mijn gebral:
evolutie is niet iets waar men 'in gelooft'. ik denk niet dat ze uberhaupt op 't idee ervan waren gekomen als ze geen bewijzen zouden kunnen zien, daarvoor is genesis al veel te eenvoudig en vanzelfsprekend (vooropgesteld dat je dat 'gelooft'). verder heeft evolutie betrekking op biologie. als je kosmologie en astronomie er bij betrekt krijg je een verklaring van het melkwegstelsel, maar dat zijn andere vakgebieden.
zijn gebral:
Ok wat doe je dan met evolutie, aanbidden? Het is slechts spreekwoordelijk. Net als het "evolueren" van het universum. Want ontwikkeld is het imho niet, goed gevormd als jij het de juiste benaming vind. Het is niet "gemaakt". Het gaat om de stelling: "Het was er al".
En niet om muggezifterij over dejuiste benaming
ontwikkeld is het niet? definieer 'ontwikkeld'. zijn wij als mens 'ontwikkeld'? als je bedoelt 'ontwikkeld genoeg voor het menselijk leven', dan is het universum genoeg ontwikkeld. als je bedoelt 'zodanig ontwikkeld dat het elk moment weer kan gaan inklappen', dan moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet weet. of het 'klaar' is - daarvoor hebben we referentiemateriaal nodig. net zoals met sterren zouden we dus 'oude' en 'jonge' universa hebben, waar de jonge de sterrestelsels nog dichter bij elkaar hebben, en er in hoog tempo sterren worden 'geboren'.
natuurlijk is er muggezifterij over een juiste benaming. om zo kort mogelijk, zonder dubbelzinnigheid gelijk to-the-point te komen met waar je 't over wil hebben.
mijn gebral:
natuurlijk moet er een beginpunt zijn. we weten nu redelijk zeker dat we op een afstand van de planck-tijd (de kortst meetbare tijd) dingen te weten kunnen komen over ons heelal. wat daarvoor was? goede vraag, daarvoor moeten we uit een universum kunnen breken en kijken wat er buiten zit. vooralsnog ben je welkom om speculaties te maken, mits ze logisch aanvaardbaar zijn en in zekere mate bewijsbaar. toevallig is het idee van vacuum-fluctuaties nu vrij populair.
zijn gebral:
Volgens mij snap je mijn bedoeling niet, ik zeg nog. Wat weten wij nou eigenlijk, weinig. En nu begin je over wat daar voor was, wat nou als er al iets was? Dat is de stelling. En ik bedoel wat jij aangeeft, dat de mens dit niet wil accepteren. Omdat het niet logisch is, je zegt het zelf al. Ik maak dus een speculatie die voor jou niet aanvaardbaar is. En daar gaat dit topic over.
um, wat ik aangeef is dat tot nu gevolgen altijd nog een oorzaak hebben gehad. als dit niet de kwestie zou zijn met het onstaan van het heelal mag je 't mij bewijzen. jij maakt dus een speculatie die voor mij op grond van logica niet aanvaardbaar is.
ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat we nog niet veel weten. ik ben het ook met je eens dat mensen niet willen accepteren dat er gewoon 'niets' was. maar je bent niet erg duidelijk over dat 'iets', en ook niet waarom dat 'iets' er dan al was, maar wij niet.
mijn gebral:
dat kan. als je dat zegt kun jij er schijnbaar wel bij met je menselijk verstand. of er zit een verschil in ons beider menselijk verstand, of je verzint dingen.
zijn gebral:
Je geeft hier boven al aan dat je enkel speculaties wil horen die logisch zijn. Een gedachte van een god die de oorzaak is, is voor sommige mensen logisch iig logischer dan dat er al een oerdrap was. En dat is ook logisch, want je geeft zelf al aan dat je graag dingen logisch wil zien
logica verliest alleen wanneer de realiteit wint. ik wil gerust speculaties horen, mits ze onderbouwd kunnen worden. als je je speculaties niet kunt onderbouwen is het erg leuk om er over te praten, maar niet echt zinvol - opnieuw, in mijn nooit zo bescheiden mening. heb je toevalling wat links van kosmologen of quantumphysicisten die je denkbeeld ondersteunen?
mijn gebral:
que? "gewend dat alles een oorzaak heeft"? dat heeft bijster weinig met 'gewenning' te maken. elke (tot nu waargenomen) gebeurtenis heeft een oorzaak, daarom nemen wij aan dat iedere gebeurtenis in de toekomst een oorzaak heeft, en in het verleden. als jij kan bewijzen dat een gebeurtenis geen oorzaak heeft, moet je tegelijkertijd bewijzen waarom alle andere gebeurtenissen GEEN oorzaak hebben.
zijn gebral:
Hier weer jouw honger voor logica. Volgens mij vind jij, met velen, het eng om geen verklaring te hebben voor zaken.
eng vind ik het niet. eng vind ik 't als mensen er de sticker 'god' op gaan plakken en dat als enige waarheid verkondigen, en uiteindelijk blijkt dat de sticker niet meer los te weken is. heb je iets tegen logica?

mijn gebral:
'k geef het je niet graag te doen
zijn gebral:
Ik kan het ook niet het is enkel een gedachte-gang
point taken.

mijn gebral:
da's niet logisch, da's de makkelijkste oplossing als je niet verder denkt. voor het gemak wordt er genegeerd dat een hogere macht misschien ook een oorzaak moet hebben.
zijn gebral:
idd dat zeg ik, gamma

mijn gebral:
een beetje zwart-witte keuze. als je even rond zou kijken bestaan er nog meer denkbeelden, varierend van 'wij zijn een droom van god' tot 'god heeft evolutie gebruikt om 't allemaal te maken'. over het algemeen strekt het tot eer als je er geen goden bijhaalt als 't niet nodig is. occam's razor - ik kan zeggen dat de spieren in mijn vingers worden gestuurd door mijn hersenen EN door 3 triljoen paarse olifantjes met vleugeltjes. echter, we kunnen het al verklaren zonder de olifantjes, dus houden we 't op de spieren en hersenen.
m.a.w., een stelling die er van uit gaat dat alles er al was (daarmee enige oorzaak/gevolg logica ontwijkend), geen oplossing behalve 2 denkbeelden, nog steeds geen antwoord op de vraag. een goed begin is 't halve werk .
zijn gebral:
Dat is de stelling niet, de stelling is: "Er was al iets waar alles uit is onstaan."
dan weet ik nog steeds niet wat dat iets was waar alles uit ontstaan is.
maar voor de aardigheid & eerlijkheid, ik heb dit ooit eens overwogen - een soort 'buitenkant' van het heelal, met een model van bolletjes. ik heb ooit eens een "kijk" gelezen met stephen hawking die iets leuks had bedacht, en dan komt er een illustratie bij van een soort atoommodel van het heelal (allemaal bolletjes) onderling verbonden door wormgaten. ("stokjes").
dit zou gelijk een entropie-vraagstuk oplossen (omdat de entropie kan toenemen in een ander heelal - m.a.w. een 'open systeem' heeft je eigen wat meer speelruimte voor orde), maar nog steeds niet wat er 'buiten' ligt.
het enige wat vast is blijven zitten is dat de rest van de pagina wit was. nu heb ik steevast de (onlogische) gedachte dat alles buiten het heelal wit is.
zou overigens wel een afwisseling zijn van al dat zwart, daar niet van. maar ja.