Toon posts:

2 nics in pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb al met de search gezocht, maar ik vond weinig relevante dingen. Mijn probleem is als volgt. Ik heb sinds kort een laptop, nu wil ik dus een netwerkje bouwen. Ik heb dus een desktop en een laptop. De desktop heeft 2 nics eentje voor Internet en 1 voor het "intern netwerk" dus om te kunnen connecten met mijn laptop. Ik heb de 2de nic in mijn pc het ip gegeven die gelden voor een intern netwerk dus 198.162.1.1 en mijn laptop heb ik ook zo'n ip gegeven maar dan 198.162.1.2 en ook de subnetmask staat goed 255, enz. Voor de rest heb ik alles gedaan hoe het moet dus hier kan het niet aan liggen. Maar ik kan dus niet connecten met mijn laptop. Mijn netwerkkaarten zijn van 3com en van Accton die van Accton is verbonden met het Internet. Maar ik kan dus met mijn tweede nic niet connecten met mijn laptop :( ik gebruik UTP kabel Cat5 en de kabel is goed. Een heel verhaal, wie kan me helpen?

Verwijderd

Verwijderd

computer identification en werkgroep goed ingevuld?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

met de kabel is goed bedoel je de kabel is gekruist ?

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
OS is allbei Win XP, laptop is XP Pro, Desktop is XP Home.

Werkgroep is ook goed

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58

4POX

Everybody is wired

Op dinsdag 02 juli 2002 16:58 schreef leffe_blond het volgende:
Ook wel crosskabel genoemt. Kun je herkennen dat de kleuren van de aders in beide stekker niet dezelfde volgorde volgen.. (geloof ik)

AKA Rinkel weblog

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gebruik je een hub, of zitten de computers direct aan elkaar(dan moet je een crosscable hebben).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 16:58 schreef leffe_blond het volgende:
dat hij het iig doet.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Ten eerste zal je wel een typ fout hebben gemaakt bij het ip adres, de range is niet 198.162. maar 192.168. De range 198 is public en mag niet gebruikt worden voor thuisnetwerken. (submask 255.255.255.0 ?)

Oke als je adressen goed staan zo je de pc onderling moeten kunnen pingen. Zoniet dan is er iets fout in je config. Gebruik je een hub/switch dan is een gewone patch kabel de juiste voor jouw, maar wil je de pc rechtstreeks op de laptop aansluiten heb je een cross cable nodig. Dus begin eerst eens met standaard troubleshooting.

edit:
net te laat!

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 17:01 schreef SH007 het volgende:
Gebruik je een hub, of zitten de computers direct aan elkaar(dan moet je een crosscable hebben).
Neej ik gebruik geen hub, heb er wel eentje liggen. Ik gebruik een crosscable.

• ripexx

ripexx

bibs

Wat zijn nu je gebruikte ip adressen, plus submask?

edit:
typo

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 17:04 schreef ripexx het volgende:
Ten eerste zal je wel een typ fout hebben gemaakt bij het ip adres, de range is niet 198.162. maar 192.168. De range 198 is public en mag niet gebruikt worden voor thuisnetwerken. (submask 255.255.255.0 ?)

Oke als je adressen goed staan zo je de pc onderling moeten kunnen pingen. Zoniet dan is er iets fout in je config. Gebruik je een hub/switch dan is een gewone patch kabel de juiste voor jouw, maar wil je de pc rechtstreeks op de laptop aansluiten heb je een cross cable nodig. Dus begin eerst eens met standaard troubleshooting.
Jah het is het een typ foutje geweest maar alleen in dit topic, ik deed het namelijk uit mijn hoofd :? En de standaard troubleshouting heb ik ook al gedaan. Ik heb alles aan de hand daarvan gedaan. Hmm ik geloof dat ik hier een probleem heb..... :(

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je dat ipx/spx protocol van windows geinstalleerd. Misschien is dat het?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ripexx

ripexx

bibs

Op dinsdag 02 juli 2002 17:07 schreef thedoctor46 het volgende:

Hmm ik geloof dat ik hier een probleem heb..... :(
Vaak zijn het de kleine dingetjes die het hem doen. ;)

Back ontopic, wat zijn je netwerksettings op je laptop, als deze oke zijn, kijk dan eens of je je desktop kan pingen. Zo niet dan lijkt het erop dat er iets niet goed is met het fysieke netwerk, anders is het een software probleem oid.

buit is binnen sukkel

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
xp heeft een wizard om het netwerk in te stellen,.. die maakt een diskette aan die je in de andere pc doet,.. en de rest gaat vanzelf!
heb ik ook gedaan en werkt perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 17:10 schreef ripexx het volgende:

[..]

