Toon posts:

[PHP / MySQL] Een update met een where

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een formuliertje met profielgegevens van leden. die leden moeten hun gegevens zelf kunnen updaten. daarvoor ben ik nu een pagina aan het bouwen: profiel_aanpassen.php
de leden hebben een login, als ze inloggen wordt hun lidcode in een session gestopt als $ID.

op profiel_aanpassen staat een formuliertje met allemaal textfields al ingevult (opgehaalt uit de DB) met hun huidige profiel.

zodra je op submit klikt, moeten de gegevens worden geupdate.

een query zoals dit dus (lijkt mij):
mysql_query("INSERT lid (voornaam, achternaam, nickname, woonplaats, burgelijke_staat, email, icq) VALUES ('$tf_voornaam', '$tf_achternaam', '$tf_nickname', '$tf_woonplaats', '$tf_burgelijke_staat', '$tf_email', '$tf_icq')
WHERE lidcode = $ID ") or die(mysql_error());

tf = textfield, dit zijn de variabelen uit het formulier.
lidcode = is een unieke waarde (integer) voor elk lid (de primairy key dus)
$ID = is de lidcode van het ingelogde lid vanuit de sessie

als deze query wordt gedaan, krijg ik een error rond de where. maar wat is er dan mis? kan je soms geen where doen bij een insert? hoe moet ik dan gegevens updaten?
$ID is zeker gegeven, want het ophalen van de lidgegevens en die in de textfields zetten lukt wel (ook met een where lidcode = $ID)

ik denk dat ik iets vreselijk over het hoofd zie, kan heel goed ik ben net begonnen met php/mysql...

iniedergeval vast bedankt voor je hulp!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Een INSERT query kan geen WHERE clause hebben, een UPDATE query wel.

Waarom spreek je in je topic-title trouwens over UPDATE terwijl je een INSERT doet?

Gegevens updaten doe je dus met een UPDATE en niet met een INSERT.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

UPDATE table SET waarde='$waarde' WHERE ID='$ID'; :)

Verwijderd

Topicstarter
naturlich!! stom stom stom. moet zo wel lukken, dankuwel!