Toon posts:

VB.NET applicatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een vb.net applicatie op een windows 98 machine wil laten draaien waar geen .net framework is geinstalleerd, hoef ik dan alleen maar het .net framework te installeren?

Er van uit gaan dat mij applicatie geen andere delen nodig heeft zoals Jet 4.0

Weet iemand hoe groot het .net framework is ? (versie die je nodig hebt om een applicatie te draaien)

Verwijderd

Je hoeft alleen de redistributable mee te leveren, die is +/- 21 mb dacht ik. Is wel te krijgen op de microsoft site.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, zit ie er bij Xp trouwens al in?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 14:11 schreef infinity_master het volgende:
Tnx, zit ie er bij Xp trouwens al in?
Nee

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nog een vraagje:

Ik heb een form gemaakt (genaamd main.vb) met daarin een menu

in het menu zit een optie genaamd View,

nu wil ik als ik op view klik het form DataView.vb aanroepen (dit form hoeft niet in main.vb geladen te worden maar gewoon erbij) met welk command doe ik dit?

p.s in vb6 gebruikte ik "dataview.show" maar dit werkt nie meer in vb.net

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Op dinsdag 02 juli 2002 14:19 schreef infinity_master het volgende:
Heb ik nog een vraagje:

nu wil ik als ik op view klik het form DataView.vb aanroepen (dit form hoeft niet in main.vb geladen te worden maar gewoon erbij) met welk command doe ik dit?

Dit is gewoon manual werk hoor. Sla de SDK documentation er eens op na, en kijk eens naar de 'form members'. Kijk eens naar de methods van de form - class, er staat daar vast wel een Show() method bij.

https://fgheysels.github.io/

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb ik nog een vraagje:

Forms zijn niet 'automatisch' meer objecten. Je moet dus eerste de form aanmaken voordat je hem kan laten zien. Klinkt logisch en is het ook 8-)

Dus iets als (VB-n00b hier):
code:
1
2
3
Dim form as Dataview
form = new Dataview();
form.show

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:27 schreef Orphix het volgende:

[..]

Forms zijn niet 'automatisch' meer objecten. Je moet dus eerste de form aanmaken voordat je hem kan laten zien. Klinkt logisch en is het ook 8-)

code:
1
2
3
Dim form as Dataview
form = new Dataview();
form.show
Ik heb inderdaad al eens geprobeerd om het op die manier te doen.
Het resultaat was dat vb een nieuw leeg! form aanmaakt en niet het form laat zien wat ik wil.

Wel heb je gelijk dat het logisch is dat forms niet altijd objecten hoeven te zijn en wat dat betreft is dat een verbetering alleen is wel wat lastiger..

• whoami
Op dinsdag 02 juli 2002 14:38 schreef infinity_master het volgende:

Ik heb inderdaad al eens geprobeerd om het op die manier te doen.
Het resultaat was dat vb een nieuw leeg! form aanmaakt en niet het form laat zien wat ik wil.
Dat lijkt me sterk. Een leeg form, dus zonder controls? Ben je dan wel zeker dat je een object geinstantieerd had van die bepaalde form dat je wilde en niet van de Form class?
Dus als je een Form gemaakt had MyForm, dat je dan een object instantieerd van de class MyForm en niet van Form?
Wel heb je gelijk dat het logisch is dat forms niet altijd objecten hoeven te zijn en wat dat betreft is dat een verbetering alleen is wel wat lastiger..
Lastiger? Wel nee. Duidelijker en mooier, dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:44 schreef whoami het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Een leeg form, dus zonder controls? Ben je dan wel zeker dat je een object geinstantieerd had van die bepaalde form dat je wilde en niet van de Form class?
Dus als je een Form gemaakt had MyForm, dat je dan een object instantieerd van de class MyForm en niet van Form?
[..]

Lastiger? Wel nee. Duidelijker en mooier, dat wel.
Ik denk dat ik vb gewoon een nieuw form heb laten dimmem en dat dat de fout is geweest.

Het is wel wat lastiger maar inderdaad mooier.
Waar lastig?
omdat je in vb 6 zei formname.show en dan deed ie het.
Nu moet je zo'n form dus eerst aanroepen met een dim statement.

Ik ben over het algemeen wel heel erg tevreden over VS.NET
ook door zijn goede integratie met sourcesafe (DE prog waar ik op mijn werk maar ook thuis niet meer zonder kan)

Ook fijn in VB.NET is de geordende code en dat je dus heel snel een stuk code in een prog kan terug vinden

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nog een vraagje:

Maar niemand die dit al een keer gedaan heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:27 schreef Orphix het volgende:

[..]

code:
1
2
3
Dim form as Dataview
form = new Dataview();
form.show
Ik heb nu dit stukje aan de praat:

Dim form as Dataview
form = new Dataview();

nu moet ik hem nog showen alleen dat werkt niet met form.show

iemand een idee hoe k hem nu laat zien?