Vaak zijn het de kleine dingetjes die het hem doen. ;)

Back ontopic, wat zijn je netwerksettings op je laptop, als deze oke zijn, kijk dan eens of je je desktop kan pingen. Zo niet dan lijkt het erop dat er iets niet goed is met het fysieke netwerk, anders is het een software probleem oid.
Ik heb dus alles gedaan aan de hand van die troubleshooting. Misschien de netwerkkaarten omdraaien? Dus bv mijn eerste netwerkkaart onder en de tweede naar boven? Het is maar een ingeving hoor.......:?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 17:11 schreef OliverBB het volgende:
xp heeft een wizard om het netwerk in te stellen,.. die maakt een diskette aan die je in de andere pc doet,.. en de rest gaat vanzelf!
heb ik ook gedaan en werkt perfect!
Ook dit heb ik al geprobeerd en zelfs dat werkt niet :?

• ripexx

ripexx

bibs

In je eerste topic stond dat je desktop twee nic's heeft, Een voor het internet en een voor intern. Ik neem aan dat je internet verbinding eerst wel werkte, en nu nog steeds. Daarna heb je er een tweede nic bijgeplaatst voor je interne netwerk, deze een ip in de private range gegeven. Daarna de laptop voorzien van een netwerk aansluiting, en je zou verwachten dat het zwikie zou moeten werken.

Wat zijn de instellingen van je desktop pc, ik heb het vermoeden dat er weinig mis kan gaan bij de installatie van je laptop.

Mischien overbodig om te zeggen maar welke protocollen zijn er allenmaal geinstalleerd voor de nic's...

buit is binnen sukkel

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

gewoon even een howto doornemen over de basics van NAT, gateway en routers lijkt me

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

om even op te sommen:

Protocol installeren (TCP/IP):
- desktop NIC moet zijn 192.168.1.1 / 255.255.255.0
- laptop NIC moet zijn: 192.168.1.2 / 255.255.255.0
- werkgroup moet beiden hetzelfde zijn.
- zet de shares open op beide machines (lees/schrijf)

Gebruik een Cross Cable tussen desktop en laptop.

Suc6

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nog iets, er wordt aangegeven dat er geen kabel in mijn 2de nic(dus mijn nic voor het interne netwerk)zit. En dat terwijl er wel een kabel in zit en die goed is, en het doet..... :? Hier zit dus al het probleem......

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Probeer je netwerk kaart eens in een andere slot te steken.
Kan zijn dat de slot waarin je hem hebt zitten een irq deelt met een ander apparaat.
Sommige kaartjes kunnen daar niet tegen/werken niet.

Verwijderd

op de site van 3com kun je de nic-doctor ofzo downloaden zo kun je je kaarten ff controleren

Verwijderd

Draai de kabel eens om. Als nu die andere nic geen kabeltje herkent is misschien je stekkertje gaar. Zit het probleem nog steeds in dezelfde nic dan zou ik die nic is nakijken!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
Zet beide interne nic's op half of full duplex.
dus bijvoorbeeld:
half duplex 10, full duplex 10, half duplex 100, full duplex 100

Het moet altijd bij beiden hetzelfde zijn anders gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 18:24 schreef ferrybouwman het volgende:
Zet beide interne nic's op half of full duplex.
dus bijvoorbeeld:
half duplex 10, full duplex 10, half duplex 100, full duplex 100

Het moet altijd bij beiden hetzelfde zijn anders gaat het niet werken.
En hoe doe je dat? :?
Ik heb van alles getryed maar niks werkt, ik begin hier gek te worden :( ik word hier zo moe van......

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
nou ik heb zelf geen win Xp, vraag het anders even bij windows operating systems

edit: in win 2000 is het bij hardware -> eigenschappen netwerkadapter en dan geavanceerd

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 18:43 schreef ferrybouwman het volgende:
nou ik heb zelf geen win Xp, vraag het anders even bij windows operating systems
Ik heb het al gevonden....... ff kijken of dit dan werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Nope geen verbetering... i'm helpless. Aan mijn nic ligt het ook niet, deze heb ik namelijk in andere slot geplaatst en hij werd door windows herkent dus deze functioneert ook. Wat kan het anders nog zijn? En ohjah, aan de nic van mijn laptop kan het ook niet liggen, die is net nieuw, en internet doet het als ik alleen de kabel van het internet erin plug....

