[FreeBSD - Win2K] mail client

Pagina: 1
Acties:

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 09:12
Mijn server draait FreeBSD en m'n client Win2k. Nu wil ik graag vanaf mijn client mijn email lezen en deze automatisch zodanig opslaan, dat ik deze vanaf mijn FreeBSD server kan lezen.
In concreto: ik kan vanaf het hele internet inloggen op mijn server en wil de ingelezen mail via SSH kunnen lezen/forwarden.

Ik heb tot nu toe Outlook Express en Pegasus mail geprobeerd, welke .dbx, .tbb & .tbi bestanden genereren. Deze formaten kun je mbv wat onhandige tools van freshmeat.net wel converteren, maar ik wil de gegenereerde mailbestanden rechtsstreeks kunnen lezen. Bovendien moet de mailclient een beste zijn :P

Zonnepaneel installateur

Verwijderd

Heb ik ook maar dan met OpenBSD en Windows XP. Gewoon in Outlook instellen dat-ie de mail op de server moet bewaren en that's it, waarbij ik aanneem dat je je server gewoon geconfigureerd hebt als zodanig. Dan kun je verder ook gewoon via SSH inloggen en via mutt (oid.) mailen :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IMap gebruiken.

• DocWilco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09-2025

DocWilco

bsd.hacker

IMAP gebruiken, en instellen dat je de mail op de server wilt laten (geloof ik standaard bij IMAP).

www.basilix.org is trouwens ook een fijne webmail om te installen. (Werkt ook via IMAP)

You can go into the board of directors and get approval for building a multi-million or even billion dollar atomic power plant, but if you want to build a bike shed you will be tangled up in endless discussions.

• PjotrP
Als ik dit met wat andere topics erbij lees, kan ik het beste op de server:
* qmail installeren om mail met IMAP op te halen
* courier-imap installeren om mailboxen IMAP-toegang te geven

en op de win2k client:
* gewoon mijn Pegasus mail client draaien, waarbij mijn server de IMAP server is.

Zo kan ik met mutt vanaf FreeBSD bij mijn mail. Alleen heb ik het idee dat mijn mail dubbel wordt opgeslagen: een keer in Pegasus mail format, een keer in mbox format. En al mijn Pegasus mail filtering is dan niet meer beschikbaar vanaf mutt... Is er echt geen betere oplossing?

Zonnepaneel installateur

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 15:47 schreef PjotrP het volgende:
Zo kan ik met mutt vanaf FreeBSD bij mijn mail. Alleen heb ik het idee dat mijn mail dubbel wordt opgeslagen: een keer in Pegasus mail format, een keer in mbox format.
Ik denk dat je Maildir bedoelt i.p.v mbox.

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 15:47 schreef PjotrP het volgende:
En al mijn Pegasus mail filtering is dan niet meer beschikbaar vanaf mutt...
Jaaawelll :) Ik neem aan dat je idd zoals Epias zegt dus 'Maildir' bedoeld ipv. 'Pegasus mail'. Maildir is compatible met Courier-IMAP en Qmail.

Tijdelijk: mutt -f ~/Maildir in je homedir :D
Permanent: $MAIL variable aanpassen naar ~/Maildir *D (ik dacht login.defs in /etc moet je even zoeken. Tijdelijk kun je weer export MAIL=~/Maildir doen om te testen)

Verder moet je dus mbox support uitschakelen en Maildir support in je Qmail enablen. Courier-IMAP support mbox uberhaupt niet; alleen Maildir.

• PjotrP
Niet helemaal wat ik bedoel, maar het komt in de buurt:
Ik moet niet meer vanuit Pegasus gaan filteren, wil ik de filtering ook voor mutt beschikbaar houden. Want Pegasus maakt zijn eigen .tbi/.tbb bestanden aan, die dus niet leesbaar zijn door andere app's. Met courier-imap moet ik mijn mail dus gaan beheren/filteren. Als ik de leave-on-server optie vanuit Pegasus aanlaat, blijft mijn courier Maildir leesbaar voor mutt. Als het goed is, synchroniseert Pegasus dmv IMAP de Maildir op de server.
Nog een vraagje: is LDAP hier ook geschikt voor?

Zonnepaneel installateur

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 18:35 schreef PjotrP het volgende:
Niet helemaal wat ik bedoel, maar het komt in de buurt:
Ik moet niet meer vanuit Pegasus gaan filteren, wil ik de filtering ook voor mutt beschikbaar houden. Want Pegasus maakt zijn eigen .tbi/.tbb bestanden aan, die dus niet leesbaar zijn door andere app's. Met courier-imap moet ik mijn mail dus gaan beheren/filteren. Als ik de leave-on-server optie vanuit Pegasus aanlaat, blijft mijn courier Maildir leesbaar voor mutt. Als het goed is, synchroniseert Pegasus dmv IMAP de Maildir op de server.
Idd. Eigenlijk is dit wat ik bedoel en is dit ook hoe ik 't zelf ongeveer doe (behalve dat ik geen IMAP maar POP3 gebruik).

Sidenote: IMAP kun je dichtgooien voor de buitenwereld wanneer je niet van plan bent vanaf een andere bak (bijv. werk/vriend(in)/familie) je mail je checken. Je kunt altijd nog inloggen op je SSH en mutt'en, mocht je SSH draaien.
Nog een vraagje: is LDAP hier ook geschikt voor?
Short answer: ja

Long answer: LDAP is een database en heeft hier weinig mee te maken. Dat is slechts bedoeld om grootschalig (in dit geval email)accounts aan te bieden. Wordt gebruikt door ISP's. Het is niet bedoeld voor enkele users het is bedoeld voor grootschalig gebruik. Als het een individuele bak betreft is het sop de kool niet waard. Vergelijk het maar met een kleine persoonlijke homepage: kan best in HTML/platte text. Een grote, bekende site doet er goed aan een DB backend te gebruiken. LDAP is een DB backend; MySQL ook.
Pagina: 1