Toon posts:

Schurende HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2 weken doet mijn HD af en toe heel vreemd. Hij maakt dan een hoog schurend geluid (alsof iemand met een electrische zaag door metaal heen gaat, maar dan minder hoog en niet zo heel hard). Dit gaat dan na een tijdje weer over. Hele HD gecheckt en is niets mis mee.

Weet iemand wat dit is, ik zelf denk haast een motor geluid maar weet niet zeker.

Zal ik alvast beginnen te back-uppen of?????

Het gaat hier om een 40 gb IBM deskstar van 3 maanden oudt en toch niet echt veel gebruikt in die periode.

Thx, alvast

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat het uit je HD komt?
Als het zeker uit de HD komt, zou ik 'm toch maar terugsturen, want het klinkt niet gezond...

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
ALs ik jou was zou ik meteen beginnen met een bakup te maken van het allerbelangrijktse en dan pas de minder belangrijke dingen. Ik denk zo dat jou HD er elk moment mee op kan houden. Waar het geluid vandaan komt weet ik niet, maar ik denk dat een van die platters ergens tegenaankomt als hij draait.

https://www.enwatbenjedan.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Tís mijn HD ja, dacht eerst aan fan's maar dze effe allemaal uitgetrokken toen ik het geluid hoorde en het bleef. Vibratie zou ook kunnen maar geluid klinkt gewoon niet als vibratie tevens zit ie stak vast in een ddrive bay (chieftec kast).

Verwijderd

Moet je ff bij IBM zo'n diagnose proggie downen voor je hd.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 15:25 schreef Rekenmachine het volgende:
ALs ik jou was zou ik meteen beginnen met een bakup te maken van het allerbelangrijktse en dan pas de minder belangrijke dingen. Ik denk zo dat jou HD er elk moment mee op kan houden. Waar het geluid vandaan komt weet ik niet, maar ik denk dat een van die platters ergens tegenaankomt als hij draait.
Dit doet ie al twee weken, zou die nu toch al iets geraakt moeten hebben, of????

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 15:27 schreef Wesly_Snipes het volgende:
Moet je ff bij IBM zo'n diagnose proggie downen voor je hd.
heb ik gedaan, smart etc allemaal prima.

Verwijderd

Misschien wordt je hd wel TE warm, waardoor dat geluid veroorzaakt wordt.

• Rekenmachine
Ik weet het niet, maar als je de boel backupt dan weet je zeker dat als er iets mis gaat dat je de boel terug kan halen.

Ik bedenk net dat de HD misschien inderdaa iets te warm kan zijn geworden. Heb ik ook gehad. Toen maakt mijn HD'tje ook zo'n fout geluid. Ik had die toen ook pas een maand.... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 15:29 schreef Wesly_Snipes het volgende:
Misschien wordt je hd wel TE warm, waardoor dat geluid veroorzaakt wordt.
Dit s proberen te solven, is een 7200 rpm schijf. in de drivebay heb ik een regelbare enermax 80mm fan, deze s wat hoger schroeven, staat nu op zo'n 1900 toeren. Case temp is 22 C.

Zal s proberen.

Verwijderd

Topicstarter
BTW maakt het dan ook nog uit voor de airflow waar in de drive bay de schijf is. heb hem nu bovenaan. Gezien het dode punt achter het midden van de fan is het misschien beter om de HD dan in het midden te zetten???

• Rekenmachine
Denk dat het opschuiven van de FAN al te laat is, als zo'n HD eenmaal een fout geluid maakt dor hitte, dan is het geval al te heet geworden en is het leed al geschied. :'(

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 15:34 schreef eyesonly het volgende:

[..]

Dit s proberen te solven, is een 7200 rpm schijf. in de drivebay heb ik een regelbare enermax 80mm fan, deze s wat hoger schroeven, staat nu op zo'n 1900 toeren. Case temp is 22 C.

Zal s proberen.
Het belangrijkste is dat de warmte rond de hd weggeblazen wordt. Ik zelf heb ook veel problemen gehad met mijn hd's, 2x 80 GB 7200RPM en nog een 2x 140GB en dat alles onder elkaar. Kon je zowat een eitje op bakken.

Koeling is dus erg belangrijk voor hd's.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 15:38 schreef Rekenmachine het volgende:
Denk dat het opschuiven van de FAN al te laat is, als zo'n HD eenmaal een fout geluid maakt dor hitte, dan is het geval al te heet geworden en is het leed al geschied. :'(
Denk / hoop ik niet, want hoe doet het echt maar af en toe, zeg maar ik x per 2 dagen, en maar heel even, maar het geluid valt wel direct op.

Back-upje is nu klaar dus als ie wil crashen dan....

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Is het niet gewoon het rekenen van de schijf? Doen mijn schijven ook zo af en toe :)

Anders gewoon even terug met garantie en laten checken :)
Pagina: 1