[EL] Serieel ledjes of andere dingen aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Ik kom nu een beetje parallele poorten te kort. Maar ik wil bijvoorbeeld ongveer 8 ledjes of andere dingen aansturen met een seriele poort.

Dat moet ik denk ik doen met een muliplexer/demultiplexer? Of een schuifregister?
Heeft al iemand dat gemaakt of gedaan? Want ik kan zo nergens iets vinden.

(Niet via parallel poort, want dat gaat al, maar die heb ik voor mijn printer nodig)

• Hurricane Jac
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:30
Ja hoor dat kan makkelijk. Zelfs alleen met een simpel schakelaartje en wat leds. Ik heb zelf zo'n kastje gemaakt met wat schakelaartjes en wat ledjes. Hiervoor heb ik dan een proggie gemaakt in machinetaal om deze leds aan te spreken. Zelfs nog een proggie voor een loop licht gemaakt. Zal nog ff foto posten van het kastje.

P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO

• Ralpy
Op dinsdag 02 juli 2002 22:47 schreef Quakemaster het volgende:
Ja hoor dat kan makkelijk. Zelfs alleen met een simpel schakelaartje en wat leds. Ik heb zelf zo'n kastje gemaakt met wat schakelaartjes en wat ledjes. Hiervoor heb ik dan een proggie gemaakt in machinetaal om deze leds aan te spreken. Zelfs nog een proggie voor een loop licht gemaakt. Zal nog ff foto posten van het kastje.
ohh mooi!
Maar heb jij helemaal geen 1 IC bij gebruikt?

• Hurricane Jac
Nee niets gebruikt alleen maar draadjes haha
Hier is een pic van mijn kastje.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jmathijssen/got/io.jpg

De schuifregisters enzo zou je gewoon via de machine taal kunnen programmen. Alleen je moet wel rekening houden dat je hiervoor nog wel een 1 op 1 kabel nodig hebt voor je serieele poort naar het kastje, is best moeilijk hoor zo rechtstreeks in je s.p. steken haha. Hierover is ook een site met proggies en het schema te vinden. Maar ik kan dat zo niet ff zeggen waar die te vinden is. Zou ik even na moeten kijken.

• Ralpy
Op dinsdag 02 juli 2002 23:08 schreef Quakemaster het volgende:
[afbeelding]

De schuifregisters enzo zou je gewoon via de machine taal kunnen programmen. Alleen je moet wel rekening houden dat je hiervoor nog wel een 1 op 1 kabel nodig hebt voor je serieele poort naar het kastje, is best moeilijk hoor zo rechtstreeks in je s.p. steken haha. Hierover is ook een site met proggies en het schema te vinden. Maar ik kan dat zo niet ff zeggen waar die te vinden is. Zou ik even na moeten kijken.
jij kunt nu al die 8 ledjes onafhankelijk aansturen? Of alleen als die schakelaartjes op bepaalde standen staan?

• Hurricane Jac
Alleen als schakelaars in bepaalde standen brengt. Maar je moet dan wel een proggie runnen he

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:01
niet veel makkelijker om een kaart te kopen met extra parallele poorten? en als je het serieel wilt doen, wrom niet gelijk USB? :) moet wel met de tijd meegaan he ;)

Verwijderd

Kickje: hoe converteer je van serieel naar parallel?

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 20:44:
Kickje: hoe converteer je van serieel naar parallel?
kan niet...

Gregor van Egdom Krekr

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:45
hiero.. je moet dan de schakeling hebben met het 4094 chipje. (Dus de complete rechter helft mag je vergeten)

https://github.com/atoomnetmarc/

• DiNo!
Ehm, dat is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht. Hier bijwijze van proof dit plaatje:Afbeeldingslocatie: http://www.sxlist.com/techref/io/lcd/LCDSHIFT.gif

Verwijderd

Volgens mij is een 8-bit schuifregister verreweg het makkelijskt om 8 ledjes (oid) aan te sturen via je seriele poort.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 15:10

Guldan

Thee-Nerd

Emm als ik ook nog eff mag spreken als dat volgens jou niet kan hoe worden signalen (parallel) in de PC dan naar signalen buiten de Pc (Serieel) omgezet. Juist door de UART..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 19:03
hebbe jullie allemaal 25 pins compoorten ofzow :? die van mij is namelijk maar 9 pins :?

Verwijderd

Quakemaster schreef op 02 juli 2002 @ 23:08:
[afbeelding]

Dit ziet er toch wel ERRUG als een paralelle poort uit :/
Mijn COMpoort heeft maar 9 pinnetjes hoor :/

Verwijderd

Spit de datasheet van de max232 is door...

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 19:03
en dan ?

Verwijderd

neem gewoon een Xtreme Baybus :9

Daarmee kun je serieel 8 LEDs, een alphanumeriek LCD, 4 fans aansturen. Daarnaast heb je nog 4 temperatuur sensor inputs, 3 knopjes en 2-3 HDD activity inputs. Dit alles is via een RS232 seriële poort aan te sturen en/of uit te lezen.... })

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

spok9

Groen...

