Toon posts:

Stroomvoorziening afschermen

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb een vrij ongewone vraag voor dit forum, maar aangezien er hier heel wat electronica-experts rondsurfen denk ik dat ik ier antwoord op mijn vraag kan krijgen:

Ik ben bezig een 10U 19" rackje te vullen met diverse (professionele) audio/studio/muziek apparatuur. Een van de modules is een Samson powerbrite powerconditioner. vanuit deze powerconditioner wil ik stroomkabels laten lopen naar de modules die behoefte hebben aan 230 volt. Dat zijn een Egosys WaMiRack, een Yamaha A3000 sampler, en een PC in een 4U kast, maar dat is eigenlijk niet belangrijk, want het probleem is namelijk hetvolgende:

Ik wil dit 19"rack vast gaan bekabelen. Omdat 230 volt en standaard audio-signalen elkaar bijten wil ik deze zo veel mogelijk scheiden. Nu ontkom ik er niet aan om op zeker punt de kabels te laten kruizen, en het is niet ondenkbaar dat tijdens vervoer ook het een en ander door elkaar komt te liggen. Ik wil er zeker van zijn dat het audiosignaal zo min mogelijk last ondervindt van de 230v kabels.

Ik was van plan om de 230 volt kabels dan afgeschermd uit te voeren. Ik heb echter nog nergens een winkel gevonden die deze kabel (aan particulieren) kan leveren. Het gaat om 8 à 10 kabels, type "euro-female->euro-male", ook wel bekend als de monitorkabel van voedingen met een aansluiting voor het doorschakelen van een monitor. Als iemand weet waar ik een dergelijke kabel kan kopen dan hoor ik het graag.

Omdat ik zelf geen geschikte kabel heb kunnen vinden ben ik er al van uit gegaan dat ik hem zelf zal moeten maken. Ook hier stuit ik op een gebrek aan kennis van mijn kant, danwel een gebrek aan informatie van de leverancier op zijn/haar website. Bij Conrad heb ik een kabel gevonden die intern 2 aders heeft voor de polen, en een mantel die uitloopt in een derde ader.
Nu is mijn voornaamste vraag: mocht ik zelf afgeschermde stroomkabel willen maken, kan ik dan de aders in de kabel op de polen solderen, en de mantel aan de aarde, of kan dat voor problemen zorgen?

Alvast bedankt voor jullie medewerking :)

Verwijderd

Hey, ik doe HBO electronica (2ejaars) en heb net een vak achter de rug (EMC technieken) dat dit soort dingen behandelt.
Je zal de 230Volt kabels niet perse hoeven uit te voeren in een afgeschermde kabel. Het volstaat om om de kabel een weekijzeren ring te doen zodat hoogfrequente signalen worden afgevoerd. Je ziet dit o.a. bij monitorkabels (de verdikking aan de kant van de monitor). Mits de stroom binnen de perken blijft heb je aan deze oplossing voldoende.

Zou je de kabels perse willen aarden, zoek dan eens rol plakband met aluminium folie erin. Speciale afschermingsband. Dit rol je eenvoudig over de kabels en dan leg je 1 kant !!! aan aarde. Wanneer je twee kanten aan aarde legt creeer je weer een gemeenschappelijke impedantie.

Wanneer je de kabel laat kruisen, zorg dan dat ze als een kruis over elkaar liggen. Op deze manier krijg je het minste last van een stroomontwikkeling in de audiokabels. Laat de kabels in geen geval parralel lopen aan elkaar. Dan vraag je om problemen.

Veel suc6 ermee!

Verwijderd

Topicstarter
OK, als ik het goed begrijp moet ik de kabel dus niet 1 op 1 aarden. Dat klinkt mij als electronica leek redelijk vervelend in de oren, omdat mijn (dure) apparaten dan niet meer geaard zijn. Of maakt dat niets uit?

Moet ik dan misschien kabels gebruiken die 3 aders en een mantel hebben, en de mantel dan aan 1 kant aarden? Of helpt dat weer helemaal niets omdat de aarde sowieso aan 2 kanten verbonden is dan?

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Hmz..... :?

Verwijderd

[b]
Moet ik dan misschien kabels gebruiken die 3 aders en een mantel hebben, en de mantel dan aan 1 kant aarden?
Juist dat is de bedoeling. Je apparaten zijn elk geaard door de stekker met randaarde. Als je om het 220V snoer een extra aarde legt moet je die afscherming maar aan 1 kant aarden...

Verwijderd

Topicstarter
OKdan, dat wilde ik dus weten. Ik ga echter wel kant en klare kabel gebruiken waarbij om de afschermingsmantel nog een kuntstof mantel zit tegen beschadigen. Heb jij enig idee waar ik die kan krijgen? Bij Conrad heb ik alleen nog maar 2 adreige kabel met afschermings-mantel gezien.

[edit]
Dat aarden van de afscherming, kan dat gewoon aan de aarde-pin van de stekker, dus dezelfde aarde als de draad door de kabel? Da's namelijk nog niet 100% duidelijk bij mij...
Pagina: 1