Toon posts:

[Linux] Welke desktop gebruik je?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar ervaringen met desktop voor Linux. Ik heb al heel veel gehoord over KDE 3.0, maar wat is er nog meer te vinden? En wat is jullie ervaringen daarmee?

Verwijderd

ik gebruik KDE3, ben er ZEER te vreden over :)

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Sinds 2 dagen Gnome2 met metacity en anriel icons. Het werkt afgezien van wat kleine bugjes perfect en is lekker snel.

Verwijderd

Lang leven fluxbox, klein, snel een toch flexiebel genoeg om er prettig mee te kunnen werken. Vooral het gebruik van de ingebouwde tabs is heerlijk bij bijvoorbeeld the gimp. Vroeger twijvelde ik tussen BlackBox en WindowMaker, maar nu is voor mij toch duidelijk BlackBox de winnaar.

• superboer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Geen fan van ............. ! Zelfs geen voetbalfan ! Dus kappe nou ....... !

Verwijderd

Je hebt een stuk of 40 verschillende windowmanagers, varierend van simpel (twm) tot erg uitgebreid (Enlightenment)
Desktop environments zijn in de minderheid, naast kde en gnome heb je nog xfce, ude (bestaat die nog?), cde (duur!!), en gnustep.

Verwijderd

gnome 1.4 met sawfish

lekker snel, en met een theme ziet het er geil uit

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

kde 3.0

werk lekker

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 02 juli 2002 09:13 schreef superboer het volgende:
Blackbox !

http://blackboxwm.sourceforge.net
UGH !! ik ook ! maar dan onder FreeBSD cool en snel

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Gnome 1.4 en zaagvis.

Gewoon, omdat het werkt zo... :D

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Verwijderd

Rinse:
Je hebt een stuk of 40 verschillende windowmanagers, varierend van simpel (twm) tot erg uitgebreid (Enlightenment)
nou.. laten we zeggen zo'n... eeh.. stuk of 70?
Desktop environments zijn in de minderheid, naast kde en gnome heb je nog xfce, ude (bestaat die nog?), cde (duur!!), en gnustep.
voor zover ik heb kunnen achterhalen bestaan er ongeveer 11 desktop environments. kde, gnome, xfce en cde zijn nog wel de meest bekende desktop environments.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Gnome 2.0

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Na KDE (1.2.x, 2.2.x), GNOME (1.2, 1.4.x), XFCE, Blackbox, Wi(n)dowmaker en Enlightenment te hebben geprobeerd ben ik voor de zoveelste keer ben ik wederom bij mijn trouwe IceWM gebleven.
http://www.icewm.org

Je hebt nog wel kale WM's zoals ION, PWM en Ratpoison (voor de muislozen of keyboarderaars onders ons) maar volgens mij bedoelde je dat NET niet ;)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik gebruik de KDE die standaard mij Mandrake 8.2 kwam, 2.2?
Werkt wel lekker vlot moet ik zeggen, net XP. ( Wel 768MB geheugen )

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Momenteel laatste KDE 2.2.x versie. Maar ik zit meer achter m'n XP bak om meerdere redenen; Debian bak = brak. Binnenkort Debian reinstall en dan gooi ik er KDE 3 op. Heeft er iemand misschien een site met .deb's voor KDE 3? Liefst meerdere sites zodat ik er 1 uit kan kiezen :P

Voor mij moet een WM/DE iig een soort van startknop en -balk hebben; ik gebruik de desktop niet op die manier, heb erg veel open en zie de achtergrond zo eens in de week ofzo. Multiple desktops is dan ook niet geheel onhandig pour moi :)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Op dinsdag 02 juli 2002 10:26 schreef Rinse het volgende:
we hebben het in dit topic over desktops, niet over WM's |:(

Verwijderd

Gnome 1.4... waarschijnlijk binnenkort 2.0 op Mandrake 8.2.

Verwijderd

Windowmaker!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
ikke 2 :

Gnome 2.0 & kde 3.0

en op m'n server icewm + ROx desktop

Verwijderd

kde-3.0.1 totdat LainWM uitkomt voor gentoo ^_^

Verwijderd

kde 3.01

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik gebruik ook KDE 3.0.1.
3.0.2 zit er overigens bijna aan te komen. Ebuilds zijn er al in Gentoo :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
server : iceWM
werkstations : Allemaal KDE 3.0.1
laptop : Gnome 2 & KDE 3.0.1

• rb338
  • Laatst online: 22-07 12:59
GNOME 2.0 + Metacity :)

Werkt heerlijk, ik vind 't stukken beter dan KDE3 (en GNOME 1.4).