• whoami
Hoezo dat werkt niet met Show? Welke error krijg je dan?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 18:25 schreef whoami het volgende:
Hoezo dat werkt niet met Show? Welke error krijg je dan?
helemaal geen error, hij laat hem gewoon niet zien als ik op View klik

Dit is de code:

Dim form As DataView
form = New DataView()

• whoami
Je zegt dat het niet werkt als je de Show method gebruikt, maar ik zie ook dat je ze niet aanroept, die Show method :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 18:40 schreef whoami het volgende:
Je zegt dat het niet werkt als je de Show method gebruikt, maar ik zie ook dat je ze niet aanroept, die Show method :?
Nee dat werkte niet, maar ik heb et opgelost et werkt nu.
Dit moet de code zijn:

Dim DataView As New Form1()
DataView.ShowDialog()

• whoami
ShowDialog laat uw Form als een modal form zien, als dat niet de bedoeling is moet je Show gebruiken.

Als ShowDialog werkt, moet Show mi ook gewoon werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 18:42 schreef whoami het volgende:
ShowDialog laat uw Form als een modal form zien, als dat niet de bedoeling is moet je Show gebruiken.

Als ShowDialog werkt, moet Show mi ook gewoon werken.
Ja ik zie het Show werkt ook gewoon, nu je dat stukje code geschreven hebt merk je toch dat het heel erg gestructureerd werken is..

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal leuk en aardig maar als ik vanuit datzelfde menu een form probeer aan te roepen dan werkt het niet.

Je kunt form1 denk ik maar 1 keer gebruiken.

Iemand een oplossing?

Verwijderd

21 MB maar voor dat .NET framework? |:(
waar is dat toch weer voor nodig mensen? *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 19:12 schreef SICdude het volgende:
Applicaties die in VB.NET worden geschreven zijn relatief kleiner vergeleken met applicaties in vb6, de enigste voorwaarde is in vb.net dat een gebruiker die 21 mb heeft geinstalleerd.....

• whoami
Op dinsdag 02 juli 2002 19:10 schreef infinity_master het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar als ik vanuit datzelfde menu een form probeer aan te roepen dan werkt het niet.

Je kunt form1 denk ik maar 1 keer gebruiken.

Iemand een oplossing?
Hoe ziet je code eruit? Je moet natuurlijk een object instantieren alvorens je er een member-functie kunt van aanroepen.

• whoami
Ik weet niet hoe groot de Java VM is, maar dat zal toch ook wel iets van die orde zijn denk ik.

Trouwens, een gewone VB6 app. heeft ook een hele hoop mb aan DLL's en OCX bestanden nodig.

Dat framework zal in de toekomst trouwens doodleuk met Windows meegeleverd worden en er zal geen haan meer zijn die er nog naar kraait.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 19:28 schreef whoami het volgende:

[..]

Hoe ziet je code eruit? Je moet natuurlijk een object instantieren alvorens je er een member-functie kunt van aanroepen.
Dit is de code in het main form om de datview aan te roepen:

DataView.Show()

Ditzelfde moet ook voor een ander form maar dat werkt niet.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je ooit met .Net gewerkt ????
Dan weet je wel hoeveel mogelijkheden in dat framework zitten ...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 20:36 schreef PolarBear het volgende:

[..]

Heb je ooit met .Net gewerkt ????
Dan weet je wel hoeveel mogelijkheden in dat framework zitten ...
Precies der zit me een library in... echt groot!
En die code is gestructureerd en daar heb ik best wel die 21 mb voor over..

.NET is tenslotte de toekomst 8-)

Verwijderd

Topicstarter
*Zacht kickje* sorry jonges maar moet dit morgen af hebben.

IK heb een menu met daarin een optie View als ik op view klik roept hij het form DataView aan doormiddel van deze code:

DataView.Show()

Dit werkt!

Nu wil ik in dat zelfde menu met de optie About het form about aanroepen alleen lukt dat niet met deze code

Dim About As New Form1()
About.Show()

Iemand een idee?

• whoami
Op woensdag 03 juli 2002 09:51 schreef McMad het volgende:
|:(
Als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan ook niets. Het is ongeoorloofd om op deze manier tech-posts te scoren om de HK binnen te kunnen.

