[XP] Netwerkprinter vanaf command line installen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Lang en grondig gezocht in de MSKB, op GoT en met Google, maar niks kunnen vinden.

Hoe maak ik in Windows XP vanaf de command line een netwerkverbinding naar een shared printer op een printserver? De bedoeling is dat het commando in een logonscipt komt te staan.

Ik heb dit geprobeerd (als admin) met NET USE LPT1: \\Server\Printer (en LPT1 tot en met LPT15), ik heb con2prt gezocht en devcon, maar beide apps heb ik niet :?. Toch zou NET USE gewoon moeten werken, maar dat doet het blijkbaar niet. De printerdriver zit standaard in XP en staat ook op m'n printserver. Connecten via de GUI gaat zonder problemen.

Omdat de LPT-poort niet als werkelijke fysieke poort mag bestaan, heb ik het geprobeerd met LPT3:
code:
1
net use LPT3: \\SERVER\HP4si

Resultaat:
code:
1
De opdracht is voltooid.

Je zou zeggen dat dat goed ging, maar als ik bij Printers en faxapparaten ga kijken, zie ik de printer er niet tussen staan. Programma's waarvandaan ik normaal kan printen, laten de printer ook niet zien.

What's going on?!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

En als je dan vanaf de prompt 'dir > lpt3' doet, komt er dan wel iets uit?
Anders moet je onder XP een lokale printer aanmaken op lpt3, en die dan met net use connecten naar de netwerkprinter.

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29

Nowhereman

Ygenweis

Die printer bestaat als virtueel apparaat in dos, maar niet in windows. Je kunt er wel degelijk van printen.
Tik in dos eens het volgende:

copy con c:\test.txt
DIT IS EEN PRINTER TEST !!!

druk nu CTRL+Z

Je hebt nu een test bestandje aangemaakt.

tik nu: print c:\test.txt
En je zult zien dattie keurig geprint word ;)

-Pwn the day-

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 15:16 schreef n0wh3r3mAn het volgende:
Die printer bestaat als virtueel apparaat in dos, maar niet in windows. Je kunt er wel degelijk van printen.
Tik in dos eens het volgende:

copy con c:\test.txt
DIT IS EEN PRINTER TEST !!!

druk nu CTRL+Z

Je hebt nu een test bestandje aangemaakt.

tik nu: print c:\test.txt
En je zult zien dattie keurig geprint word ;)
Ik denk dat mijn manier iets sneller gaat... :{

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je een printerpoort, LPT1 ofzo, koppelt aan een netwerkprinter, komt er idd in Windows geen printer bij te staan. Het is namelijk gewoon een bestaande printerdriver die afdrukken naar die poort afvangt en doorstuurt naar de printqueue.

Verwijderd

[b]Op dinsdag 02 juli 2002 14:22 schreef Vilenin het Hele lap tekst
Dat is ook dat dat gebeurt. Je moet dan nog een printerdriver installeren op lpt3. Zo te zien HP4si.

Dus: Start -> Instellingen -> Printers en Faxapparaten
En dan Printer toevoegen op LPT3

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Deze methode werkt - maar is voor mij nutteloos. Het gaat er juist om dat er geen userinteractie nodig is.

De bedoeling is dat de printers in het logon-script worden verbonden.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Heb je allemaal XP als clients ?

Zoek eens dan op technet of in de ResourceKit op printui.dll

Dit is waarschijnlijk wat je bedoelt.
Dit kan je dan in een loginscript zetten, zodat tijdens het aanmelden de printer vanaf de server lokaal op de client wordt geïnstalleerd.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 16:39 schreef Deeper het volgende:
Heb je allemaal XP als clients ?

