Toon posts:

[Win98+Samba netwerk]Win98 ziet Samba server niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met Samba erop (RedHat linux 7.1) en een Win98 client. Verder zijn er nog twee win98 clients, elk met eigen naam (als je in windows een naam instelt voor een pc is dat toch een netbios naam?). Pingen vanaf mijn pc (een van de clients dus) lukt naar elke pc, pingen op netbios naam ook. Alleen lukt het niet met de Samba server. "ping 10.0.0.153" doet het wel, maar "ping server" doet het niet. In smb.conf heb ik 'netbios name = server' ingesteld. Wat doe ik fout? Verder heb ik het probleem dat de win98 client niet wil inloggen op de Samba server, die ingesteld is als domain master enz. Hij zegt "No domain server available to validate your password". Wat is daar fout? Hier staat mijn smb.conf, zoals hij gegeven wordt door testparm. Wel heb ik een paar dingen zoals ssl, die toch niet relevant zijn, weggelaten om het overzichtelijker te maken.

edit: typo

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Oke van begin af aan.

Werkt je netwerk? Kun je alle machines vanuit alle machines pingen. Zo ja dan kunnen we verder met stap twee.

Stap twee. Wat zijn de instellingen van windows. Is netbios enabled over tcp/ip. Zo niet dan kun je de samba server niet bereiken.

Als dit allemaal oke is kijken we naar de workgroup instellingen in windows en in smb.conf. Daarnaast willen er bij samba nog wel eens problemen ontstaan als er meerder nic in de server zitten, gebruik dan de optie bind/interface in smb.conf.

edit:
zag net pas je link

Oke als ik alles nog eens goed na loop en vergelijk met mijn thuis situatie, zou ik als ik jou was eerst beginnen met een zeer eenvoudige smb.conf En van daaruit verder gaan bouwen. Heb je de tool testparm (%whereis testparm) al eens geprobeert? Deze loopt je smb.conf na, daarnaast staan er nog errors in je nmb en smb log files. En wat staat er voor bijzondere zaken in je logon script.

buit is binnen sukkel

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Zet eens in je lmhosts file de volgende entry en probeer het nog eens:

ip.van.je.samba netbiosnaamvanjeserver

voorbeeld:
192.168.0.1 server

Dan kan je hem op naam pingen, waarschijnlijk werkt het inloggen dan ook

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
Werkt je netwerk? Kun je alle machines vanuit alle machines pingen.
Pingen op ip luikt naar en vanaf elke machine, pingen op netbios name (dus bv. "ping server") lukt nooit naar de server, en ook niet vanaf de twee pc's van mijn ouders naar die van mij. Wel lukt het vanaf mijn pc en tussen de pc's van me ouders... geen duidelijk patroon.
Stap twee. Wat zijn de instellingen van windows. Is netbios enabled over tcp/ip. Zo niet dan kun je de samba server niet bereiken.
Ja, netbios is enabled (het aankruishokje is trouwens grijs en aangevinkt --> default aan).
Als dit allemaal oke is kijken we naar de workgroup instellingen in windows en in smb.conf.
Zijn allebei "netwerk".
Daarnaast willen er bij samba nog wel eens problemen ontstaan als er meerder nic in de server zitten, gebruik dan de optie bind/interface in smb.conf.
Zie de regel "interfaces = 10.0.0.153/24". Ik zie trouwens nu dat ik dit moet veranderen in 10.0.0.153/8, omdat ik alle netmasks heb veranderd in 255.0.0.0, dat moet toch? (ik denk niet dat dat iets helpt want dat heb ik al zo vaak veranderd).
Oke als ik alles nog eens goed na loop en vergelijk met mijn thuis situatie, zou ik als ik jou was eerst beginnen met een zeer eenvoudige smb.conf En van daaruit verder gaan bouwen.
Oke, doe ik.
Heb je de tool testparm (%whereis testparm) al eens geprobeert? Deze loopt je smb.conf na, daarnaast staan er nog errors in je nmb en smb log files. En wat staat er voor bijzondere zaken in je logon script.
testparm heb ik gebruikt, zie mijn eerste post. Ik zal ff in me logfiles kijken, maar in de search van /etc kon ik er geen vinden. In me netlogon directory staat niks, en in me logon script staat ook niks (ik heb er in smb.conf ook niet naar verwezen). Ik had alleen een .bat script aangemaakt omdat op 1 of andere site stond dat dat moest.
Zet eens in je lmhosts file de volgende entry en probeer het nog eens:
ip.van.je.samba netbiosnaamvanjeserver

voorbeeld:
192.168.0.1 server

Dan kan je hem op naam pingen, waarschijnlijk werkt het inloggen dan ook
Had ik al, en ik had op aanraden van een site van o'reilly ook nog #20 achter de server gezet en #1b achter een extra entry voor het domein, om aan te geven wat het domein is en dat "10.0.0.153 server" daarvoor PDC is.

