[GUI] Additie aan Hall of Shame

Pagina: 1
Acties:

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Dit kwam ik op mn werk tegen met de mededeling: "Doe er wat aan" (clickable)
Afbeeldingslocatie: http://www.gdries.com/aargh.jpg

Wat zal ik hier eens aan doen? (Crosspost met HK, maar hier graag serieuze reakties)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 12:24

Apache

amateur software devver

Dit is wel een erge misstap, maar die kan op veel manieren verbeterd worden, tabs, meerdere forms, gewoon beetje opsplitsen zodat je alle nodige informatie op 1 scherm hebt en meer niet.

Het zou ook geen slecht idee zijn om de originele ontwerpen eens met z'n hoofd tegen de muur te slaan.

K'hoop dat zijn code wat overzichtelijker is >:)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Met de gebruikers praten over op welke verschillende manieren ze het scherm gebruiken en wat ze prettig en minder prettig vinden.

Who is John Galt?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
:D

Eerste wat in me opkomt is een soort access structuur, bovenaan de bedrijfs gegevens onderaan kan je door de records heen 'scrollen'. Vervolgens laat je in tabs de verschillende informatie zien van dat bedrijf.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:14 schreef Apache het volgende:
Het zou ook geen slecht idee zijn om de originele ontwerpen eens met z'n hoofd tegen de muur te slaan.
Dat was een gedetacheerde die de dag erna wegging. Hij heeft nog een ander scherm gemaakt, ziet er mooi uit enzo, maar er zit GEEN code achter. Dat was hem teveel werk op zn laatste dag denk ik.
Op dinsdag 02 juli 2002 14:14 schreef justmental het volgende:
Met de gebruikers praten over op welke verschillende manieren ze het scherm gebruiken en wat ze prettig en minder prettig vinden.
Die hebben dat scherm nog nooit gebruikt, ze werken op 800x600 en konden nog net het sluitknopje vinden met veel moeite.

Ik maak er waarschijnlijk een soort tabstructuur van, maar dan zonder tabs, zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+----------+-bedrijfnr--personeelsnr---etc..-------+
| Algemeen | 000000001  000000000001           |
| Fase     |                           |
| Werk     |                           |
| etc...   |                           |
+----------+---------------------------------------+
|Informatie (veldjes enzo)               |
|                                 |
+--------------------------------------------------+

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 juli 2002 14:28 schreef Gerco het volgende:
Die hebben dat scherm nog nooit gebruikt, ze werken op 800x600 en konden nog net het sluitknopje vinden met veel moeite.
Je weet dus wel wie het gaan gebruiken?
Dan is het toch verstandig om ze bij het ontwerpen van de interface te betrekken.
Dat creeert draagvlak en het kan zelfs zo zijn dat deze interface goed bij hun manier van werken past!

Who is John Galt?

• Orphix
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik de structuur er zo niet uit kan halen. Logisch is top-down te werken, je begint met de grootste gemene deler en werkte je zo specifieker naar onderen (via tabs,tabellen, etc).

Alleen is hier de samenhang nou
Bedrijf->Persoon->persoonsgegevens
of
Persoon->persoonsgevens

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:32 schreef Orphix het volgende:
Alleen is hier de samenhang nou
Bedrijf->Persoon->persoonsgegevens
of
Persoon->persoonsgevens
De samenhang is Persoon -> Persoonsgegevens. Je kan dat hier erg slecht uithalen, maar de "naam" in de tabel linksboven is de naam van een persoon, de code voor het opzoeken van de namen werkt niet ofzo.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou eens beginnen om de 4 tables op te delen in 4 tabs. Dan kan je het zelf ook ff duidelijk voor jezelf maken, en dan kan je daarna nog betere beslissingen nemen. Success >:)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Op dinsdag 02 juli 2002 14:09 schreef Gerco het volgende:
Dit kwam ik op mn werk tegen met de mededeling: "Doe er wat aan"
Tering wat een crimineel slechte GUI. Ik heb zelf in m'n GUI's altijd de filosofie dat je zomin mogelijk data moet kunnen vernaggelen totdat je echt wilt/zoekt, dus ik zou gaan voor een grote sortable list met de personeelsleden inclusief basale info (naam + functie bijv.), en dan op een dubbelklik een 'Edit user'-window opgooien met de volgende tabs:
• Personalia
• Plaatsingen
• Fase
• Financien

De huidige adresgegevens frame zou ik inline tonen op de personalia, met een 'history' knop erbij dat een nieuwe dialoog toont met het verleden.