Zoek eens dan op technet of in de ResourceKit op printui.dll

Dit is waarschijnlijk wat je bedoelt.
Dit kan je dan in een loginscript zetten, zodat tijdens het aanmelden de printer vanaf de server lokaal op de client wordt geïnstalleerd.
Hm-hm. Het gaat hier om installeren, maar er moet alleen een connectie gemaakt worden, zodat de installatie vanzelf gaat en de instellingen van de server worden overgenomen.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 17:10 schreef F_J_K het volgende:
Beter zoeken ;)
Onderstaande artikelen had ik al gelezen voordat ik dit topic opende.
Dit gaat om printers lokaal installeren. De printerdrivers lokaal installeren (waar het in de XP-versie van het artikel om gaat) is niet het probleem. De connectie is het probleem, en daar gaat het nou juist niet om in dat artikel.
Helaas spreek ik niet zo goed VB, en ik wil ook eigenlijk geen VB-script laten draaien op mijn server. Toch lijkt me dit de meest geschikte oplossing...

Maarre... het zal toch niet zo zijn dat ik hier de énige sysadmin ben die in deze situatie zit :? Het is toch niet echt heel exotisch wat ik probeer te doen?

N.I.W., bedankt voor jullie hulp alvast :) Ik laat in dit topic mijn vorderingen weten.

Bloed, zweet & koffie

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 02 juli 2002 21:13 schreef Vilenin het volgende:

[..]

Hm-hm. Het gaat hier om installeren, maar er moet alleen een connectie gemaakt worden, zodat de installatie vanzelf gaat en de instellingen van de server worden overgenomen.
Dat schijnt vanuit een Kixtart script te kunnen, maar ik ben 't precieze commando even kwijt :?

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

mjah maar een netwerkprinter op een lpt1 poort kan helemaal niet.. je moet bij de netwerkprinter een poort aanmaken en die configureren als zijnde TCP-IP print service.
en dan kun je de printer aansturen via
\\computer\printernaam
aangezien de printserver een eigen IP heeft kun je de computernaam ook vervangen door het lokale ip adres.

een lpt1 poort is een een directe poort (wordt niet gespooled enzo) bij een netwerkprinter gaat het verkeer via een utp kabel, tenminste bij de relatief kleine bedrijven/particulieren en dus moet daar een omzetting plaats vinden, het spoolen :)
je moet dus wel lokaal even de printer installeren (handmatig)

http://www.NUiPhone.nl/

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 21:21 schreef Diaboluzzz het volgende:
mjah maar een netwerkprinter op een lpt1 poort kan helemaal niet..
Daweedik. Ik heb daarom voor de zekerheid LPT-poorten 1 t/m 15 geprobeerd :7
je moet bij de netwerkprinter een poort aanmaken en die configureren als zijnde TCP-IP print service.
Hoe bedoel je? Onze printers zijn met interne HP-JetDirect-netwerkkaarten direct aan het netwerk verbonden en op een printserver geïnstalleerd en gedeeld. De "printer" is feitelijk de printerdriver v.w.b. de server.
en dan kun je de printer aansturen via
\\computer\printernaam
Wat versta je onder "aansturen"? Er een connectie mee maken? Dan gaan we de goeie kant op :)
aangezien de printserver een eigen IP heeft kun je de computernaam ook vervangen door het lokale ip adres.
een lpt1 poort is een een directe poort (wordt niet gespooled enzo) bij een netwerkprinter gaat het verkeer via een utp kabel, tenminste bij de relatief kleine bedrijven/particulieren en dus moet daar een omzetting plaats vinden, het spoolen :)
Printjobs gaan bij ons naar de printserver en daarvandaan via reguliere UTP-kabels naar de printer...
je moet dus wel lokaal even de printer installeren (handmatig)
Zie mijn vorige topic: [topic=539534/1/999] ("Hoe XP-printerdriver op NT4-server installeren?").

De vraag blijft hoe ik in Windows XP vanaf de command-line een connectie naar de printer kan maken. Misschien is mijn topic-titel enigszins misleidend...

Sorry voor mijn misschien ietwat negatieve reacties telkens, maar ik heb echt al een heleboel geprobeerd om het een beetje behoorlijk aan de praat te krijgen. Ik waardeer jullie reacties zeker!