Ik zal deze pc zo nog ff herstarten, om te kijken of ie het nu goed doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb "interface = 10.0.0.153/24" veranderd in 10.0.0.153/8, die hekjes enzo weggehaald in lmhosts, de netmasks weer allemaal veranderd in 255.0.0.0 en nog een paar dingen die ik me niet eens meer herinner, maar hij werkt nog niet. Ik zal ff zoeken naar logbestanden, desnoods nieuwe laten maken.

update: het samba logbestand blijkt in /var/log/samba/ te staan, de inhoud is als volgt.

Een heleboel regels zoals:
[2002/06/30 23:02:22, 1] smbd/files.c:files_init(215)
file_init: Information only: requested 10000 open files, 1014 are available

En af en toe tussen door:[2002/06/30 23:02:22, 0] lib/interface.c:loadinterfaces(222)
WARNING: no network interfaces found

Er staat 1 regel tussen, waarin na de standaard datum en tijd dit staat:
nmbd/nmbd.c:sig_term(65)
Got SIGTERM: going down...

Kan hij de netwerkkaart niet vinden? Die komt wel voor bij ifconfig en hij wordt ook gespecificeerd in smb.conf :?

• ripexx

ripexx

bibs

Got sig_term going down betekend dat de nmb deamon er mee gestopt is. Als je nu een ps -e of ps -eaux doet, moe je kijken of er nmbd en smbd bij staan. Ook kun je iets doen als: /etc/rc.d/samba status

Ligt aan de distributie en installatie. Zet anders ook het relevante gedeelte van smb.log en nmb.log online.

Zal zelf een verder zoeken in man smb en mijn eigen boeken.

buit is binnen sukkel

• ripexx

ripexx

bibs

Ik ga nu slapen, moet er morgen weer optijd uit, ik kan in iedergeval zeggen dat je nmbd deamon volgens je log er mee is opgehouden. Kan ook niet een twee drie wat in de boeken vinden. :(

Maar nu slapie slapie :z

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Als je een domein wilt maken moet je nog veel meer dingen doen (trust accounts aanmaken etc).

ff over die fout met nmbd het is misschien handig als je ff je laatste 10 regels van die log laat zien dan is 't wat duidelijker het liefste een aparte nmbd log anders /var/log/syslog en /var/log/messages.

Ik denk niet dat er iets fout is met de netwerkverbinding want je kan je server pingen dus dat werkt wel.

Verwijderd

Topicstarter
bij "ps -e" en "ps -eaux" staan smbd en nmbd er gewoon bij, nmbd zelfs twee keer. ook /etc/rc.d./init.d/smb status geeft:
smbd (pid 1201) is running...
nmbd (pid 1207 1206) is running...

Dit is dus in een normale situatie.

Ik heb de pc overnieuw opgestart, waarna hij dus zou moeten aanloggen, om te kijken wat daarvan in de logs terechtkomt.
In /var/log/messages staat nisk interessants behalve:
"server smb: smbd shutdown secceeded"
"server smb: nmbd shutdown succeeded"
"server smb: smbd startup succeeded"
"server smb: nmbd startup succeeded"
Oftewel, het restarten is gelukt maar verder niks.

/var/log/syslog heb ik niet, hoe zet ik die aan? Lijkt me dat daar allerlei nuttige info in staat over het systeem.

Logs van nmb en smb:
http://www.xs4all.nl/~warp99/log.smb.txt
http://www.xs4all.nl/~warp99/log.nmb.txt

Opvallend vind ik vooral de regels
" become_logon_server_success: Samba is now a logon server for workgroup NETWERK on subnet 10.0.0.153"
en
"Samba name server SERVER is now a local master browser for workgroup NETWERK on subnet 10.0.0.153".
Als je een domein wilt maken moet je nog veel meer dingen doen (trust accounts aanmaken etc).
Heb ik ook gelezen ergens, maar dat hoefde dacht ik alleen met NT, dan moet je "machine trust accounts" maken ofzo.
Ik denk niet dat er iets fout is met de netwerkverbinding want je kan je server pingen dus dat werkt wel.
Op IP nummer wel ja, op netbios name niet. Dat is denk ik dus een van de dingen die fout zitten.

btw: heel vervelend maar ik ga donderdagochtend of vrijdag- op vakantie |:( , dus dan kan ik een tijdje niet meer reageren. Als ik thuiskom ga ik dr wel weer mee verder en ook vandaag nog, dus ik blijf nog wel posten en lezen :).