Verwijderd

Ziet er naar uit dat je nogal wat problemen hebt met die forms.... >:)
Zorg er eerst maar es voor dat je de "Dim DataView As Form1()" en "Dim About As Form1()" BUITEN het klik-event van je menu zet.

Een variabele (en dus ook de instance van je form) is binnen VB.NET alleen actief binnen de procedure waar je die aanmaakt. Dus zodra het klik-event van de menu klaar is is ook meteen die instance van je form uit het geheugen verdwenen.... Door de "Dim" buiten de prodecure te halen en in je form te zetten blijft deze dus geladen ook na je klik-event.:D

Suc6

• whoami
Op woensdag 03 juli 2002 10:05 schreef Gracioso het volgende:
Ziet er naar uit dat je nogal wat problemen hebt met die forms.... >:)
Zorg er eerst maar es voor dat je de "Dim DataView As Form1()" en "Dim About As Form1()" BUITEN het klik-event van je menu zet.
Waarom zou je dat buiten het Click-event moeten zetten? Ik ken geen VB.NET (maar wel C#) en ik zou het toch vreemd vinden dat je uw variablen niet binnen die functie mag declareren.
Een variabele (en dus ook de instance van je form) is binnen VB.NET alleen actief binnen de procedure waar je die aanmaakt. Dus zodra het klik-event van de menu klaar is is ook meteen die instance van je form uit het geheugen verdwenen....
Hier kan ik toch niet echt mee akkoord gaan.
Ter illustratie, een voorbeeldje uit een C# programma:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
BeheerPortfolio.Click += new EventHandler(OnBeheerPortfolioClick);

private void OnBeheerPortfolioClick(object    sender, 
                        EventArgs args)
{
  PortfolioForm frmPortfolio;

frmPortfolio = new PortfolioForm(this);
  frmPortfolio.Execute();
}

Dit is de code die bij mij uitgevoerd wordt als ik op een bepaald menu-item click, en dat werkt perfect. In de Execute functie worden een aantal gegevens opgehaald die op de form moeten komen.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 10:14 schreef whoami het volgende:

[..]

Waarom zou je dat buiten het Click-event moeten zetten? Ik ken geen VB.NET (maar wel C#) en ik zou het toch vreemd vinden dat je uw variablen niet binnen die functie mag declareren.
[..]
Tuurlijk mag dat wel, alleen als je een 2de form binnen een 1ste wilt laden moet dat form steeds actief blijven.... vandaar... declareer dan een variabele op form-niveau met "Dim" en gebruik dan vanuit je menu (of button bijv.) een "Set MyForm = New Form1()" en daarna een "MyForm.Show()" :)

In VB.NET is het zelfs zo dat een variabele binnen een IF-statement alleen actief kan zijn:

If x=y then
Dim lCount as long
endif
debug.print lCount

Dit stukje code geeft dus een error op het debug-statement omdat dit BUITEN de IF staat en de lCount-variabele hier niet meer actief is.....
Het volgende werkt dus wel:

If x=y then
Dim lCount as long
debug.print lCount
endif

:7

• whoami
Op woensdag 03 juli 2002 10:21 schreef Gracioso het volgende:

[..]

Tuurlijk mag dat wel, alleen als je een 2de form binnen een 1ste wilt laden moet dat form steeds actief blijven.... vandaar... declareer dan een variabele op form-niveau met "Dim" en gebruik dan vanuit je menu (of button bijv.) een "Set MyForm = New Form1()" en daarna een "MyForm.Show()" :)
Het object blijft mi steeds geldig, want het wordt op de heap gecreeërd.

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 10:24 schreef whoami het volgende:

[..]

Het object blijft mi steeds geldig, want het wordt op de heap gecreeërd.
Wel es in VB.NET gedaan dan? Voor variabelen is het niet mogelijk. Voor objecten zeg ik in ieder geval niet dat het onmogelijk is, alleen wanneer je op die manier een object binnen een functie gaat declareren (het hij zou dus in het geheugen blijven staan) kom je er niet meer bij met een aanroep naar dat object van buiten de functie waar jij die declaratie net gedaan had..... :+

Of het nu onmogelijk is zeg ik niet, maar het gaat hier ook om het netjes programmeren.... en ik heb genoeg ervaring met VB om aan te kunnen geven dat het anders al snel een warboel kan worden.... :?

