[TV] Vreemd tuning probleem met Sony breedbeeld

Pagina: 1
Acties:

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier een Sony breedbeeld TV (KV-28WS3D) van 5,5 jaar oud. Deze heeft het altijd prima gedaan, totdat Essent (kabelmaatschappij) zo'n 2 jaar geleden de kanaalindeling heeft veranderd.

álle zenders doen het zonder problemen, behalve de publieke zenders (Ned 1,2 en 3) en België 1 en 2. Typisch is dat deze zenders voor zover ik weet de enige niet-satteliet zenders zijn.
Het volgende doet zich voor: Zodra je de TV aanzet is op deze zenders meestal geen ontvangst. Als je hem dan een tijdje aan laat staan wordt het beeld langzaamaan steeds beter (steeds minder ruis, kleur terug etc.) Soms gaat dit heel snel, maar vaak duurt het vrij lang. In principe blijven ze dan gewoon werken zo lang de TV aan staat, maar soms vallen ze ineens weer weg (zodra je even naar een andere zender hebt gekeken en weer terug zapt) en begint het proces van voren af aan...

Het is absoluut geen verkeerde kanaal/frequentieinstelling of een probleem in het signaal. Andere TV's in huis (op dezelfde aansluiting) doen het prima, en nog sterker: het PAP-scherm van de breedbeeld TV, die gebruikmaakt van dezelfde settings, maar dan met een 2e tuner doet het ook goed. :?

De betreffende zenders zitten naast de op de kanalenkaart aangegeven kanalen ook nog op een ander kanaal, het helpt echter niet als ik de TV hierop instel.

Ik worstel nu al een flinke tijd met dit probleem, maar heb nogsteeds geen oplossing. Herkent iemand dit?

#

Verwijderd

Is dat geen storing van een videorecorder? (kanaal 36) of een slechte kabel. Bel anders even met essent.

• Zap
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 14:46 schreef henry_f het volgende:
Is dat geen storing van een videorecorder? (kanaal 36) of een slechte kabel. Bel anders even met essent.
Nee, videorecorder is het niet. Die zit enkel via scart aangesloten, en bovendien doet het probleem zich ook voor als hij helemaal niet aangesloten zit.
Andere TV's, en dezelfde TV in PAP modus hebben geen problemen met dezelfde kabel (degelijke Hirschmann).
Het is dus duidelijk iets anders... :?

#

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je bent de eerste die ik ken, die ook zo'n tv heeft.
Ik heb exact dezelfde.
Maar, dat probleem van jou heb ik zelf niet.
Bij mij in de regio, is het nkm-netwerken (casema),
die de kabel verzorgt.
Ik ben toch bang dat het in je tv zit.
Prima apparaat trouwens, in het geluid had wat mij betreft
wat meer bass mogen zitten.
Maar daar heb ik geen last van, heb er een dolby digital audioset op hangen.
Jammer trouwens dat je vrijwel geen pal plus uitzendingen hebt.
Dan zou je met "onze" tv ook een hogere resolutie hebben.

Trouwens nu ik dat net opnoem, van die pal plus,
wellicht dat het daarmee te maken heeft.
De zenders Ned 1, 2 en 3 en Belgie zijn ook
de enige zenders die wel eens in pal-plus uitzenden.
Alle commerciele zenders zenden nooit uit in pal plus.

Voor de mensen die niet weten wat pal plus is:
Hedendaagse breedbeeld tv's verhogen de beeldlijnen
t.o.v. een 4:3 uitzending, zodat hij beeldvullend wordt.
m.a.w. het aantal beeldlijnen wordt minder.
Een oudere breedbeeld tv, maakt juist extra beeldlijnen,
haalt dat uit dat zwarte gedeelte in het tv beeld.
Het aantal beeldlijnen is hoger dan een 4:3 uitzending.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Op dinsdag 02 juli 2002 15:20 schreef Zap het volgende:
Ik heb hier een Sony breedbeeld TV (KV-28WS3D) van 5,5 jaar oud. Deze heeft het altijd prima gedaan, totdat Essent (kabelmaatschappij) zo'n 2 jaar geleden de kanaalindeling heeft veranderd.

