Toon posts:

CMM (Capability Maturiy Model)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/406973 iets over CMM:
Op maandag 11 februari 2002 11:21 schreef Spookster het volgende:
CMM is imho geen ontwikkelmethode.

CMM (Capability Maturiy Model) is meer een organisatorisch framwork dat gebruikt wordt om te kijken in welke mate organisaties hun processen op orde hebben. Ik doel dan met name op de volgende karakteristieken:
-documentatie
-reproduceerbaar
-continuous improvement

CMM bestaat uit 6 niveau's (0 tot en met 5). Iedereen zit standaard in 0 en na veel effort kun je een trede hoger komen. Ik geloof dat de ABN eens heeft berekend dat het 30 manjaren zou kosten (dus 30 man een jaar lang fulltime) om te inventariseren wat ze zouden moeten doen om van 0 naar 1 te komen.
Maar wie kan me er iets meer over vertellen en of het in de praktijk ook echt gebruikt wordt? :)

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

CMM wordt veel gebruikt in audits en dan met name op gebied van bedrijfsprocessen.

Who is John Galt?

• Arnim
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 15:49
CMM wordt best vaak gebruikt in grote bedrijven op hun software ontwikkelproces op orde te krijgen. Het is een groeimodel waarin je als bedrijf steeds beter je proces onder controle krijgt. Je begint op niveau 1 (die krijg je gratis) en kunt maximaal niveau 5 behalen.
Hoever je als bedrijf wil gaan, moet je als bedrijf zelf weten. Veel bedrijven doen dus wat CMM en komen tot niveau 2 of 3 en vinden het dan wel goed. Er zijn maar weinig bedrijven die 5 halen.
Om hoger op de schaal te komen, moet je behoorlijk investeren, maar ze zeggen dat het het waard is en ik heb ook praktijk-artikels (in IEEE software geloof ik) gelezen die dat beweren. De uiteindelijke opbrengsten overtreffen dus deze investeringen.

Kijk eens bij het Software Engineering Institute zou ik zeggen en ga zoeken op literatuur van Watts S. Humphrey, die heeft het allemaal bedacht.

http://www.sei.cmu.edu/

Team ColdFusion

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Ja, het wordt in de praktijk gebruikt. Primair om een inschatting te maken hoe professioneel een organisatie bezig is met software ontwikkeling en secundair als input voor een Software Process Improvement traject.

Het eerste is relevent in bv. leveranciers selectie, het tweede om te bepalen waar SPI het meeste rendement oplevert.

De nivo's zijn idd 1 tot 5, waarbij 1 alles is wat geen 2+ is, 2 betekent dat je doet wat je altijd doet, en 3 betekent dat je doet wat je bedoelde te doen (versimpeld, natuurlijk).

De meest professionele organistie in Nederland op dit gebied (voorzover ik weet) was Lucent, die op weg was naar nivo 4 voordat het geld opraakte - wat wel weer liet zien dat het geen wondermiddel is.

zoals gebruikelijk is dit mijn mening

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein