[RH7.3]Netwerkkaart na PCMCIA starten

Pagina: 1
Acties:

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Ik heb hier een laptop waar ik een realtek netwerkkaartje in heb zitten. (Cardbus, dus niet op het mobo)
Nu herkent Linux het kaartje niet bij het booten, omdat de PCMCIA sloten pas later gedetect worden, waardoor RedHat m'n netwerkkaartje niet kan vinden. Als ik eenmaal ben ingelogd kan ik zonder problemen na service network restart internetten.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik RH vertellen dat eerst de PCMCIA-sloten moeten worden gevonden en dan pas mijn netwerkkaart?

P.s.: Als hij de PCMCIA sloten detect, lijkt het erop alsof hij ook zoekt naar een netwerkkaart, maar dan komt hij met de oude, verkeerde driver.

De Groningse beer

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Ik weet het niet zeker maar misschien door je kernel opnieuw te compileren.

En anders kan je Red Hat zelf ook wel een mailtje sturen.

Verwijderd

Geen idee of je eth0 inet dhcp in /etc/network/dingeses hebt staan?

Ik heb net zelf ook zo'n soort probleem gehad met mn laptop pcmcia kaart die via dhcpd een ip moest krijgen van mn desktop. Iedere keer was wel de adapter eth0 wel up na het booten (ipconfig eth0) maar had ie geen ip adres.

Na een ifup eth0 dan kreeg ie wel een adres en dan kon ik internetten. Ware het het niet dat de nameservers ook niet goed overkwamen (/etc/resolv.conf).

Ik kon er verder niet goed uitkomen ik heb uiteindelijk een andere dhcp server geinstalleerd en daarna werkte het meteen goed. Misschien is het bij jou ook zoiets ?

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:07

el_salvador

njah das duidelijk

ik heb zelf ook es zoiets gehad onder 6.2 toen heb ik botweg de namen in /etc/rc.d/rc5.d/ (ofzo) van Sxxnetwork naar Syynetwork verandert en verrek het werkte (om zo de volgorde van opstarten aan te passen). ongetwijfeld een hele ranzige oplossing maja...het werkte.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op dinsdag 02 juli 2002 16:32 schreef el_salvador het volgende:
ik heb zelf ook es zoiets gehad onder 6.2 toen heb ik botweg de namen in /etc/rc.d/rc5.d/ (ofzo) van Sxxnetwork naar Syynetwork verandert en verrek het werkte (om zo de volgorde van opstarten aan te passen). ongetwijfeld een hele ranzige oplossing maja...het werkte.
Precies. Had ik ook gedaan op mijn laptopje. Beetje gare oplossing, maar het werkt. Verder kan je ook proberen om wat module dependencies te krijgen, dwz als je nic module wil laden, dat dan de pcmcia module pre-load. Moet voor elkaar te krijgen zijn in /etc/conf.modules, heb er verder nooit zo naar gezocht, omdat de quick hack opzich ook prima werkte :)

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 16:32 schreef el_salvador het volgende:
het is een oplossing ook kan je in de /etc/init.d/local oid
" service network restart " opgeven
is zo gebeurd merk je niks van.
services omwisselen vindt ik wat ranziger gezien sommige dependancies etc etc ....
Ook een oplossing is evt kudzu te draaien mischien haalt hij je oude driver dan weg en is het ook opgelost.

• phreggle
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 16:43 schreef lemac4444 het volgende:

[..]

het is een oplossing ook kan je in de /etc/init.d/local oid
" service network restart " opgeven
is zo gebeurd merk je niks van.
services omwisselen vindt ik wat ranziger gezien sommige dependancies etc etc ....
Ook een oplossing is evt kudzu te draaien mischien haalt hij je oude driver dan weg en is het ook opgelost.
Wat is er ranzig aan het veranderen van de volgorde bij het booten? Dat systeem met symlinks bestaat niet voor niks natuurlijk. Het laten failen van een netwerk start en later gewoonweg maar weer restarten is pas ranzig :D

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 16:54 schreef phreggle het volgende:

[..]