Just my 2 cents, maar ik denk dat ik er met 5 minuten spelen met een dialog editor wel iets beter uit zou komen. Tevens is het natuurlijk van belang te weten hoe vaak verschillende elementen gebruikt worden: die adresgegevens frame herken ik dan wel meteen als iets dat diep achter een knop weggestopt dient te worden, maar wellicht zitten er meer van dat soort elementen (ik kan niet exact afleiden wat die bank/giro lijst inhoudt bijvoorbeeld)

Professionele website nodig?

• curry684

curry684

Even een kwartiertje met C++ Builder gespeeld, en daar kwam dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.keurentjes.net/ArghApplication.JPG

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Dat is inderdaad *iets* vriendelijker...

Omdat we op mn werk geen tabs mogen gebruiken (vraag me niet waarom), moet ik het alleen iets anders doen, die tabs vervangen door een listbox links en voor de rest hetzelfde.

• Orphix
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 23:41 schreef Gerco het volgende:
Dat is inderdaad *iets* vriendelijker...

Omdat we op mn werk geen tabs mogen gebruiken (vraag me niet waarom), moet ik het alleen iets anders doen, die tabs vervangen door een listbox links en voor de rest hetzelfde.
Pfff wat een rare regel. Zoals curry684 het zei had ik het ook in m'n gedachten. Het is overzichtelijk en volgt de standaard elementen.
Een listbox is nooit bedoeld om menukeuzes mee te maken, maar om een waarde uit te kiezen. Nuja ... |:( gewoon :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ik denk eerlijk gezegd dat een dropdown combo boxje wat mooier is dan een listbox... neemt ook minder ruimte in :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 23:49 schreef .oisyn het volgende:
ik denk eerlijk gezegd dat een dropdown combo boxje wat mooier is dan een listbox... neemt ook minder ruimte in :)
Tja, wat kan ik zeggen, listboxjes zijn hier de standaard...
hier een screenshot van de oude versie van het programma:
Afbeeldingslocatie: http://www.gdries.com/oude_versie.jpg
Persoonlijk vind ik dat de kleurstelling niet vreselijker had gekund, los van het feit dat je in deze interface HEEL slecht kan zien welke vakjes enabled zijn en welke niet (alle blauwe vakjes zijn nu disabled). Geselecteerde tekst is ook bijna niet te herkennen.

En het vage is dat ze met dit programma wel €5 miljoen omgezet hebben vorig jaar :?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

En ik dacht dat mijn GUI's brak zijn ;)
Als je geen tabs mag gebruiken... mag je wel van dialog windows gebruik maken? Gegevens die je niet vaak hoeft te veranderen (en het lijkt me dat bank-giro gegevens zoiets is) vind ik best geschikt om op een aparte windowtje te gooien (cq. aparte tab maar dat mag dus niet). Als alles in 1 oogopslag te zien moet zijn, zou ik eens op zoek gaan naar wat documenten over een "goed GUI design", ik ben geen expert maar weet wel dat je zeker _niet_ in 1 keer 150 invoervelden moet zien... Dat plaatsing-stukje lijkt me ook echt iets wat je niet altijd volledig hoeft te zien, ik kan me voorstellen dat je in 1e instantie wilt weten waar de persoon nu zit, en als je wilt weten wat ie vorige maand heeft gedaan, dat je dan wat verder "inzoomt" op de historische gegevens, dat lijkt me absoluut niet iets wat je in 1 groot formulier wilt hebben...

Exact expert nodig?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Die listbox linksbovenin werkt als een tabdinges trouwens. We gebruiken geen tabs omdat er regelmatig meer dan 20 items in zo'n box staan... (hoe dat komt even in het midden gelaten).

als je een ander item selecteert in die listbox verandert het "onder" gedeelte naar een andere 'tab' (noemen ze hier pagina). Het werkt trouwens heel handig als je eraan gewend bent, al die schermen delen namelijk dat tabelletje bovenaan en dat werkt handiger dan het op het eerste gezicht lijkt.