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

VOor mij geldt dit probleem ook, dus ik blijf 't wel volgen.

• ripexx

ripexx

bibs

Wat is jouw probleem dan, lijkt mij niet zo snel dat dit hetzelfde is als bij 2morrow? Zou kunnnen maar gebruiken jullie beide dan dezelfde smb.con Maar wat is je probleem, post even een link naar je smb.conf en je logs plus een omschrijving van je probleem :P

Oke ben nog steeds aan het zoeken maar die errors komen me niet zo bekend voor. Wel raar dat je nmbd wel draait maar niet wil resolven. Zal nog eens in de boeken duiken. |:(

buit is binnen sukkel

• ripexx

ripexx

bibs

probeer nu eens ping op de hostname van de server. Deze zou door resolv moeten worden afgehandeld. PS werk je ook met een domeinnaam? Probeer dus iets als

Ping ip
Ping Hostname
Ping hostname.domain.tld
Ping netbiosname

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ping ip
Ping Hostname
Ping hostname.domain.tld
Ping netbiosname
hostname van de server = "server"
domain = netwerk
netbios name = server

"ping server" doet het niet;
"ping 10.0.0.153" doet het wel;
"ping server.netwerk" doet het niet;

Dus alleen pingen op ip-adres lukt.

PS: ik heb samba 2.0.7, da's toch geen probleem neem ik aan?

• ripexx

ripexx

bibs

oke als je dus niet kunt pingen is er iets mis net d\je resolv configuratie. Volgens mij kun je gewoon kei hard in resolv.conf zetten dat bijv:

server 192.168.1.1 of was het andersom???

en dan zou je nu ook moeten kunnen pingen op hostnames. BTW maken jullie gebruik van dns server intern.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu in resolv.conf de regel
"server 10.0.0.153" gezet. Ik had er alleen de regels:

domain netwerk
search netwerk
nameserver 127.0.0.1
nameserver 10.0.0.153

ingezet, omdat ik een van mijn boeken stond dat dit bestand werd gebruikt door programma's die een nameserver nodig hebben... of is dat nou juist wat ik idd in moet vullen... |:( hoe dan ook ik heb er
"server 10.0.0.153" bijgezet, de linux pc overnieuw opgestart en hetzelfde ga ik nu met de win98 pc doen...
btw: hier: http://ftp.easynet.be/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection.html#AEN1608 staat het volgende:
"When an SMB client in a domain wishes to logon it broadcast requests for a logon server. The first one to reply gets the job, and validates its password using whatever mechanism the Samba administrator has installed."
Hieruit blijkt (weer) dat de server gewoon geen reply stuurt, of geen goeie.

edit:

oeps, er stond "domain server" en "search server" i.p.v. "netwerk" dus dat heb ik ff veranderd, weer ff overnieuw opstarten...

nog een edit :): nee, ik maak geen gebruik van dns (niet dat ik weet), ik regel het resolven enzo liever via het hosts bestand of het resolv.conf bestand.

nou, ik heb de linux pc gerestart met de juiste weizigingen, maar pingen op netbios name (server) lukt nog steeds niet. Moet ik niet een of ander programma draaien die de gegevens in resolv.conf naar buiten brengt, op het netwerk?

• ripexx

ripexx

bibs

Ja mijn fout ik zat vanuit de server te redeneren maar dat maakt voor die clients natuurlijk geen ene moer uit. Ik het het hoofdstuk domain controllers van mijn boek er nog maar eens op nageslagen maar die is ongeveer hetzelfde als jouw smb.conf Enige verschil wat ik kan ontdekken is os level = 34 naar os level = 65 Maar ik ga er niet van uit dat je nog een NT machine in het netwerk hebt draaien?

Anders zullen we even de totale samba troubleshooting gaan doorlopen... |:(

O'reilly Samba Manual/Book chap 9 troubleshooting

edit:
added link

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
nee, geen NT server o.i.d. :)

ik moet zo ff naar de winkel, dus dan reageer ik ff niet.
voor t geval je het had gemist: ik ga morgen ochtend of vrijdag ochtend op vakantie, dus dan kan ik ongever anderhalve week ook niet reageren... maar als ik terugkom ga ik natuurlijk weer verder.
maar idd ff kijken naar de troubleshooting. Had ik al eens gedaan, niet uitgekomen.

