[ALG] keuze (meta-)informatie opslagsysteem

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben nu bezig met het maken van een keuze voor een opslagsysteem voor met name hierarchisch geordende (meta-)informatie, met hier en daar wat (cross-)references. De informatie is opgebouwd uit objecten die bestaan uit verzamelingen van attributen. Standaard OO werk dus.

Een belangrijk deel van het gebruik van het systeem zal bestaan uit het defineren van nieuwe object-templates, of classes zo je wilt, en het aanmaken van nieuw te gebruiken attributen. Het overige deel van het gebruik wordt ingenomen dooor het invullen van object-instances door andere gebruikers.

Belangrijke eis aan het te ontwerpen systeem is, dat het lichtgewicht en eenvoudig is. Ik ben daarom ook op zoek gegaan naar een opslagsysteem met dezelfde karakteristieken. LDAP was uiteraard 1 van de systemen die ik in eerste instantie heb bekeken. Het zou precies doen wat wij er mee willen en ook niet veel meer, en dat alles ook nog eens lekker snel en schaalbaar.

Erg vervelend vond ik het daarom ook, om erachter te komen dat OpenLDAP (meest voor de hand liggende implementatie) het dynamisch toevoegen van attributes en objectClasses niet ondersteunt. Die dingen staan immers in de .schema files, die slechts 1 keer bij het opstarten van de server ingelezen worden. Dus dan zou je elke keer als er een nieuw object gedefineerd wordt de server (slapd) moeten herstarten.

Is dit echt waar (slechts 1 Google hit op gevonden), of kan het stiekem toch? Ik zie het gewoon niet zo zitten om dit met een SQL gebasseerd systeem op te lossen. Dat zou of betekenen dat ik voor elke attribuuttype een table aan moet maken, en/of voor elke objectClass een aparte tabel. Daarnaast ook een zooi koppeltabellen voor de relaties, ik zie dat uiteindelijk helemaal niet goed gaan met de eenvoud en "leightweight"-heid ervan.

Dus ik zoek eigenlijk alternatieven die wel het dynamisch toevoegen van attribuut- en object-definities toelaten. Betaan die en zijn die een beetje gangbaar?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21

mulder

ik spuug op het trottoir

Nou heb ik daar de ballen verstand van, dus ik roep maar iets: Active Directory?

oogjes open, snaveltjes dicht

• Genoil
Active Directory da's van Microsoft he? Mja de "klant" geeft doorgaans de voorkeur aan SGI + Irix/Linux, dus dat lijkt me niet echt super. "klant" gaat binnenkort een belangrijk deel van z'n automatisering door OpenLDAP laten ondersteunen. Daarom vinnik het ook zo vreselijk jammer dat voor het door ons te implementeren systeem niet in LDAP te doen is. Zou wel lekker integreren...

Verwijderd

AD is volledig LDAP.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zouden er geen modules voor OpenLDAP zijn waarmee dat wel kan? Of heb je zelf genoeg tijd om dat bij te dragen aan dat Open Source project?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Genoil
Op dinsdag 02 juli 2002 16:41 schreef Otis het volgende:
AD is volledig LDAP.
Oke true, en na ff zoeken ben ik er ook achter dat AD wel het dynamisch toevoegen van attributes en objectClasses ondersteunt. Typisch genoeg niet het verwijderen ervan, wel het disablen.

Desalniettemin lijkt het me gewoon een pain-in-the-arse om AD op een SGI/Irix bak aan de praat te krijgen.
Zouden er geen modules voor OpenLDAP zijn waarmee dat wel kan? Of heb je zelf genoeg tijd om dat bij te dragen aan dat Open Source project?
geen idee. ik weet niet eens of het wenselijk is dat dit kan met OpenLDAP. En veel tijd/ervaring met dit soort bijdragen heb ik helaas ook niet.

edit:

Beetje doorzoeken levert toch weer een redelijk positief resultaat op. De JDLAP Java Classes van Novell blijken over methods te beschikken als LDAPSchema::add() en LDAPSchema::saveSchema(). Dus wellicht was mijn teleurstelling wat ongegrond, maar dit zegt natuurlijk niks over of OpenLDAP dat wel of niet ondersteunt.

Toch blijf ik ook benieuwd naar meningen omtrent het gebruik van LDAP vs. SQL, maar ben ook benieuwd naar ervaringen met het gebruik van Native XML databases zoals Apache Xindice (a.k.a. dbXML).

[edit2]
mooi balen het kan dus gewoon niet:
The OpenLDAP 2.0 server does not supports a number of LDAPv3 features and extensions.

OpenLDAP server does not support:
..
Schema updates (using LDAP)
..
vraag ik me alleen of "Schema updates NOT using LDAP" WEL werkt ;)
[/edit]
Pagina: 1