Bloed, zweet & koffie

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je zoekt het helemaal in de verkeerde hoek. Probeer het eens met Kixtart. Dat kent gewoon een opdracht addprinterconnection("server\share") die een printerdriver vanaf de printserver op de client installeert.

De NET USE methode is alleen een truc waarmee je een printerdriver opdracht geeft om output naar een LPT poort af te vangen en die door te sturen naar een netwerkprinter. Aangezien DOS niet met UNC-paden overweg kan, is dat de enige manier om een DOS applicatie aan een netwerkprinter te koppelen.

Overigens, de opdracht NET USE LPT1: \\server\share werkt wel degelijk. Enige nadeel is dat een eventuele printer die al aan de fysieke LPT1 hangt, dan niet meer werkt. Het moet ook wel werken, aangezien deze opdracht juist DOS compatibiliteit moet geven, en heel veel DOS applicaties alleen maar naar de LPT1 poort kunnen printen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is wat ik zelf doe indien nodig: ik maak een lokale printer aan, gekoppeld aan LPT2 - meestal met de hand maar dat kan AFAIK dus ook met de links die ik gaf. De printer staat nu in de lijst printers, maar vooralsnog verkeerd gekoppeld.

Nu koppel ik die printer met net use lpt2 \\server\printshare /persistent:yes aan lpt2. Nu kan ik gewoon printen met de aangemaakte printer.

Of zie ik de vraag verkeerd?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 23:01 schreef F_J_K het volgende:
Dit is wat ik zelf doe indien nodig: ik maak een lokale printer aan
hier ga je dus al de fout in :) hij wil geen user interactie :)
, gekoppeld aan LPT2 - meestal met de hand maar dat kan AFAIK dus ook met de links die ik gaf. De printer staat nu in de lijst printers, maar vooralsnog verkeerd gekoppeld.

Nu koppel ik die printer met net use lpt2 \\server\printshare /persistent:yes aan lpt2. Nu kan ik gewoon printen met de aangemaakte printer.

Of zie ik de vraag verkeerd?
ja dus :P

1 ding staat vast, dit wil gewoon NIET met std. windows software, je zult 3th party software moeten gebruiken.

Het naar mijn weten meest gebruikte software pakket, is dan idd kix scripting.

succes!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je al eens
code:
1
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /?

ingetikt. Volges mijn is de optie
code:
1
/in; add printer connection

precies wat je zoekt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Krijg het niet voor elkaar. Rundll32 gaat niet lekker vanaf mn command line (in mn dos-schermpje) en als ik het weglaat, probeert mn GUI de .dll te openen ("Met welk programma wilt u dit openen?").

Ik had deze opties idd al gevonden in de MSKB, maar ben er niet mee verder gegaan omdat ik het niet aan de praat kreeg op die manier...

Maar als dit tóch de juiste weg is, ga ik wel weer in de KB zoeken. Bedankt voor de tip!

Bloed, zweet & koffie

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
In Windows zal je dus gewoon een printer lokaal moeten installeren...klaar! Zelfs als je het via een script doet dan zal de gebruiker altijd rechten moeten hebben om een printer te kunnen installeren emdat het script niet op SYSTEM level draait.
Wat is eigenlijk je motivatie om de printer niet lokaal te installeren? Als je NET USE wilt gebruiken zal je hoe dan ook wel moeten.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Oud, ik weet het, maar ik kwam bij toeval het juiste antwoord tegen.

How to Add Printers with No User Interaction in Windows XP
http://support.microsoft....n-us;314486&Product=winxp

Windows XP permits you to install a printer from the command line. This is particularly useful when you use a logon script or a scheduled event to add or remove a printer from a group of users.

<enz>

E.e.a. voor het geval iemand hier naar het antwoord komt zoeken.

Rob van der Woude weet ook hoe het moet: http://www.robvanderwoude.com | deeplink: http://www.robvanderwoude.com/files/addprint_nt.txt

[ Voor 14% gewijzigd door CmdrKeen op 22-03-2004 12:05 ]

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1