Verwijderd

Topicstarter
ik ga voor school een simpele m105 kopen, meer heb ik echt niet nodig.

nu is mijn vraag, kan je via bluetooth+pc het internet(wap+mail+msn) op?

dus dat ik een BT(bluetooth) kaartje in mijn pc stop en ook iets in de palm, dat ik dan b.v. beneden kan MSNen enzo, is +/- 15 meter vedderop door hout(vloer) heen(oud huis)?

ik weet dat de sync aansluiting gewoon een compoort is, net als die op de pc zit.
als dit niet bestaat is het dan mogelijk om het zelf te maken?
ik kan solderen/PCB's maken.

het zou echt relaixed zijn, dan kan ik thuis lekker inetten/msn/icq gebruiken

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

zover ik weet is blue tooth short distance, dat wil zeggen dat je iets van 2 meter in de buurt moet zijn, maar 15m door muren ed. weet ik iig zeker van niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 12:51 schreef itsgreen het volgende:
zover ik weet is blue tooth short distance, dat wil zeggen dat je iets van 2 meter in de buurt moet zijn, maar 15m door muren ed. weet ik iig zeker van niet.
ah dat is wel jammer.

mischien via een AM zender ofzo(zelf maken)?

maar er is dus geen mogelijkheid om dit te maken?

mischien via IR en dan een zender/ontvanger op de tv en die dan aansluiten op een pc(met internet)
dan moet de IR wel meer dan 4 meter ver kunnen en niet goed gericht zijn, zodat ik overal in de woonkamer kan werken met mijn pda.

bleutooth is niet perse nodig, bedenk maar een manier zonder GSM zodat het werkt.
ik heb in de woonkamer een PC staan, en op mijn kamer ook nog een pc.
ik wil het via mijn eigen pc doen, die staat toch altijd aan.

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bluetooth kan tot maximaal 10 meter

maar je kan echt niets anders met je m105 dan er een kabel/dockstation in-pluggen en de frontjes veranderen.

je kan er dus geen peperdure bluetooth sd kaart inpluggen...

en een beetje IRen en dan moet je ook heeel goed kunnen richten...

ik heb er een AB progie op dan kan ik em voor afstandsbediening gebruiken maar veel meer kan je niet denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
afstandsbediening
rekenmashine
spelletjes
agenda+huiswerk enzo(school)
AvantGo

internet als het kan.
mischien via de compoort op de pda?
aan de onderkant zit de sync aansluiting, dat is gewoon een compoort.

ik kan proberen via IR, als hij kan zappen(naar tv, dan kan hij ook van ver ontvangen), dan kan hij ook ontvangen.
dan maak ik gewoon een IR kanon(20 IR LED's), dan ben je er ook.

Verwijderd

Topicstarter
schop

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26

tweakerbee

dus..?

Vergeet het maar. Dat kun je zelfs met een M505 vergeten.

You can't have everything. Where would you put it?

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Is idd erg ver gezocht, vooral gezien het feit dat een m105 nou niet bepaald het topmodel is. Ik zou me nog een oplossing met een SD expansie kaartje kunnen voorstellen, maar niet op een m105.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

als je iets met een kanon van plan was, moet je het ook op je palm monteren, aangezien er ook nog data terug moet :)

• Zipsop
  • Niet online
Als je dit SD kaartje koopt http://www.palm.com/products/accessories/expansioncards/bluetooth/ en dan de palm M500 dan wil het misschien lukken.

Er is alleen 1 probleempje en dat is de prijs
De m500 kan je voor rond de €382,- kopen maar dat SD kaartje kost nog eens €169,- extra.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-03 16:48

rammes

koekebakker 1e klas

forget it.... je wil te veel voor te weinig geld ! en dat soderen vergeet ook maar.... word weer te makkelijk over gedacht... " ik kan solderen" dream on!

Ik zou het doen!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

And then again, wat schiet je er mee op?? Kan je beter een draadloze hub kopen en een notebook, is een stuk bruikzamer.

Op een palm internetten is zowiezo amper te doen, kan je beter een pocketpc kopen (of gewoon meteen een goede notebook).

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Op woensdag 03 juli 2002 10:29 schreef CT het volgende:
And then again, wat schiet je er mee op?? Kan je beter een draadloze hub kopen en een notebook, is een stuk bruikzamer.

