k heb vorig jaar een ledbar gemaakt voor de serieele poort met 64 leds.
het principe wat daar gebruikt is zou je ook kunnen gebruiken om leds of andere dingen in of uit te schakelen....
het werkt als volgt :
je pakt een mc1489 ic (line receiver), een 74hct04 (invertor) en wat 74hct595 ic's (shiftregisters), die hang je aanelkaar (schemaatje kan ik wel ff tekenen mocht je er interesse in hebben).
de mc1489 heeft 4 ingangen voor serieele signalen (-15 t/m +15v) en zet deze om naar ttl signalen (0-5v), vervolgens inverteer je deze signalen met de 74hct04 (is makkelijker met programmeren

) en deze signalen sluit je aan op een shiftregister. Deze shiftregisters zijn 8 bits (je kunt dus 8 dingen aansluiten), en je kunt ze vrij eenvoudig doorlussen... 128 uitgangen of nog meer is dus geen probleem mocht je dat willen
Enige nadeel hiervan is dat het geen echte rs232 is, je zet namelijk gewoon bepaalde pinnen op je serieele poort handmatig hoog of laag. Voordeel is dat het erg goedkoop is, voor +- 4 euro heb je al 16 outputs ofzo.
Een mooiere oplossing is gebruik maken van een mcu met een uart, bijvoorbeeld een pic/atmel/motorola. Maar dan moet je daar weer software voor schrijven etc...
mocht je interesse hebben, laat t dan ff weten... dan zal ik wel ff een schemaatje maken + wat uitleg hoe je t aan moet sturen...
mzzls
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.