Wat is er ranzig aan het veranderen van de volgorde bij het booten? Dat systeem met symlinks bestaat niet voor niks natuurlijk. Het laten failen van een netwerk start en later gewoonweg maar weer restarten is pas ranzig :D
True maar het voorkomt wel nood oplossingen je wordt er aan herinnerd en ik vermoed die oude drivers er van dat het mis gaat.

En de volgorde waarin het opstart is er niet voor niks nl
Mijn laptop heeft er nl geen problemen mee met pcmcia of interne netwerk kaart werkt allebei top

Waar het mij omgaat is als je een nood oplossing maakt en er niet aan herinnerd wordt is het geen nood oplossing meer maar permanent.
Het werkt nl niet for niks niet.
denk dat kudzu draaien al genoeg is.
evt netwerk kaart onboard uitzetten en dan kudzu.
Wat zegt bv /var/log/messages

Ik heb 1 stel regel een noodoplossing is goed als nood maar los het wel goed op anders krijg je zoiets als apache vroeger je bent werk aan het verschaffen voor jezelf.

no offence dude

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb gewoon mijn netwerk instellingen in /etc/pcmcia/network.opts gezet, en gebruik de gewone network-opstart scripts niet.

Dit is dan wel op een lfs systeem, maar het idee is het zelfde. Een mogelijk probleem zou zijn dat de config-tooltjes van Redhat het dan alleen niet meer snappen.

Een voordeel (vind ik) hiervan is dat je aparte instellingen op kan geven per netwerkkaart/slot/etc.

Zo steek ik op mijn kamer de netwerkkaart in slot 0, en bij mijn ouders in slot 1. En de instellingen staan dan automatisch goed.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• phreggle
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 17:06 schreef lemac4444 het volgende:

[..]

True maar het voorkomt wel nood oplossingen je wordt er aan herinnerd en ik vermoed die oude drivers er van dat het mis gaat.

En de volgorde waarin het opstart is er niet voor niks nl
Mijn laptop heeft er nl geen problemen mee met pcmcia of interne netwerk kaart werkt allebei top

Waar het mij omgaat is als je een nood oplossing maakt en er niet aan herinnerd wordt is het geen nood oplossing meer maar permanent.
Het werkt nl niet for niks niet.
denk dat kudzu draaien al genoeg is.
evt netwerk kaart onboard uitzetten en dan kudzu.
Wat zegt bv /var/log/messages

Ik heb 1 stel regel een noodoplossing is goed als nood maar los het wel goed op anders krijg je zoiets als apache vroeger je bent werk aan het verschaffen voor jezelf.

no offence dude
Ik geef je wel gelijk dat je aan een tijdelijke brakke oplossing weinig hebt, maar het aanpassen van die volgorde is dat toch echt niet.

Toen mijn xircom pcmcia kaartje nog niet vanuit de kernel werd ondersteund moest ik ook pcmcia_cs gebruiken, en dan cardmgr met het booten etc. Standaard werd dat ook gestart na de netwerk start. Het is dan echt niet fout of ranzig om die volgorde gewoon om te draaien hoor. :)

Het is gewoon de meest logische oplossing en als je een beetje op de hoogte van bootscripts bent enzo dan zal je dat beamen.

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
Hmz, ik zal dat van die RC5 handel eens proberen, kijken of het me lukt om de opstartvolgorde te veranderen.
I.i.g. hartelijk dank voor de reacties!

De Groningse beer

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Topicstarter
En kijk eens aan! dat omzetten van, in mijn geval S10network naar S27network in rc.5 was idd voldoende om het te laten werken.

Gradioos, want elke keer eerst inloggen als root, das ook een beetje ruk.

Nou, hier mag een slotjuh op. Een ieder: bedankt!

De Groningse beer

• el_salvador
  • Laatst online: 15-07 16:07

el_salvador

njah das duidelijk

at your service, nou nog een distro met een fatsoenlijke netinstall via me pcmcia kaart :P
[/offtopic]
Pagina: 1