!
maaruh.. cpu is idd d00d
nou de cpu gaat morgen getest worden, resultaat horen jullie morgen
Zonder heatsink is het 10 sec bedoel je? Hij had de heatsink er nog wel op... En zonder heatsink is het in 3 sec wel afgelopen met het feestje.Op dinsdag 02 juli 2002 17:30 schreef Tutti-frutti het volgende:
[..]
20 sec.. man na 10 sec is het meestal al zover... was bij mij iig zo!
maaruh.. cpu is idd d00d
Ik heb hier ergens nog de heatsink van een 486 liggen. Fan eraf gehaald, alleen dat mini heatsinkje nog over. Waar woon je? Tijd voor een expirimentjeOp dinsdag 02 juli 2002 17:46 schreef Olivis het volgende:
Ondanks de power off on critical temp op 70° staat bij mij heeft mijn proc eens 20 minuten gedraait met alleen een Alpha PAL8045. Temp was 78° graden. Hoe slecht de HS ook kan zijn, 20 seconden moet kunnen. Probeer eens een bios reset of de CPU eruit te halen. Veel geluk
Verwijderd
Ja en wat mag dit betekenenOp dinsdag 02 juli 2002 20:54 schreef braintje2002 het volgende:
1
Z'n IQ?Op dinsdag 02 juli 2002 20:57 schreef robles het volgende:
[..]
Ja en wat mag dit betekenen
Mja, misschien wordt mijn Duron 800 wel wat minder warm, maar die heeft een hele Win98 SE install gedaan zonder fan, maar wel met heatsink. Kwam er precies op tijd achter, na de comp even uitgezet te hebben gaf de bios nog 72 graden aan.Op dinsdag 02 juli 2002 17:16 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Als je een serieuze airflow door je kast hebt met veel casefans hou je het natuurlijk ook al een stuk langer uit dan zonder...Op dinsdag 02 juli 2002 22:03 schreef Toewan het volgende:
[..]
Mja, misschien wordt mijn Duron 800 wel wat minder warm, maar die heeft een hele Win98 SE install gedaan zonder fan, maar wel met heatsink. Kwam er precies op tijd achter, na de comp even uitgezet te hebben gaf de bios nog 72 graden aan.
Daar hangt het dan ook wel vanaf. Als je cpu fan niet aanstaat maar er staat pal naast je heatsink een casefan te ronken kun je zo natuurlijk altijd werken
Die xp2000 van mij begon ik al te ruiken na 5 seconden of zo, volcano7+ zat niet goed erop, clipje zat onder tegen de schroefjes aan = aan een kant van de core een halve mm er vanaf of zoiets.
Net had ik perongeluk me fannetje vergeten in te steken, effe naar de plee ondertussen, toen ik 30 sec later of zoiets terug kwam zag ik em uitgaan [GODVERDOMME, NIET WEER HÈ...] Asus COP werkt blijkbaar wel...
Net had ik perongeluk me fannetje vergeten in te steken, effe naar de plee ondertussen, toen ik 30 sec later of zoiets terug kwam zag ik em uitgaan [GODVERDOMME, NIET WEER HÈ...] Asus COP werkt blijkbaar wel...
Geen casefan en m'n kast is een AOpen HQ45-PRO. Maar ik kan je vertellen dat ie echt heet was geworden (het had ook niet langer moeten duren, anders was ie denk ik wel doorgefikt). Is van m'n 2e pc'tje, andere dan in de sig staat.Op woensdag 03 juli 2002 00:16 schreef W3ird_N3rd het volgende:
[..]
Als je een serieuze airflow door je kast hebt met veel casefans hou je het natuurlijk ook al een stuk langer uit dan zonder...
Daar hangt het dan ook wel vanaf. Als je cpu fan niet aanstaat maar er staat pal naast je heatsink een casefan te ronken kun je zo natuurlijk altijd werken
mijn duron heeft last in de computerwinkel!!!!
voor vervanging mmobo bijna 1 min zonder koeler of b=koelblok gedraaid
en dit was een duron 1ghz
en hij doet het nog steeds
Als je mobo aangeeft dat ie stuk is, dan is ie waarschijnlijk ook echt dood. Jammer maar helaas.