Verwijderd

Dit is zeker "Progress" code. Uit eigen ervaring weet ik dat Progress programeurs (en Progress zelf ook niet trouwens) niet zo goed zijn in het maken van goede GUI's.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 15:49

Tim Schuhmacher

abasios

Maar waaromm mag je geen tabbladen gebruiken? Ik vind dat maar een hele aparte regel.

edit: nevermind, ik moet beter lezen...

Jammer dat die 'Hall of Shame' (site) niet meer geupdate wordt.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 19:35 schreef Super Grover het volgende:
Dit is zeker "Progress" code. Uit eigen ervaring weet ik dat Progress programeurs (en Progress zelf ook niet trouwens) niet zo goed zijn in het maken van goede GUI's.
Hoe raad je het zo... (ok, de .w links onderin geeft wel WAT weg :P)maar ik zie even niet in wat PROGRESS met het maken van slechte GUI's maken te maken heeft. Je kunt in die AppBuilder (Versie 9) behoorlijk mooie GUI's in elkaar klikken, al komt het natuurlijk niet in de buurt van de designer in MSVC++6 of VB6.

Leg eens uit wat een progress programmeur slecht maakt in het designen van GUI's? (let wel, ik kom zelf NIET uit de progress hoek...)

Verwijderd

Progress programeurs komen vaak nog uit het "character-tijdperk", verder zijn de ontwikkel-tools die progress zelf maakt nou niet het toppunt van goede GUI's.

Dat wil niet zeggen dat je met progress geen goede gui's kan maken (integendeel!), alleen moet er nog een beetje een mentaliteitsverandering plaatsinden in de progress wereld.

Als je trouwens dat programma nog moet gaan verbeteren. Kijk dan ook eens hier: http://www.dynamicwebclient.com/ (ja de looks van deze website is ook niet je van het, maar het Progress product wat ze bieden is dat wel)

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 22:26 schreef curry684 het volgende:
Even een kwartiertje met C++ Builder gespeeld, en daar kwam dit uit:

[afbeelding]
idd tab bladen met bepaalde gegevens onderdelen zijn helemaaal niet slecht ;) goed uitgedacht :)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 20:23 schreef Super Grover het volgende:
Als je trouwens dat programma nog moet gaan verbeteren. Kijk dan ook eens hier: http://www.dynamicwebclient.com/
We zijn een oudere versie van een programma aan het ombouwen naar gebruik met Progress WebClient en AppServer techniekjes. Dat soort meuk. Best leuk om dat soort zooi te gebruiken, maar al dat gehype over revolutionair enzo bij ons op de zaak vind ik een *beetje* overdreven. Alsof ze nog nooit eerder client-server software gezien hebben.

Geen dynamics dus, ze zijn pas naar 1 of ander congres geweest in Amerika daarover. De bobo's zijn wel enthousiast, maar om nu gelijk een hele applicatie om te gaan gooien is iets teveel van het goede. Het ding is net zo'n beetje klaar voor Progress versie 9 met appserver enzo. Even 500MB source herdoen vinden ze vast niet leuk :)

• curry684

curry684

Op donderdag 04 juli 2002 22:57 schreef Gerco het volgende:
Alsof ze nog nooit eerder client-server software gezien hebben.
Niet zo onwaarschijnlijk hoor... :Y)

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48
Over de tab's gesproken. Ik vind tabs persoonlijk alleen handig als er niet meer dan 1 rijtje tabs is. 2 Rijen tabs boven elkaar gaat nog net, maar 3 rijen is echt funest. Als je dan op een tab klikt verspringen de tabrijen op zo'n wijze dat ik iedere keer alles moet gaan lezen voordat ik goede tab zie staan.
In het begin maakt het niet zoveel uit, maar als je dagelijks met zo'n app moet werken is het gewoon heel handig om meteen al te weten waar de tab staat.
Meer tabs in 1 rij waar je naar links en rechts doorheen moet scrollen, zijn al iets beter. De volgorde blijft namelijk hetzelfde, maar dan duurt het weer langer voor je bij de goede tab kan bereiken (msvc6, project options).

In mijn ogen zijn tabs niet heilig en met veel opties kan een list box, of dropdown combo, beter zijn. Uiteraard helpen shortcutkeys een hoop, maar de vraag is of de mensen die de applicatie gebruiken die wel willen leren.

