Ik heb thuis een oud systeem staan (300MHz Cyrix) hij is af geschreven omdat de timer op het moederbord niet goed werkt. Ik wil hem graag OC'en alleen ik weet niet hoe ik die timer kan uitschakelen en of ik hem anders kan omleiden, en hoe ziet de timer er precies uit eigenlijk
moederbord type weet ik niet precies.
Leg eerst es ff uit wat een "timer" is ?
Verwijderd
als je de clock generator bedoeld is het einde oevening, als ie het nog wel doet zou dat betekenen dat je een fluctuerende CPU clock zou hebben
dat is alleen maar heel erg stoer, lekker laten hangen dan
Timer error? Dat zal om de RTC-chip gaan.
Je kunt even kijken of het een ouderwetse-stijl chip is met ingebouwde batterij. Zwart blokje 8x3 cm (ongeveer) met de afbeelding van een wekkertje erop. Er is kans dat je het dakje los kunt nemen en dat daar knoopcellen onder zitten. Die moet je dan vervangen. Mocht je een versie hebben zonder afneembaar dakje dan moet je de hele chip vervangen. De pinnen van zo'n chip zijn redelijk grof, dus dat is te doen met normale bout, geduld en beleid (hoewel voor een oude PC zoals jij noemt de vraag is of je er zoveel moeite voor zou moeten nemen).
Je kunt even kijken of het een ouderwetse-stijl chip is met ingebouwde batterij. Zwart blokje 8x3 cm (ongeveer) met de afbeelding van een wekkertje erop. Er is kans dat je het dakje los kunt nemen en dat daar knoopcellen onder zitten. Die moet je dan vervangen. Mocht je een versie hebben zonder afneembaar dakje dan moet je de hele chip vervangen. De pinnen van zo'n chip zijn redelijk grof, dus dat is te doen met normale bout, geduld en beleid (hoewel voor een oude PC zoals jij noemt de vraag is of je er zoveel moeite voor zou moeten nemen).
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Ik denk dat het de clock generator het is alleen ik wil hem graag gaan gebruiken voor casemodding en lans kan die klok gen. niet verwisseld worden of iets anders ermee zodat ik weer een "normaal" draaiende PC heb voor LAN's e.d.
Verwijderd
ik denk dat dat vrij lastig wordt, je zou er achter moeten komen welk type clock generator je hebt en die ergens vandaan zien te halen en die dan vervangen...
als je een beetje kan solderen geen probleem, wat denk ik het probleem wordt is die clock generator zien te vinden
als je een beetje kan solderen geen probleem, wat denk ik het probleem wordt is die clock generator zien te vinden
Oh damned ik heb dus geen zin om te gaan zoeken en me dan scheel te gaan betalen. Dat word dus denken
Hoe kan ik die clock gen. vinden??
Hoe kan ik die clock gen. vinden??
Verwijderd
er was voor SoftFSB een site waar fotos stonden en een uitleg hoe je die makkelijk kon vinden, om het type te achtehalen. is misschien een idee
Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een oud gaar PC'tje om over te clocken
een nieuw moederbord wordt te duur
Pagina: 1