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog suggesties, behalve mijn pc uit het raam te gooien? :(

Verwijderd

en als je probeert een intern netwerk te maken met de nic die je normaal met internetten gebruikt? andersom wil niet waarschijnlijk omdat ze je mac-adres uitlezen om een ip te krijgen maar zo weet je wel of het aan je 3com nic ligt

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

dlmh

Lo-Fi

Brand(en) de lamp(jes) op de NIC van het netwerkje wel? Is dat niet zo, kan je kabel defect zijn of het is toch een straight-kabel!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Zo eindelijk, het werkt! Ik heb er gewoon een hub tussen geplaatst. Er gaat een utp kabel van mijn interne nic naar mijn hub en er gaat 1 utp kabel van mijn hub naar mijn laptop. De pc en de laptop zien elkaar :) Thanx voor al jullie hulp!

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Toch brakke crossed-kabel? Of wat?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

ik denk dat ie geen cross cable had maar een gewone

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Op dinsdag 02 juli 2002 20:20 schreef Walm het volgende:
ik denk dat ie geen cross cable had maar een gewone
Volgens hemzelf niet.. najah.. boeie.. 't werkt!! :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 20:18 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Toch brakke crossed-kabel? Of wat?
Pff ik heb alleen die hub er tussen gezet, en dat deed het hem..... Maar ik zit nu al weer met het volgende probleem.. Bij mijn netwerklocaties op mijn laptop zie ik mijn desktop pc staan en mijn laptop. Als ik dan probeer te connecten met mijn laptop zie ik het volgende staan:

\\Thedoctor is nog accesible. You might have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find if you acces permissions.

The network path was not found.

En dit snap ik niet, ik heb namelijk alles geshared... waar ligt het nu weer aan :?

En nog iets, bij de netwerklocaties op mijn desktop, zie ik niet mijn laptop staan maar op mijn laptop zie ik dus wel mijn desktop :? Heel erg vaag allemaal.......

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Dat is nou Windows en netwerken (nofi). Dat werkt niet altijd even lekker en met netwerkomgevingen heeft Windows al vaak helemaal moeite. Internet delen is vaak geen probleem (das dan vaak supermakkelijk) maar je netwerk helemaal goed aan de praat krijgen.. tja...
Windows 2000 werkte bij mij altijd redelijk... maar oudere en ook XP weer vertonen wat rare kuren.
Je moet trouwens bij de XP machines een nieuwe user aanmaken voor èlke user die de PC wil accessen over het netwerk. Dus bij users in config scherm moet je de netwerknaam van de andere PC(s) opgegeven.
Suc6!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

zullen we dan maar weer met de standaard dingen beginnen :)
Is de gebruiker op de laptop wel bekend bij de desktop?
Is de gebruiker op de desktop wel bekend bij de laptop?
Netbeui wel in geschakeld? Een beetje schreeuwen kan geen kwaad >:) bij 1 op 1

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 20:25 schreef thedoctor46 het volgende:

[..]

\\Thedoctor is nog accesible. You might have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find if you acces permissions.

The network path was not found.

En dit snap ik niet, ik heb namelijk alles geshared... waar ligt het nu weer aan :?
Sharen is niet genoeg. Je zal ook users moeten aanmaken en ze rechten toekennen. Anders gaat het niet werken. Dat is het mooie (tenminste, als je weet hoe het werkt) aan XP, 2000 en NT4...

In iedere tutorial moet je deze zaken kunnen vinden. Als je het een keer gedaan hebt is het lang zo lastig niet! Succes

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Op dinsdag 02 juli 2002 20:29 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Dat is nou Windows en netwerken (nofi). Dat werkt niet altijd even lekker en met netwerkomgevingen heeft Windows al vaak helemaal moeite. Internet delen is vaak geen probleem (das dan vaak supermakkelijk) maar je netwerk helemaal goed aan de praat krijgen.. tja...
Windows 2000 werkte bij mij altijd redelijk... maar oudere en ook XP weer vertonen wat rare kuren.
Je moet trouwens bij de XP machines een nieuwe user aanmaken voor èlke user die de PC wil accessen over het netwerk. Dus bij users in config scherm moet je de netwerknaam van de andere PC(s) opgegeven.
Suc6!
Makkelijker is om gewoon een algemeen guest account aan te maken in XP. Dan hoef je niet de hele tijd nieuwe users aan te maken als je met andere mensen wil connecten.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

* Yalopa vraagt zich ernstig af of dit niet allemaal in de faq staat

[topic=152460/1/25]

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1