Laat een proggie van een slordige VB-er maar es door iemand anders bekijken.... daar ga je meestal niet echt vrolijk van worden. ;(

• whoami
Op woensdag 03 juli 2002 10:31 schreef Gracioso het volgende:

Wel es in VB.NET gedaan dan? Voor variabelen is het niet mogelijk. Voor objecten zeg ik in ieder geval niet dat het onmogelijk is.
Een object is ook een variable.
Je hebt in .NET value-types en object-types.
Variabelen die value-types zijn (primitieven, structs) worden op de stack gecreeërd.
Variabelen die object - types zijn (objecten van classes, zoals een object van de form class bv), worden op de heap gecreeërd.
Of het nu onmogelijk is zeg ik niet, maar het gaat hier ook om het netjes programmeren.... en ik heb genoeg ervaring met VB om aan te kunnen geven dat het anders al snel een warboel kan worden.... :?

Laat een proggie van een slordige VB-er maar es door iemand anders bekijken.... daar ga je meestal niet echt vrolijk van worden. ;(
Kan je dan netjes programmeren in VB? een van de redenen waarom ik geen VB doe
VB.NET is trouwens niet echt meer te vergelijken met VB imho. Daar wordt je gewoon gedwongen om netter te programmeren. Het is trouwens OO.

Verwijderd

Een object is ook een variable.
Je hebt in .NET value-types en object-types.
Variabelen die value-types zijn (primitieven, structs) worden op de stack gecreeërd.
Variabelen die object - types zijn (objecten van classes, zoals een object van de form class bv), worden op de heap gecreeërd.
Klopt, maar er zit toch een wezelijk verschil tussen de bijv. Long en het Form dat je declareert in een nieuwe variabele...

Als je nl. het volgende doet...

if x=y then
Dim MyForm = new Form1()
Dim MyClass = new CustomClass()
Dim lCount as long
endif

...is de "lCount" niet meer te bereiken van buiten de IF terwijl de MyForm nog wel beschikbaar is (hiervan bestaat nog een reference vanuit de FORMS-collectie.
Bij het gebruik van een custom-class (MyClass) werkt het dus weer NIET omdat hier niet een 2de reference naar bestaat. VB.NET gooit die custom class ook naar de garbage-collectie bij de "endif".

:7

• whoami
Op woensdag 03 juli 2002 10:46 schreef Gracioso het volgende:

Klopt, maar er zit toch een wezelijk verschil tussen de bijv. Long en het Form dat je declareert in een nieuwe variabele...

Als je nl. het volgende doet...

if x=y then
Dim MyForm = new Form1()
Dim MyClass = new CustomClass()
Dim lCount as long
endif

...is de "lCount" niet meer te bereiken van buiten de IF terwijl de MyForm nog wel beschikbaar is (hiervan bestaat nog een reference vanuit de FORMS-collectie.
Bij het gebruik van een custom-class (MyClass) werkt het dus weer NIET omdat hier niet een 2de reference naar bestaat. VB.NET gooit die custom class ook naar de garbage-collectie bij de "endif".
Die CustomClass is afgeleid van Object, en is dus eigenlijk een Object. Aangezien het ook een value-type is, vraag ik me af waarom het volgens jou anders zou zijn dan bij het object van type Form?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 10:52 schreef whoami het volgende:

[..]

Die CustomClass is afgeleid van Object, en is dus eigenlijk een Object. Aangezien het ook een value-type is, vraag ik me af waarom het volgens jou anders zou zijn dan bij het object van type Form?
Omdat van het type Form een collectie bijgehouden wordt die alle geladen Forms bevat. Hierbij blijft dus een reference open staan naar elk geladen form. Deze forms verdwijnen dus niet in de garbage-collectie.

Wanneer je een custom-class aanmaakt en hier maar 1 reference naar hebt (want je houd zelf niet een collectie bij van alle geladen instances van de custom class) zal de custom class dus naar de garbage-collectie verwezen worden wanneer die enige reference ernaar dus gaat verdwijnen. Dit kan dus zijn bij bijv. een "end if", een "end sub" of een "=nothing".

Wanneer je nu van de eigen custom class een collectie bij gaat houden van alle actieve items en je zet dan je eigen variable (bijv. MyCustomClass = new CustomClass) op "= Nothing", dan blijft deze WEL geladen omdat er nog een reference naar gegeven wordt vanuit je collectie. Pas als je em ook nog es uit de collectie haalt, zijn er geen references meer naar die class en verdwijnt die ook naar de garbage-collectie net als je Form. :)

• whoami
Ok.
Maar, waarom zeg jij dan dat je uw Form niet binnen de onclick event mag declareren?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:10 schreef whoami het volgende:
Ok.
Maar, waarom zeg jij dan dat je uw Form niet binnen de onclick event mag declareren?
Het mag wel, maar infinity_master leek mij met het stellen van zijn vraag een beginner in VB....