álle zenders doen het zonder problemen, behalve de publieke zenders (Ned 1,2 en 3) en België 1 en 2. Typisch is dat deze zenders voor zover ik weet de enige niet-satteliet zenders zijn.
Het volgende doet zich voor: Zodra je de TV aanzet is op deze zenders meestal geen ontvangst. Als je hem dan een tijdje aan laat staan wordt het beeld langzaamaan steeds beter (steeds minder ruis, kleur terug etc.) Soms gaat dit heel snel, maar vaak duurt het vrij lang. In principe blijven ze dan gewoon werken zo lang de TV aan staat, maar soms vallen ze ineens weer weg (zodra je even naar een andere zender hebt gekeken en weer terug zapt) en begint het proces van voren af aan...

Het is absoluut geen verkeerde kanaal/frequentieinstelling of een probleem in het signaal. Andere TV's in huis (op dezelfde aansluiting) doen het prima, en nog sterker: het PAP-scherm van de breedbeeld TV, die gebruikmaakt van dezelfde settings, maar dan met een 2e tuner doet het ook goed. :?

De betreffende zenders zitten naast de op de kanalenkaart aangegeven kanalen ook nog op een ander kanaal, het helpt echter niet als ik de TV hierop instel.

Ik worstel nu al een flinke tijd met dit probleem, maar heb nogsteeds geen oplossing. Herkent iemand dit?
Heb je toevalliginternet via de kabel, ken mensen die na het installeren van het modem in de meter kast en het plaatsen van de splitser signaal problemen kregen. Haal je splitser er eens tussenuit en schakel je modem eens uit.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Zap
  • Niet online
Op donderdag 04 juli 2002 11:04 schreef cjdijk het volgende:
Trouwens nu ik dat net opnoem, van die pal plus,
wellicht dat het daarmee te maken heeft.
Nu je het zegt ja.. :) Dat zijn ook de enige zenders waarbij AutoFormat werkt (hij gaat dan automatisch op smartzoom, zolang er niet in PalPlus wordt uitgezonden -> lastig, aangezien ik 4:3 uitzendingen liever in de juiste verhouding kijk, en telkens handmatig omschakelen is ook zo'n gedoe). Bij de andere zenders pakt hij enkel de handmatige instellingen. Misschien heeft het inderdaad daarmee te maken, hoewel die beeldformaatinstellingen toch geen invloed op het signaal zouden mogen hebben.. :? Hoe dan ook lijkt het op een hardwarematig defect ;(

offtopic:
Ben het 100% met je eens dat het erg jammer is dat er nogsteeds zo weinig in PalPlus wordt uitgezonden, nog vrijwel net zoveel als 5 jaar geleden heb ik het idee.. Heb die TV nog nooit volledig kunnen 'benutten'. Ook irritant is het 'nep-breedbeeld' zoals ik dat altijd noem. Veel commerciële zenders zenden breedbeeld opnamen in 4:3 uit, met de ondertitels en het logo buiten het werkelijke beeld. :(
Op donderdag 04 juli 2002 12:14 schreef vacuumcleaner het volgende:

[..]

Heb je toevalliginternet via de kabel, ken mensen die na het installeren van het modem in de meter kast en het plaatsen van de splitser signaal problemen kregen. Haal je splitser er eens tussenuit en schakel je modem eens uit.
Ja, heb @home. Maar ben toch bang dat het daar niet aan ligt, voor zover ik me kan herinneren zijn de problemen niet tegelijkertijd met de installatie daarvan ontstaan. Bovendien zouden die signaalproblemen dan ook merkbaar moeten zijn op de andere TV's in huis, en bovendien op het PAP-scherm (tweede beeld, 'splitscreen') van de betreffende televisie. :)

#

• cjdijk

cjdijk

Op donderdag 04 juli 2002 20:19 schreef Zap het volgende:

[..]

