Op dinsdag 02 juli 2002 18:32 schreef Basp het volgende:
Gelukkig zijn we bij computers wel slim omgegaan met de wegen, en hebben deze aangelegd om alleen maar 1 tjes of 0 tjes te versturen.
1 = auto. 1111 = vrachtwagen. 0 = geen auto?
trailing zeroes?

Als je eens op de weg gaat kijken hoe de bezetting van auto's in de spits is, zul je schrikken van de grote auto's welke maar door 1 persoon gebruikt worden. Ik probeer wel eens een schatting hiervan te maken, en dan kom ik toch vaak tot de conclusie dat volgens mij 85% van de auto's door 1 persoon bezet worden.
Wanneer meer mensen zouden willen carpoolen zou het aantal files een heel stuk omlaag kunnen gaan. Maar nee dat kan niet want iedereen wilt uit zijn bed rollen, zijn eigen auto in rollen, de door hun zelf veroorzaakte files inrollen, naar het werk strompelen, en kankeren over files. Terwijl soms collega's aan het eind van de straat wonen.

dit is inderdaad triest. maar carpoolen gebeurt eerder als je bij hetzelfde bedrijf werkt, of elkaar al kent. hee, wij vliegen al helemaal in de gordijnen als er iemand op bezoek komt (van tevoren aanmelden, graag rond 15.00 uur, en niet langer dan een uurtje, of anders speciale maatregelen nemen).
kun je nagaan wat 't dan is als je de auto moet delen. ik kan me ook voorstellen dat een hele hoop "dure auto"-mensen niet eens het idee overwegen om te 'poolen.
Ik denk zelf dat goed openbaar vervoer de enige oplossing is. Bij openbaar vervoer zit je tenminste niet gebonden aan de inefficiente benutting van wegen, of sporen. Je hebt nu nog bij de NS een probleem dat een trein 3 minuten afstand moet houden, omdat we met verouderde seinsystemen zitten. Als ze dit eerst eens oplossen, dan kunnen ze ook meer treinen op trajecten laten rijden.
ja, en 's winters en 's zomers dan? er gaat nog steeds mis met de sporen en de wissels. bussen hebben ook net zoveel te leiden van de spits - dit merk ik elke morgen naar school wel. voeg daaraan toe dat de buslijn eerst 1 kilometer omweg maakt @ 30 kmpu om door een met verkeersdrempels en smalle wegen bezaaid kl*tegehucht te rijden (de oplossing? iedereen woont dicht bij de autoweg, anders wonen ze niet meer in het dorp. er was een mooie interlinerhalte, maar die bus werd opgeheven omdat het ding schijnbaar te duur was. de bus, niet de service - de bus was zo'n luxe groen exemplaar.) en je hebt de reden voor geen OV te nemen.
(snip treinen : reis er niet zoveel mee, dus heb geen direct commentaar)
Verder zal de overheid eens moeten gaan nadenken over de ontwikkeling van nieuwe wijken. Deze worden namelijk ontworpen, en daarna wordt er eens gekeken of men er bussen/trams/stations kan maken. Ze moeten eens gaan kijken naar japan, daar schijnt eerst de infrastructuur (niet alleen gas water licht, maar dus ook OV) van een wijk te worden opgezet, en vervolgens pas de wijk gebouwd te worden. Als mensen dan hier komen wonen hebben ze meteen al de mogelijkheid om met het OV te reizen. Als de overheid dit verzuimt, koopt iedereen in deze nieuwe wijken een auto, en denkt daarna niet eens meer aan het OV.

dat is een goed idee. wat mij tegenstaat is het veel te dicht op elkaar proppen van de huizen en wegen, het chronisch gebrek aan groen, en het geschifte aantal verkeersdrempels. die bussen maken niet de ongelukken, dat doen de personenauto's.
Voorbeeld: In tilburg is er een wijk genaamd de reeshof in de afgelopen jaren uit de grond gestamp, in deze wijk wonen al 40.000 mensen, Nu is men pas bezig een station aan te leggen, het in en uitgaand autoverkeer verstopt elke dag in de spits.
lomp = lastig. maar ja, als je zelf een leuke auto met chauffeur hebt, en een dik navigatiesysteem met filemeldingen (lees : minister) dan hoef je er niet over na te denken, en hoogstens geirriteerd te reageren en de benzineprijzen omhoog te gooien. way to go.
verder ben ik niet voor een algehele computercontrole, maar een zware integratie van navigatiesystemen (verplichten, en premies!) met filemeldingen zodat er andere richtingen gekozen kunnen worden (op zo'n manier dat niet iedereen eenzelfde sluipweg gaat nemen als de A2 dicht zit - dus een dikke cluster die het verkeer bijhoudt).
over het uitbreiden van de wegen - misschien niet zo'n goed idee. het is net als dat je een spaarlamp koopt om energie te besparen en hem daarom meer aan hebt omdat het toch minder kost.