Het lijkt mij dan logischer om op deze manier aan te geven hoe het het beste gedaan kan worden om op deze manier andere problemen die hij nog tegen kan komen te vermijden.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen stijl van programmeren, maar ik probeerde hiermee een manier aan te geven waarmee het voor hem denk ik wat duidelijker wordt.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 11:15 schreef Gracioso het volgende:

[..]

Het mag wel, maar infinity_master leek mij met het stellen van zijn vraag een beginner in VB....

Het lijkt mij dan logischer om op deze manier aan te geven hoe het het beste gedaan kan worden om op deze manier andere problemen die hij nog tegen kan komen te vermijden.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen stijl van programmeren, maar ik probeerde hiermee een manier aan te geven waarmee het voor hem denk ik wat duidelijker wordt.

:)
Het is mij ondertussen gelukt om een 2e form aan de praat te krijgen, ik wil jullie ff bedanken voor jullie reactie's
Ik ben zelf geen beginnener in programmeren maar wel in VB.NET ik hang meestal rond in p&w dus ik zal jullie ook proberen te helpen met problemen

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

Sorcerer8472

Mens sana?

Het is me opgevallen dat je in elk form weer opnieuw al die forms moet gaan declareren... Is daar geen oplossing voor? ..een manier om alles universeel in 1 keer te declareren als form?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Topicstarter
Sorcerer8472 schreef op 27 september 2002 @ 16:00:
Het is me opgevallen dat je in elk form weer opnieuw al die forms moet gaan declareren... Is daar geen oplossing voor? ..een manier om alles universeel in 1 keer te declareren als form?
Je kunt alle forms van te voren declareren in een module

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 16:10:
[...]

Je kunt alle forms van te voren declareren in een module
Dan heb ik dus iets foutgedaan: Reference to a non-shared member requires an object reference.

Zijn er regels waar ik me aan moet houden m.b.t. naamgeving?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik heb namelijk ook zoiets:
code:
1
2
DataView.ShowDialog()

Maar zo gauw ik dat 'dim'-gedeelte in een module zet geeft ie die foutmelding waardoor ik genoodzaakt ben alle forms in elk form te declareren... Erg lullig dus :P

• whoami
Forms global declareren is ugly.

Als je een form nodig hebt, declareer je die en moet je ook nog een instance ervan maken.

In C#:
code:
1
2
3
Form1 MyForm;
MyForm = new Form1();
MyForm.Show();

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

whoami schreef op 27 september 2002 @ 16:18:
Forms global declareren is ugly.

Als je een form nodig hebt, declareer je die en moet je ook nog een instance ervan maken.

In C#:
code:
1
2
3
Form1 MyForm;
MyForm = new Form1();
MyForm.Show();
Dus jij zegt dat ik alle te gebruiken forms in elk form moet declareren? :{
Dat aantal kan nogal hoog oplopen in mijn applicatie :{

• whoami
Sorcerer8472 schreef op 27 september 2002 @ 16:21:
[...]

Dus jij zegt dat ik alle te gebruiken forms in elk form moet declareren? :{
Dat aantal kan nogal hoog oplopen in mijn applicatie :{

Yep, en ook weer vrijgeven wanneer je ze niet meer nodig hebt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

whoami schreef op 27 september 2002 @ 16:28:

[...]

Yep, en ook weer vrijgeven wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Ze kunnen altijd nodig zijn, da's ook weer zoiets...
Et programma doet bijna niks (tot nu toe) en gebruikt al standaard 11 MB RAM... Per extra scherm wat opengaat nog eens 250 kb...

En dan moet er nog een database-engine inkomen (heb nu invoerschermen voor de variabelen gemaakt zodat ik kan gaan testen)...
En die database gaat erg geheugen/processor-intensief worden... :{

• whoami
Sorcerer8472 schreef op 27 september 2002 @ 16:33:
[...]

Ze kunnen altijd nodig zijn, da's ook weer zoiets...
Et programma doet bijna niks (tot nu toe) en gebruikt al standaard 11 MB RAM... Per extra scherm wat opengaat nog eens 250 kb...

En dan moet er nog een database-engine inkomen (heb nu invoerschermen voor de variabelen gemaakt zodat ik kan gaan testen)...
En die database gaat erg geheugen/processor-intensief worden... :{

Tja, als jij al uw schermen van de eerste keer declareert en creeërd, dan heb je 11mb + (250kb * aantal schermen), al heb je slechts aantal_schermen/2 nodig.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoezo heeft [infinity] het dan wel over alle forms in een module declareren? Licht eens toe, [infinity]...?

Pagina: 1