Iemand met verstand van SQL?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Ik moet voor school een verslag over SQL maken, maar om nu te zeggen dat ik het snap :)

Dus als iemand iets tijd over heeft om iets te zeggen/posten over SQL of wat links heeft naar behulpzame sites zou ik heel dankbaar zijn :)

• Tuinhark
  • Laatst online: 18-02 19:40

Tuinhark

Retro

Verwijderd

Als je op linux2000 was geweest, had je met de maker van MySQL kunnen babbelen :)

http://opurk.nl/linux/mysql.php (basis sql commando's)

Verwijderd

SQL is een taaltje om een database mee te 'bedienen', en kan de volgende dingen (zal alleen de belangrijkste zaken noemen):
a) tabellen aanmaken met CREATE TABLE
b) indexen aanmaken met CREATE INDEX
c) tabellen met gegevens vullen met INSERT
d) gegevens aanpassen met UPDATE
e) gegevens zoeken en uitlezen met SELECT
f) gegevens verwijderen met DELETE
g) indexen verwijderen met DROP INDEX
h) tabellen verwijderen met DROP TABLE

Er zijn nog wel een bak meer dingen te vertellen, maar het beste kan je je gewoon in een boek over relationele database management systemen duiken, en dan misschien meer specifieke vragen stellen om meer uitleg te krijgen. En oefen wat met bijvoorbeeld MS Access om wat gevoel met een database en SQL te krijgen.

Succes :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Create INDEX is geen standaard SQL. wordt wel door veel DBMS'en ondersteund, maar het is niet standaard.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 11:13 schreef msturm10 het volgende:
Create INDEX is geen standaard SQL. wordt wel door veel DBMS'en ondersteund, maar het is niet standaard.[/quote]Kijk, er zit iemand op te letten :)

Wat heel verwarrend is, is dat SQL niet SQL is. Er is in ieder geval 1 standaard, ANSI SQL, maar er zijn er misschien wel meer.

Vrijwel ieder serieus RDBMS (daar valt bijv Access niet onder) zal grotendeels hetzelfde SQL dialect spreken, maar heeft daar een paar afwijkingen en/of uitbreidingen op. Let dus goed op als je je SQL code van 1 RDBMS naar een andere overzet of alles gaat werken, en of je evt. kunt 'tunen' voor de nieuwe RDBMS.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Vrijwel ieder serieus RDBMS (daar valt bijv Access niet onder) zal grotendeels hetzelfde SQL dialect spreken, maar heeft daar een paar afwijkingen en/of uitbreidingen op. [/quote]dat grotendeels hetzelfde kun je beter van maken, ongeveer want er zijn echt _grote_ verschillen. BV PostgreSQL heeft standaard geen JOIN statement (ook geen LEFT JOIN en RIGHT JOIN) dat kun je wel maken maar met een hoop omwegen. MySQL heeft ook een aantal grote verschillen, deze ondersteund weer (nog) geen subqueries en al. Het is dus goed dat je oplet dat je echt met ANSI SQL te maken hebt.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inderdaad... en ook Oracle is weer erg anders... (ook geen JOIN trouwens :))<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en kan de volgende dingen (zal alleen de belangrijkste zaken noemen):[/quote]Hmm, kun je niet beter wat minder specifiek zijn? Bij een verslag over SQL zijn de exacte statements niet zo van belang denk ik, meer algemeen geblaat over DDL en DML enzo... :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 11:39 schreef Onno het volgende:
Hmm, kun je niet beter wat minder specifiek zijn? Bij een verslag over SQL zijn de exacte statements niet zo van belang denk ik, meer algemeen geblaat over DDL en DML enzo... :)[/quote]Hmmmmm .... DDL was Data Definition Language (dacht ik), en is het deel van de SQL taal die wordt gebruikt voor het maken van de datastructuur (toch?), en DML is ... uhm .... Onno??
*lol*
RDBMS 101 is al weer lang geleden en ik ben helaas slecht in die preciese termen onthouden. Maar al die eerste en tweede jaars Inf/HIO studenten moeten dit toch wel kunnen dromen?

Verwijderd

Een leuk verhaal staat op
http://www.arsdigita.com/books/sql/

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

sebas..je moet niet zo zeiken..dit is geen crossposten..hij stond eerst in het verkeerde forum en heeft in het goede forum de vraag opnieuw gestelt...check de tijden maar...

sorry..heb verder niet echt iets verders bij te dragen aan deze topic.. :)

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28

AntonT

One Ton!

Tja... Beter aan een adje kunnen vragen de thread te moven.... Maar degene is SA is nu dicht.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 13:56

Apache

amateur software devver

ik heb hem aangeraden om hier te posten, hij zat in het verkeerde forum, het kan iedereen overkomen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Select
From
Where
Group by

:):):):):):):):):):):):):):)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• InterCC
  • Laatst online: 08-02 12:39
Hee iedereen bedankt he! Ik denk dat ik met al deze info wel een leuk verslagje kan maken. :)
Pagina: 1