Abit KT7-RAID: onboard vs losse RAID controller

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Het tijdstip van upgraden komt met de minuut dichterbij.. :)

Ik ben er BIJNA uit of het nou een KT7 of een KT7-RAID wordt.. toch een klein vraagje. Ik hoor van meerdere mensen dat die Highpoint RAID controller op de KT7-RAID nou niet echt je-van-het is. Nu zag ik ergens een Protrak ATA-100 RAID controller te koop. Hoe is die Highpoint controller in vergelijking met zo'n losse PCI controller van Protrack (die was wel 259,- DM!). Veel verschil?

Omdat ik zelf namelijk niet op een RAID 0,1 of 0+1 zit te springen zit er namelijk aan te denken om nu een KT7 (geen RAID) te kopen en later als ik dan toch een ATA-100 RAID controller wil hebben, gewoon een losse PCI controller te kopen. Ja, ik weet dat het iets duurder is maar als ik dan ook meteen een betere kwaliteit RAID controller kan kopen, dan vind ik dat wel de moeite waard.

Zijn er verder nog veel verschillen tussen de KT7 en de KT7-RAID?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31
én wat is het verschil tussen de onboard en de "externe" (zit nog steeds in je kast maarja) RAID controller?

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

zal ik dan de knoop maar ff doorhakken????? koop gewoon een kt7 raid gebruik je die raid controller niet zet hem dan lekker uit. het scheelt maar een paar tientjes dus daarvoor hoef je het niet te doen. toch ?

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31
daar heb je een punt :)

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

trouwens die abit/highpoint lui zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen. Geloof mij nou die lui zijn allang met een bios fix bezig om die ibm dlta schijfies wel lekker te laten werken.

Verwijderd

In de nieuwsgroep van abit niets dan klachten over de ABIT KT7 Raid. Het is zo dat de KT7 Raid goedkoper is dan een losse kaart, maar de Raid Controller van Highpoint schijnt echt bagger te zijn. Instabiliteit en dataloss. Misschien ben je met een Promiss Fastrak 100 PCI beter uit.

(Ik heb een KT7 zonder en die loopt als een zonnetje).

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Die HighPoint controller werkt niet lekker met die IBM schijven? Erhmzjahm... denk dat ik dan toch later liever voor een losse controller ga. Ik heb zelf liever zoweinig mogelijk onboard (ik heb in mijn andere systeem ook een losse SCSI UW controller zitten ipv dat ding onboard te hebben gekocht)... het wordt een normale KT7 denk ik. :)

Er is niets zo leuk als de hele dag pijnzen wat voor moederboard je zal kopen volgende maand.. PC shoppen.. het blijft prachtig :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

blaaaaat! dom maar ja......

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Waarom dom?

1. ik vind de performance van mijn 7200 RPM HD's (IBM) prima.
2. Ik hoor nogal wat klachten over die Highpoint controller.
3. Die onboard controller heeft problemen met IBM schijven?? Kan ik al mijn IBM HD's weggooien ofzo?

Ik koop liever de KT7 zonder RAID en koop wel een goede losse RAID controller als ik daar behoefte aan heb. Dat het wat meer geld kost is voor mij niet zo'n punt.

Verwijderd

Ik heb een KT7-Raid in combinatie met een Maxtor Ultra ATA100 40Gb 7200rpm schijf.. Totaal geen problemen mee en werkt supersnel..

Verwijderd

Behalve de 370 chip en twee drive stekkers is er geen verschil tussen een KT7 met of zonder Highpoint controler. Ik weet niet of het Highpoint geval een bagger ding is vergeleken met het Promise kaartje. Waarschijnlijk is Promise wel beter omdat ze meer ervaring hebben. En alle waar voor z'n geld: Promise is veel duurder ! Ik vermoed dat het uiteindelijke resultaat wellicht een paar procentjes zal zijn. Maar in benchmarks is mijn combinatie (KT7 met ingebouwde raid en twee IBM's van 30 Gb - DTLA ATA 100) anderhalf keer zo snel als een 10.000 toeren drive op een Ultrawide SCSI 160, die bovendien meer dan twee keer zo duur is. Maar SCSI Raid zal zeker weer sneller zijn maar onbetaalbaar. Succes met je keuze !

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-08 11:13
Hangt hier 1 Maxtor ATA 100 aan de RAID controller, niks mis mee, gaat prima. Hoe het met de RAID instellingen zit heb ik nog niet kunnen checken ivm lege bankrekening :)

Flickr | Lego collectie

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:10
wat echt irritant is als je en onboard raid controller hebt, is dat als je ooit voor een ander bord gaat, je je raid controller kwijt raakt.

Grootste ellende is dan dat je waarschijnlijk ook de al de data die op die raid schijf staat/stond kwijt bent, omdat het maar helemaal de vraag is of (je nieuwe/een andere) raid controller dezelfde formattering heeft.

Ik heb een KT7 en een omgebouwde Promise kaart voor nog geen fl 100,-... Werkt ideaal, en ook geen problemen bij upgrades

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Dé antenne-innovatie voor de korte golf

Verwijderd

Op woensdag 11 oktober 2000 16:21 schreef MerijnB het volgende:
Ik heb een KT7 en een omgebouwde Promise kaart voor nog geen fl 100,-... Werkt ideaal, en ook geen problemen bij upgrades
Heb je die soldeer truuk uitgevoerd ?

• _JGC_
  • Laatst online: 18:24
Een van mijn klasgenoten kocht vorig jaar een MSI K7T Turbo-R met promise RAID onboard. Hij 2 Seagate Barracuda's aansluiten, klaar denkt ie.

Booten: hey, ik heb geen Promise BIOS. Hij weer terug om een ander BIOS.

BIOS erin,
fdisk: teringlang wachten.
format: 2GB gehad, hdds slaan uit

partitie van 2 GB gemaakt en windows erop: rete traag
1 hdd op VIA 686B: veel sneller

al met al dus ook niet zo lekker met promise.

Koop gewoon een KT7A-RAID, als RAID je niet bevalt zet je em maar uit of gebruik je em voor je CD-ROM en writer.
BTW: W2K en NT4 software RAID is evensnel als Promise of Highpoint RAID, dus waarom nog een controller kopen?
Linux bakt er volgens mij ook wel wat van met software RAID :)
Pagina: 1