Op een palm internetten is zowiezo amper te doen, kan je beter een pocketpc kopen (of gewoon meteen een goede notebook).
! :Y)

Ik zou het doen!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 10:29 schreef CT het volgende:

gaat niet om het internet, alleen om MSN en ICQ :Y)
Op woensdag 03 juli 2002 09:47 schreef rammes het volgende:
forget it.... je wil te veel voor te weinig geld ! en dat soderen vergeet ook maar.... word weer te makkelijk over gedacht... " ik kan solderen" dream on!
hahahaha, jij bent heel lollig :P

kijk hier: http://kingofdos.digiskin.net/ikak.jpg
op die foto was ik 3 jaar ofzo, hoe denk je dat ik nu met elektronica omga?

ik heb een multimeter van 100,-(gulden), soldeerstation van 200,-(euro), regelbare voedingkje(simpel ding, maar doet wat hij moet doen).
hoezo kan ik niet met elektronica omgaan/niet solderen?

(NOFI)

[ontopic]
waarom zou ik teveel van een m105 verwachten? hij kan toch gewoon via IR(zender/ontvanger naar pc) internetten?
hij kan zappen naar een tv, die +/- 4 meter vedderpo staat.
dus dan denk ik waarom geen IR ontvanger op de tv neerzetten en aansluiten op mijn pc ;)

edit:
super tiepfout, IR aansluite op tv om te internetten :P

• Acolyte57

Acolyte57

Op woensdag 03 juli 2002 10:43 schreef KingOfDos het volgende:
waarom zou ik teveel van een m105 verwachten? hij kan toch gewoon via IR(zender/ontvanger naar pc) internetten?
hij kan zappen naar een tv, die +/- 4 meter vedderpo staat.
dus dan denk ik waarom geen IR ontvanger op de tv neerzetten en aansluiten op mijn pc ;)
Omdat het niet bepaald lekker werkt als je continu perfect gericht op de ontvanger moet internetten. Het IR lampje in je Palm is niet echt gemaakt voor lange afstands IR functies. Het is niet als een afstands bediening die een hoek van 90 graden heeft waarin je kunt zappen.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 14:32 schreef Acolyte57 het volgende:

[..]

Omdat het niet bepaald lekker werkt als je continu perfect gericht op de ontvanger moet internetten. Het IR lampje in je Palm is niet echt gemaakt voor lange afstands IR functies. Het is niet als een afstands bediening die een hoek van 90 graden heeft waarin je kunt zappen.
ahzo :(
kan je dan niet een heel klein zender/ontvangertje maken, dat je voor je IR klikt en dat dan naar mijn pc?

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Op woensdag 03 juli 2002 14:51 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ahzo :(
kan je dan niet een heel klein zender/ontvangertje maken, dat je voor je IR klikt en dat dan naar mijn pc?
je hebt het nog steeds niet door he

Ik zou het doen!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 18:49 schreef rammes het volgende:

[..]

je hebt het nog steeds niet door he
ik wil het onmogelijke mogelijk maken.
maarja als jullie zeggen dat het niet gaat zal zal het wel.
als het me toch lukt dan schop ik dit topic wel.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-03 18:42

Wiebbe

<none />

Bluetooth haalt bij mij nog wel de 15 meter denk ik..
ik kan men telefoon (nokia 6310i beneden laten liggen)
en dan kani k boven gaan zitten, twee verdiepingen hoger,
door twee betonnen vloeren heen, en dan heb ik nog verbinding. (met Ipaq 3870) Dus denk dat het wel haalbaar moet zijn. (maar idd, met een 505, met Sd kaartje of dat TDK ding)

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 08-03 18:47
De M105 heeft geen mogelijkheid tot SD kaartje, maar als je naar de M115 (dacht ik) of de M125 (weet ik zeker) kijkt, daar kan je wel een SD kaartje instoppen.

Maar het is idd allemaal wel prijzig, en zeker niet geschikt voor een afstand groter dan 10 tot 15 meter, zeker niet wanneer er muren tussenzitten.

Verwijderd

Bluetooth werkt op een afstand van 100 meter. Waar jullie die 2, 10 of 15 meter vandaan halen snap ik echt niet. Reken er wel op dat de snelheid langzamer wordt naarmate de afstand groter wordt dan 3 meter.