Verwijderd

Topicstarter
"Samba version 2.2.0 will add Linux support for extensions to the name service switch infrastructure so that linux clients will be able to obtain resolution of MS Windows NetBIOS names to IP Addresses. To gain this functionality Samba needs to be compiled with appropriate arguments to the make command (ie: make nsswitch/libnss_wins.so). The resulting library should then be installed in the /lib directory and the "wins" parameter needs to be added to the "hosts:" line in the /etc/nsswitch.conf file. At this point it will be possible to ping any MS Windows machine by it's NetBIOS machine name, so long as that machine is within the workgroup to which both the samba machine and the MS Windows machine belong."
van http://ftp.easynet.be/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection.html#AEN279

• ripexx

ripexx

bibs

Maar heb jij je samba server out of the box geinstalleerd (rpm met redhat) of het je het geheel zelf gecompileer? Waarschijnlijk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat redhat de wins optie zou menemen.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Die regel in de log:
Samba server SERVER is now a domain master browser for workgroup NETWERK on subnet 10.0.0.153

betekend gewoon dat de server de "baas" van de domein is en dat hij dus als domain logon server kan werken.

Maar als je wilt inloggen zal je toch echt trust accounts moeten maken. Want als je op zo'n howto leest staat er niet dat dat voor NT machines moet maar voor NT-achtige domains (een samba domein dus ook).

• ripexx

ripexx

bibs

Je dient alleen een trust account voor je client pc aan te maken als deze een nt/w2k/xp client is. Dit geldt niet voor win9x machines.

Ik heb duidelijk twee hoofdstukken:

Samba as domain controller for win95/win98 &
Samba as domain controller for NT

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 17:03 schreef ripexx het volgende:
Je dient alleen een trust account voor je client pc aan te maken als deze een nt/w2k/xp client is. Dit geldt niet voor win9x machines.

Ik heb duidelijk twee hoofdstukken:

Samba as domain controller for win95/win98 &
Samba as domain controller for NT
Dat dacht ik ook ja.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 16:46 schreef ripexx het volgende:
Maar heb jij je samba server out of the box geinstalleerd (rpm met redhat) of het je het geheel zelf gecompileer? Waarschijnlijk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat redhat de wins optie zou menemen.
Ik heb hem met RedHat 7.1 meegeinstalleerd, hij is dus als RPM geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
ff voor de overzichtelijkheid: ik heb dus twee problemen:

1. Hoe zorg ik dat ik de server kan pingen op NetBIOS naam?

2. Hoe zorg ik dat Win98 clients in kunnen loggen op de Samba PDC Server?

Ik wil niet te moeilijk doen over die eerste (voor zover we dat nog niet gedaan hebben), omdat het uiteindelijk de bedoeling is dat de server via DHCP IP-adressen gaat uitdelen, en dan moet je IP->Netbios en terug waarschijnlijk weer heel anders doen.
De tweede is denk ik een kwestie van "welk onderdeel van linux (ik denk welk onderdeel van samba) zorgt ervoor dat de server zich bij de client meldt als PDC?".

Verwijderd

Topicstarter
Misschien luistert nmbd niet naar de goeie poort ofzo.

• ripexx

ripexx

bibs

Bij NOS draait het volgende topic [topic=532102], lijkt er in iedergeval verdomd veel op. Ongeveer hetzelfde probleem.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ja ziet er inderdaad wel heel elevant uit. Ik ga maar eens de nieuwste samba installeren (2.2.5), alle config bestanden overnieuw maken en dat "name resolve order" opnieuw instellen. Als je daar "wins" als eerste neerzet, waar gaat hij dan zoeken?

update: nu heb ik er twee problemen bij:
nmbd start niet bij het booten en ook niet bij /etc/rc.d/init.d/smb restart, en smbstatus geeft de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Samba version 2.2.5
Service    uid    gid    pid    machine
---------------------------------------

Failed to open byte range locking database
ERROR: Failed to initialise locking database
Can't initialise locking module - exiting

Ik heb weleens van lock bestanden gehoord, maar ik weet niet wat het zijn en waar ze voor nodig zijn.
Er is toch een of ander bestand dat gelezen wordt bij het booten, misschien moet ik daar gewoon een nmbd entry in maken?

update2: ik heb de nieuwste samba eraf gehaald en weer opnieuw geinstalleerd, maar nmbd is er nog steeds niet. Ik ga het maar is met de source code proberen.
Pagina: 1