Nu je het zegt ja.. :) Dat zijn ook de enige zenders waarbij AutoFormat werkt (hij gaat dan automatisch op smartzoom, zolang er niet in PalPlus wordt uitgezonden -> lastig, aangezien ik 4:3 uitzendingen liever in de juiste verhouding kijk, en telkens handmatig omschakelen is ook zo'n gedoe). Bij de andere zenders pakt hij enkel de handmatige instellingen. Misschien heeft het inderdaad daarmee te maken, hoewel die beeldformaatinstellingen toch geen invloed op het signaal zouden mogen hebben.. :? Hoe dan ook lijkt het op een hardwarematig defect ;(

offtopic:
Ben het 100% met je eens dat het erg jammer is dat er nogsteeds zo weinig in PalPlus wordt uitgezonden, nog vrijwel net zoveel als 5 jaar geleden heb ik het idee.. Heb die TV nog nooit volledig kunnen 'benutten'. Ook irritant is het 'nep-breedbeeld' zoals ik dat altijd noem. Veel commerciële zenders zenden breedbeeld opnamen in 4:3 uit, met de ondertitels en het logo buiten het werkelijke beeld. :(

[..]

Ja, heb @home. Maar ben toch bang dat het daar niet aan ligt, voor zover ik me kan herinneren zijn de problemen niet tegelijkertijd met de installatie daarvan ontstaan. Bovendien zouden die signaalproblemen dan ook merkbaar moeten zijn op de andere TV's in huis, en bovendien op het PAP-scherm (tweede beeld, 'splitscreen') van de betreffende televisie. :)
Pal plus:
Hij gaat in een totaal andere "modus" staan,
want hij krijgt inderdaad meer beeldlijnen te verwerken.
Dus dat gedeelte van je tv wordt alleen dan gebruikt,
en dat pal plus gedeelte is bij jou defect.
Ik kan mij trouwens herinneren dat bij mijn tv
je die automatische omschakeling bij pal plus kan uitzetten.
Dus dan floept hij niet naar 16:9, zodra hij pal plus ziet.
Misschien is dat wel wat voor jou om dat in te stellen.
Dan blijft hij altijd op dezelfde modus staan.
Als je hem niet kan vinden die optie,
laat het even weten, zoek ik hem vanavond even op.

Kabel internet:
Heb ik ook nog anderhalf jaar gehad (Casema).
Nooit last gehad in die periode dat mijn tv daar problemen mee had.
Dus denk ik ook dat het daar niet aan ligt.

/Offtopic
Hans is blij met adsl (55kb/s), dat Casema basic
haalde 's avonds maar liefst 2..3kb/s
ging de helft trager dan normale telefoon snelheid.
/Offtopic

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat je UHF/VHF decoder een beetje gaar aan het worden is en dat daardoor bepaalde banden (bijv. alleen problems met VHF zenders) slecht gedemultiplext worden (oa onder invloed van warmte).

Veelal problems die veranderen in een bepaald tijdsverloop hebben vaak te maken met warmte (en de daarmee samenhangende onderdelen stabiliteit -> voedings/signaalspanningen).

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 22:33

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Zitten die zenders net boven of net onder het kanaal? (Meestal is dit aangegeven met 7- of 7+). Dan moet namelijk de TV zich steeds na-regelen. Het kan dan zijn dat de memory backup batterij van de TV een beetje 'gaar'is.
Verder zitten de niet commerciele zenders vaak op een laag kanaal (<12). Is dit ook bij jou het geval?
Als dit zo is dan lijkt het me dat het VHF (lage kanalen) gedeelte van de tuner is (UHF voor de hoge).
Het kan dus zijn dat het de tuner is, probeer die eens te schoonmaken dwz. het stof te verwijderen.