Als je je PDA bluetooth enabled kan maken is het dus mogelijk om in huis draadloos te internetten. Je hebt best kans dat de TDK BlueM ook geschikt is voor de m105. Deze is volgens mij hetzelfde als de m125, dus ik zie niet in waarom dat niet zou gaan werken.

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

Ino Dekker

Mr. Guide

Om het toch even in een keer recht te zetten, bluetooth is er in 2 verschillende uitvoeringen qua de te overbruggen afstand.
De laag vermogen radio units zijn gespecificeerd tot 10 meter afstand en de hoog vermogen radio units tot 100 meter.
Ik denk dat de speciale kaartjes die te koop zijn voor de PDA's allemaal laag vermogen radio units zijn, omdat de hoog vermogen units vele malen meer vermogen vragen (gek he?). Dus zonder externe voeding is dat niet echt aan te raden voor een PDA.

Bluetooth maakt gebruik van hoog frequente radio signalen, dus heeft maar weinig last van muren en vloeren.
edit:
Sorry, nu moet ik niet gaan overdrijven... radio signalen zullen altijd via de kortst mogelijk weg van A naar B gaan. Een betonnen muur of vloer gaat nogal moeilijk, maar een gaatje in de muur of vloer is in principe goed genoeg voor radio signalen.

Ik meen dat dit alles is na te lezen in de Bluetooth specs, volgens mij heb ik het daar ook uit (tijdens mijn stage bij Ericsson heb ik veelvuldig met Bluetooth te maken gehad).

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• Zipsop
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 21:11 schreef some1else het volgende:
Bluetooth werkt op een afstand van 100 meter. Waar jullie die 2, 10 of 15 meter vandaan halen snap ik echt niet. Reken er wel op dat de snelheid langzamer wordt naarmate de afstand groter wordt dan 3 meter.

Als je je PDA bluetooth enabled kan maken is het dus mogelijk om in huis draadloos te internetten. Je hebt best kans dat de TDK BlueM ook geschikt is voor de m105. Deze is volgens mij hetzelfde als de m125, dus ik zie niet in waarom dat niet zou gaan werken.
De m105 heeft PalmOS 3.5 en M125 heeft 4.0 en alleen 4.0 heeft support voor allerlij ass. de 3.5 maar voor een paar
en de m125 heeft aan de onderkant een heel andere klik constructie.

• Acolyte57

Acolyte57

Op woensdag 03 juli 2002 21:11 schreef some1else het volgende:
ook geschikt is voor de m105. Deze is volgens mij hetzelfde als de m125, dus ik zie niet in waarom dat niet zou gaan werken.
Dan raad ik je aan nog een keer goed op de Palm site te kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
aah, nou weet ik het helemaal niet meer.
de ene zecht van wel, de ander van niet :P

maar ik weet zeker dat het mij zal lukken, wacht maar totdat ik van vakantie kom en mijn pda ga kopen.
je zult zien.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 08-03 18:47
Het kan wel, maar je moet goed weten welke oplossing mogelijk is.

Alle Palm aparaten met een SD slot kunnen het, ook de aparaten zonder SD slot kunnen het theoretisch, zolang er maar een kaartje is die je erop kan klikken via de seriele aansluiting die elke Palm heeft.

De mooiste oplossing is uiteraard met SD kaartje, maar die Palmpjes zijn dus net wat duurder dan zonder SD slot.

Gewoon goed om je heen kijken, en ook in winkels en op andere sites om info vragen, dan kom je er wel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 08:22 schreef Wolfensteijn het volgende:
Het kan wel, maar je moet goed weten welke oplossing mogelijk is.

Alle Palm aparaten met een SD slot kunnen het, ook de aparaten zonder SD slot kunnen het theoretisch, zolang er maar een kaartje is die je erop kan klikken via de seriele aansluiting die elke Palm heeft.

De mooiste oplossing is uiteraard met SD kaartje, maar die Palmpjes zijn dus net wat duurder dan zonder SD slot.

Gewoon goed om je heen kijken, en ook in winkels en op andere sites om info vragen, dan kom je er wel uit.
ja ik weet wat ik doe, ik haal gewoon de 105, en zorg voor een zender(zelf maken) via de seriele poort.
Pagina: 1