Als je teveel tabjes krijgt kan je dit ook weer oplossen door verschillende tabcategorieen aan te maken. Bijvoorbeeld privé, waar adres, partner en kinderen inzitten. En van elke categorie maak je dan een mooi icoontje dat je boven in een balk zet (en uiteraard ook in het menu).

Just my 2 cents.

Verwijderd

Wel grappig dat programma:
Het is immers heel belangrijk om bij te houden wanneer het personeel zijn jubileum viert.... :?

Ik ben zelf ook van mening dat je beter eerst ff met de gebruikers kan gaan praten over de lay-out en over wat er vaak en wat er weinig gebruikt wordt. Ik neem aan dat NAW-gegevens niet vaak zullen veranderen, deze hoef dan waarschijnlijk ook niet op een plaats te zetten waar je ze gelijk ziet, maar bv in een ander venster oid.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Kan je niet gewoon aan BAAN vragen of ze het restylen, want dit is echt een ramp.
En de kleurtjes kan je zelf instellen btw. al weet ik niet meer hoe.

Kwerd altijd helemaal maf van al die codes/projectnummers/statussen die je moest onthouden, ja je kon het wel opzoeken, maar dat duurde eeuwen.

edit:
dit heeft vast niets met Baan te maken |:(

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op donderdag 04 juli 2002 20:23 schreef Super Grover het volgende:
Progress programeurs komen vaak nog uit het "character-tijdperk", verder zijn de ontwikkel-tools die progress zelf maakt nou niet het toppunt van goede GUI's.

Dat wil niet zeggen dat je met progress geen goede gui's kan maken (integendeel!), alleen moet er nog een beetje een mentaliteitsverandering plaatsinden in de progress wereld.
De kracht van je database zit hem echt niet in een RAD omgeving met fancy buttons. Sterker nog je hebt er helemaal niets tot zeer weinig aan als je met 7-dimensionale databases werkt.

Met Progress kun je bv. met een enkele opdracht je database visualiseren in een aantrekkelijk grafiekje. Als je telkens je applicatie moet compileren werkt vertragend.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• curry684

curry684

Curry door de late bocht:
Op woensdag 03 juli 2002 22:45 schreef Gerco het volgende:
Je kunt in die AppBuilder (Versie 9) behoorlijk mooie GUI's in elkaar klikken, al komt het natuurlijk niet in de buurt van de designer in MSVC++6 of VB6.
De VC/VB form designer is nog enorm slecht in vergelijking met de BCB/Delphi variant. Dat ik een kwartiertje had gewerkt aan bovenstaande werkende (!!!) GUI zegt wel genoeg op dat gebied.

Maarruh hoe loopt ie ondertussen met de app want ik vind het wel fascinerend :Y)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 05:14 schreef curry684 het volgende:
Maarruh hoe loopt ie ondertussen met de app want ik vind het wel fascinerend :Y)
Hij doet het prima. Als ik het vandaag niet vergeet post ik wel even een screenshot van hoe het er nu uitziet (lijkt veel op die shot met die afgrijslijke kleurtjes die ik eerder postte).

In overleg met de baas heb ik er verschillende schermen van gemaakt, zodat je de niet vaak gebruikte dingen ook niet hoeft in te laden en aangezien de app op een 64kb lijntje moet draaien bevordert dat de snelheid aanzienlijk (we gebruiken een soort dynamisch downloadsysteem, als het prog een component nodig heeft, gaat 'ie het eerst even downloaden).

Hier een screenshot, ik vind de UI nog steeds niet mooi, maar de baas vind 'em zo goed en de klant ook, dus ik ben tevreden:
Afbeeldingslocatie: http://www.gdries.com/adresgegevens.jpg

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 14:31 schreef justmental het volgende:

Je weet dus wel wie het gaan gebruiken?
Dan is het toch verstandig om ze bij het ontwerpen van de interface te betrekken.
Dat creeert draagvlak en het kan zelfs zo zijn dat deze interface goed bij hun manier van werken past!
juist! maar ja, die gui-fielen hier.....

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 05 juli 2002 06:58 schreef Gerco het volgende:
Hier een screenshot, ik vind de UI nog steeds niet mooi, maar de baas vind 'em zo goed en de klant ook, dus ik ben tevreden:
Da's iig een stuk beter geworden ;)
En ach als de klant en de baas tevreden is, daar doe je het toch voor ;)

Exact expert nodig?

Pagina: 1