• Zap
  • Niet online
Op vrijdag 05 juli 2002 08:47 schreef cjdijk het volgende:

[..]

Pal plus:
Hij gaat in een totaal andere "modus" staan,
want hij krijgt inderdaad meer beeldlijnen te verwerken.
Dus dat gedeelte van je tv wordt alleen dan gebruikt,
en dat pal plus gedeelte is bij jou defect.
Ik kan mij trouwens herinneren dat bij mijn tv
je die automatische omschakeling bij pal plus kan uitzetten.
Dus dan floept hij niet naar 16:9, zodra hij pal plus ziet.
Misschien is dat wel wat voor jou om dat in te stellen.
Dan blijft hij altijd op dezelfde modus staan.
Als je hem niet kan vinden die optie,
laat het even weten, zoek ik hem vanavond even op.
PalPlus werkt verder prima gelukkig :), ook de omschakeling van en naar deze uitzendingen. Daarom denk ik niet dat het daaraan ligt. De optie om het aan en uit te zetten weet ik wel te zitten, ken dat apparaat compleet van buiten.. ;) Ik denk dat ik het probleem toch wat meer in de richting van de tuner moet zoeken.
Op vrijdag 05 juli 2002 09:02 schreef FuzzyFocus het volgende:
Zitten die zenders net boven of net onder het kanaal? (Meestal is dit aangegeven met 7- of 7+). Dan moet namelijk de TV zich steeds na-regelen. Het kan dan zijn dat de memory backup batterij van de TV een beetje 'gaar'is.
Verder zitten de niet commerciele zenders vaak op een laag kanaal (<12). Is dit ook bij jou het geval?
Als dit zo is dan lijkt het me dat het VHF (lage kanalen) gedeelte van de tuner is (UHF voor de hoge).
Het kan dus zijn dat het de tuner is, probeer die eens te schoonmaken dwz. het stof te verwijderen.
Dit klinkt heel aannemelijk, en lijkt ook precies het probleem te zijn.. :) Dit verklaart dan ook waarom het PAP-scherm geen kuren vertoont; daarvoor wordt een 2e tuner gebruikt. Het kabelnet in mijn woonplaats staat erom bekend dat alle zenders net boven of onder een kanaal vallen:
Ned1: 6+
Ned2: 7+
Ned3: 9-
etc.
De TV moet ook iedere keer even 'fine-tunen'. Bovendien zitten inderdaad alleen deze zenders (incl. de Belgische zenders, 10- en 11-) op zo'n laag kanaal, de rest zit veel hoger..

Misschien is er (ondanks afdekkingen) toch nog teveel stof in gekomen bij een verbouwing van een tijd geleden.. :? Ben alleen een beetje huiverig om zelf aan dat ding te gaan prutsen. Met PC's heb ik redelijk wat ervaring, maar heb nog nooit binnen in TV's gesleuteld. Denk dat ik die klus dan toch beter aan iemand anders over kan laten?

Overigens is het misschien ook nog noemenswaardig dat de voeding van de TV het een maand terug al had begeven. Deze heb ik laten vervangen. De beschreven problemen waren er trouwens wel al ruim hiervoor, dus zijn er waarschijnlijk niet direct aan gerelateerd.

#

• cjdijk

cjdijk

Op vrijdag 05 juli 2002 20:34 schreef Zap het volgende:

[..]

PalPlus werkt verder prima gelukkig :), ook de omschakeling van en naar deze uitzendingen. Daarom denk ik niet dat het daaraan ligt. De optie om het aan en uit te zetten weet ik wel te zitten, ken dat apparaat compleet van buiten.. ;) Ik denk dat ik het probleem toch wat meer in de richting van de tuner moet zoeken.
[..]