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 18:57:
Spit de datasheet van de max232 is door...
Dan ben je pas op de helft... De max232 zet de signalen van de compoort (+15V en - 15V) om naar TTL niveau (0V en 5V) waarmee je je IC's kan aansturen... DAARNA moet dit signaal nog om worden gezet naar een parallel signaal!
|:( Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt, NOFI...
Helox-in-a-box schreef op 02 July 2002 @ 23:16:
niet veel makkelijker om een kaart te kopen met extra parallele poorten? en als je het serieel wilt doen, wrom niet gelijk USB? :) moet wel met de tijd meegaan he ;)
USB heb ik naar gekeken, maar dan heb je een speciale programmeerbare microprocessor nodig :| Bovendien moet je dan ook je eigen device driver schrijven...

[ Voor 0% gewijzigd door spok9 op 08-11-2002 00:59 . Reden: FF wat toevoegen ]

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Verwijderd

Voor USB zijn er universele USB-I/O-module klare printjes MET software bij http://www.elektuur.nl/pcbs/pcbs.htm (uitgave JANUARI 2002), maar misschien niet al te goedkoop (ik dacht +/- 50 euro)?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 18:46:
[...]
Dit ziet er toch wel ERRUG als een paralelle poort uit :/
Mijn COMpoort heeft maar 9 pinnetjes hoor :/
Er zijn twee soorten connectoren een groote en kleine voor de comport maar ze hebben allebei maar 9 pinnetjes actief. ;-)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
DiNo7 schreef op 06 november 2002 @ 21:25:
[...]

Ehm, dat is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht. Hier bijwijze van proof dit plaatje:[afbeelding]
Als je achter die 4094 nog een parrallel load register gebruikt kan je de ledjes tegelijker tijd laten omspringen >:)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

spok9

Groen...

Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 10:25:
Voor USB zijn er universele USB-I/O-module klare printjes MET software bij http://www.elektuur.nl/pcbs/pcbs.htm (uitgave JANUARI 2002), maar misschien niet al te goedkoop (ik dacht +/- 50 euro)?
Als ik het niet zelf kan bouwen en bedenken wil ik het niet :P

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• DiNo!
djexplo schreef op 08 november 2002 @ 10:35:
[...]

Als je achter die 4094 nog een parrallel load register gebruikt kan je de ledjes tegelijker tijd laten omspringen >:)
Dat is overbodig, die functionaliteid zit al in de 4094 (Strobe aansluiting dacht ik).

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
k heb vorig jaar een ledbar gemaakt voor de serieele poort met 64 leds.
het principe wat daar gebruikt is zou je ook kunnen gebruiken om leds of andere dingen in of uit te schakelen....

het werkt als volgt :
je pakt een mc1489 ic (line receiver), een 74hct04 (invertor) en wat 74hct595 ic's (shiftregisters), die hang je aanelkaar (schemaatje kan ik wel ff tekenen mocht je er interesse in hebben).

de mc1489 heeft 4 ingangen voor serieele signalen (-15 t/m +15v) en zet deze om naar ttl signalen (0-5v), vervolgens inverteer je deze signalen met de 74hct04 (is makkelijker met programmeren :) ) en deze signalen sluit je aan op een shiftregister. Deze shiftregisters zijn 8 bits (je kunt dus 8 dingen aansluiten), en je kunt ze vrij eenvoudig doorlussen... 128 uitgangen of nog meer is dus geen probleem mocht je dat willen ;)

Enige nadeel hiervan is dat het geen echte rs232 is, je zet namelijk gewoon bepaalde pinnen op je serieele poort handmatig hoog of laag. Voordeel is dat het erg goedkoop is, voor +- 4 euro heb je al 16 outputs ofzo.

Een mooiere oplossing is gebruik maken van een mcu met een uart, bijvoorbeeld een pic/atmel/motorola. Maar dan moet je daar weer software voor schrijven etc...

mocht je interesse hebben, laat t dan ff weten... dan zal ik wel ff een schemaatje maken + wat uitleg hoe je t aan moet sturen...

mzzls

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

spok9 schreef op 08 november 2002 @ 00:42:
[...]

Dan ben je pas op de helft... De max232 zet de signalen van de compoort (+15V en - 15V) om naar TTL niveau (0V en 5V) waarmee je je IC's kan aansturen... DAARNA moet dit signaal nog om worden gezet naar een parallel signaal!

[...]

|:( Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt, NOFI...

[...]

USB heb ik naar gekeken, maar dan heb je een speciale programmeerbare microprocessor nodig :| Bovendien moet je dan ook je eigen device driver schrijven...
Ik weet dat de max232 deze alleen omzetten naar TTL niveau. Maar ik kan het wel over allemaal andere dingen gaan hebben, maar dat snapt de helft toch niet 8)7 . Dit was meer als opstapje bedoeld.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Zoek eens op het 4094 ic (uitgang) en op het 4021 ic (ingang) :)
sluit deze met zeners 4,7 naar aarde eraan, op de com poort aan.

en zo kan je data erheen sturen,
voor vragen mail.. en als je vragen hebt mail me.. ik heb er een project van school mee gedaan.. vandaar..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1