©zweitausendundsechs
?? Wat moet ik me hier bij voorstellen? Je computer staat in een computerwinkel, en daar heeft ie last van?Op woensdag 03 juli 2002 01:39 schreef gfo het volgende:
b=koelblok
ikke niet snappuh
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs
ja doag dat kan dus nietOp woensdag 03 juli 2002 01:39 schreef gfo het volgende:
jij wou beweren dat je een duron 1ghz zonder heatsink een minuut kan laten draaien
Ik snap het al... Jij hebt die cpu in de winkel op een plateautje gelegd, en dat plateautje draaide rondjes om computeronderdelen in de winkel te laten zien ofzoOp woensdag 03 juli 2002 01:39 schreef gfo het volgende:
b=koelblok < Natuurlijk snapt niet iedereen dit, maar dit is gewoon een nog niet ontdekte genie. Ook niet iedereen snapt wat e=mc2 betekend, maar degene die die formule heeft bedacht is geniaal. Hier hetzelfde, b=koelblok. Oh heilig machtig superbrein, leg ons uit wat dit betekend!
ikke niet snappuh
ROTFLMAOOp woensdag 03 juli 2002 16:00 schreef W3ird_N3rd het volgende:
[..]
Ik snap het al... Jij hebt die cpu in de winkel op een plateautje gelegd, en dat plateautje draaide rondjes om computeronderdelen in de winkel te laten zien ofzo
b=koelblok < Natuurlijk snapt niet iedereen dit, maar dit is gewoon een nog niet ontdekte genie. Ook niet iedereen snapt wat e=mc2 betekend, maar degene die die formule heeft bedacht is geniaal. Hier hetzelfde, b=koelblok. Oh heilig machtig superbrein, leg ons uit wat dit betekend!![]()
![]()
ikke niet snappuh
Maarruh, hij is denk ik (zoals iedereen zegt, behalve gfo) doorgefikt.
M'n pa had een XP1600+ met een Spire heatsink+fan, en daar was een snoertje in de CPU fan gekomen
Ik werd zo geroepen door m'n pa, want hij had een BSOD. Ik kom daar binnen en trek acuut die stekker eruit, het rook daar alsof het halve dorp was afgefikt.
Naja, nu heeft ie een 1800+ en MBM5 altijd draaiend.
Gecondoleerd iig.
zag pas bij iemand een amd xp doorbranden, stond 8 seconden aan, met heatsink
nou we hebben eindelijk het hele zootje eruit gehad met wat wrikken. (wat hebben die spire heatsinks een k*tbevestiging man). En toen alles weer in elkaar en de foutmelding was gewoon weg! Pc liep weer
. Ik zeg dus liep weer want nu is er het volgende :
[topic=539023/1/25]
En dit komt niet door de processor want voordat we dachten dat ie doorgebrand was, had de pc hier ook al last van.
[topic=539023/1/25]
En dit komt niet door de processor want voordat we dachten dat ie doorgebrand was, had de pc hier ook al last van.
Ik wil niet veel zeggen, maar ik kan mijn cpu gerust zonder fan laten draaien voor een paar minuutjes idle. Ik heb laatst met speedfan de fan even uitgezet (dit was nog met men cheepass spire blokje) en hij werd wel warm, maar hield het uit.
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Verwijderd
Ben ik niet helemaal met je eens.Op donderdag 04 juli 2002 08:22 schreef DustMan4u het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar ik kan mijn cpu gerust zonder fan laten draaien voor een paar minuutjes idle. Ik heb laatst met speedfan de fan even uitgezet (dit was nog met men cheepass spire blokje) en hij werd wel warm, maar hield het uit.
Sommige processoren kunnen het hebben, en sommigen niet.
Ik heb wel vaker gelezen dat de XP vrij koel bleef, of juist het tegenovergestelde.
Als je dus pech hebt, is je processor d00d
20 seconden moet zat kunnen met alleen heatsink. Als je computer koud is (uren uit heeft gestaan) en daarna 20 seconden aan, dan is de heatsink nog niet eens warm. Een fan heeft dan ook weinig zin, omdat de heatsink op dat moment nog maar nauwelijks warmer is dan de omgevingstemperatuur.
ik heb een Swiftech MCx370 heatsink, als ik dan de fan uitzet (heb ik 1 keer gedaan met MBM standby, dan doet hij het gewoon in windows met 55 graden, geen xtra casefans aan.
maargoed ik heb dan ook een duron 700, met mijn Athlon XP over een weekie ofzo zal ik het niet meer proberen
maargoed ik heb dan ook een duron 700, met mijn Athlon XP over een weekie ofzo zal ik het niet meer proberen
Pagina: 1