Dit klinkt heel aannemelijk, en lijkt ook precies het probleem te zijn.. :) Dit verklaart dan ook waarom het PAP-scherm geen kuren vertoont; daarvoor wordt een 2e tuner gebruikt. Het kabelnet in mijn woonplaats staat erom bekend dat alle zenders net boven of onder een kanaal vallen:
Ned1: 6+
Ned2: 7+
Ned3: 9-
etc.
De TV moet ook iedere keer even 'fine-tunen'. Bovendien zitten inderdaad alleen deze zenders (incl. de Belgische zenders, 10- en 11-) op zo'n laag kanaal, de rest zit veel hoger..

Misschien is er (ondanks afdekkingen) toch nog teveel stof in gekomen bij een verbouwing van een tijd geleden.. :? Ben alleen een beetje huiverig om zelf aan dat ding te gaan prutsen. Met PC's heb ik redelijk wat ervaring, maar heb nog nooit binnen in TV's gesleuteld. Denk dat ik die klus dan toch beter aan iemand anders over kan laten?

Overigens is het misschien ook nog noemenswaardig dat de voeding van de TV het een maand terug al had begeven. Deze heb ik laten vervangen. De beschreven problemen waren er trouwens wel al ruim hiervoor, dus zijn er waarschijnlijk niet direct aan gerelateerd.
Die backup batterij zou het inderdaad best kunnen zijn.
Als je een beetje kan solderen is dat best te doen.
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan met mijn receiver.
Je moet alleen even kijken of je het bewuste onderdeel kan vinden.
Ik heb ook niet zoveel verstand van dit soort dingen,
maar als ik weet om welk onderdeel het gaat dan lukt het wel.
En ik heb als voordeel dat mijn broer in de reparartie van die zaken zit.
Meestal vraag ik aan hem wat er defect kan zijn,
hoe dat onderdeel er uit ziet,
en dan vervang ik het onderdeel zelf, gaat perfect.
Dus als je kunt solderen, laat het even weten,
dan vraag ik aan mijn broer waar die backup batterij
bij die tv precies is te vinden.
Hij is met name erg ervaren in de grotere breedbeeld televisies, Sony en Philips.

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 11:04 schreef cjdijk het volgende:
[..]
[..]
RTL 4 zendt tegenwoordig ook steeds meer in PAL-plus uit 8-) :z

• Zap
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 08:52 schreef cjdijk het volgende:

[..]

Die backup batterij zou het inderdaad best kunnen zijn.
Als je een beetje kan solderen is dat best te doen.
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan met mijn receiver.
Je moet alleen even kijken of je het bewuste onderdeel kan vinden.
Ik heb ook niet zoveel verstand van dit soort dingen,
maar als ik weet om welk onderdeel het gaat dan lukt het wel.
En ik heb als voordeel dat mijn broer in de reparartie van die zaken zit.
Meestal vraag ik aan hem wat er defect kan zijn,
hoe dat onderdeel er uit ziet,
en dan vervang ik het onderdeel zelf, gaat perfect.
Dus als je kunt solderen, laat het even weten,
dan vraag ik aan mijn broer waar die backup batterij
bij die tv precies is te vinden.
Hij is met name erg ervaren in de grotere breedbeeld televisies, Sony en Philips.
Ik denk toch dat ik de TV even door iemand anders na laat kijken. Kan wel een beetje solderen, maar vindt het te riskant om er zelf aan te gaan prutsen.. ;) Bovendien weet ik nogsteeds niet 100% zeker of het probleem in de backup-batterij danwel het VHF-gedeelte van de tuner zit. Maar bedankt voor het aanbod.. :)
Op maandag 08 juli 2002 12:11 schreef MrWiggle.NET het volgende:

[..]

RTL 4 zendt tegenwoordig ook steeds meer in PAL-plus uit 8-) :z
Oh, heb nog nooit gezien dat er op RTL4 in PalPlus wordt uitgezonden :? Zou dan de eerste commerciële zender zijn die zich eraan waagt.. :)

#

Pagina: 1