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 15:52 schreef intoxicated het volgende:
Ik gebruik ook KDE 3.0.1.
3.0.2 zit er overigens bijna aan te komen. Ebuilds zijn er al in Gentoo :)
Voor Debian zijn ze er al.....snif....waar blijven de Mandrake RRM'S !!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 02 juli 2002 15:56 schreef DonzigEendje het volgende:
Voor Debian zijn ze er al
Voor Gentoo dus ook, maar:
/usr/portage/profiles/packages.mask
#not yet officially released: kde 3.0.2
>=kde-base/...

:P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 16:03 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Voor Gentoo dus ook, maar:
/usr/portage/profiles/packages.mask
#not yet officially released: kde 3.0.2
>=kde-base/...

:P
but still......NO MANDRAKE RPMS !!

Verwijderd

Blackbox!

en ROX als filemanager.

verder rxvt + bash

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 06:47

Blaasvis

Cidora \o/

gnome 2 hier op mijn werkstation.
en op mijn laptop lekker windowmaker.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

KDE 2.2.x die bij Redhat 7.2 zit.

Zit er wel aan te denken om windowmaker te gaan gebruiken of afterstep.

Verwijderd

Laptop heeft nog ouderwets Gnome-1.4+zaagvis. Desktopje draait al behoorlijk lang gnome2+metacity. :).

Verwijderd

Enlightenment, als ik al een window manager gebruik.

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

* deadinspace gebruikt ook fijn Enlightenment.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Ik gebruik KDE 3.0 en geen 3.0.1 omdat daar nog geen RedHat RPMs voor zijn :(
En omdat ik te lui ben om de source te gaan compileren ;)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Windowmaker en het meest Kde 3.01

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

De standaard KDE uit Mandrake 8.2 mja, ik nog n00b ;), volgens mij 2.2

Dividend for Starters

Verwijderd

WindowMaker 0.80.0 :)

Verwijderd

icewm
wmaker
fvmw

Alle desktoppen als maar snel en simpel zijn >:)

Verwijderd

KDE 3.0.0 (te lui om te updaten)
Gnome 2.0 @ work

Ik moet zeggen dat KDE lekker consistent eruit ziet, maar dat het hier en daar nogal behoorlijk traag is...

Gnome 2...tja, er is genoeg over gezegd denk ik...het ziet er gaaf uit (AA fonts en vector images) maar er zijn nog maar weinig apps geport naar Gnome 2 en het is af en toe nog een beetje brakjes.

Gnome 2 screenshot

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 02 juli 2002 23:16 schreef Felix het volgende:
Gnome 2...tja, er is genoeg over gezegd denk ik...het ziet er gaaf uit (AA fonts en vector images)
Eehm... nou wil ik absoluut niet negatief doen over Gnome, maar de screenshot die je hieronder post, is naar mijn mening ronduit lelijk gerendered. Hieronder vind je een link naar een screenshotje van KDE3.0.1, waarbij Xfree is gepatcht met de Xft hack die je op deze pagina vindt.

http://www.xs4all.nl/~bramvrzt/snapshot10.png

- Pastor Richards @ VCPR

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 03 juli 2002 01:15 schreef intoxicated het volgende:
Eehm... nou wil ik absoluut niet negatief doen over Gnome, maar de screenshot die je hieronder post, is naar mijn mening ronduit lelijk gerendered.
*fluister* Mozilla != Gnome

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GNOME 2.0 met Metacity.

Sawfish vind ik niet fijn werken, KDE 3.x is mij net iets te bloated. GNOME 2.0 'voelt' veel sneller aan :)

Als tweede keus heb ik Fluxbox. Die gebruik ik altijd als er problemen zijn met mijn andere desktop .. simpelweg omdat Fluxbox 'altijd' werkt! :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lethalis
  • Niet online

[..]

Eehm... nou wil ik absoluut niet negatief doen over Gnome, maar de screenshot die je hieronder post, is naar mijn mening ronduit lelijk gerendered.
Zoals iemand als schreef: Mozilla != GNOME

Daarnaast zijn er mogelijkheden om ervoor te zorgen dat Mozilla zijn fonts ook met AA weergeeft. Probleem opgelost dus.

http://vhost.dulug.duke.edu/~louie/screenshots/drc-desktop.png

Eat your hart out >:)

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 09:00 schreef Slaiter het volgende:
Sinds 2 dagen Gnome2 met metacity en anriel icons. Het werkt afgezien van wat kleine bugjes perfect en is lekker snel.
Ik gebruik nu ook Gnome2 met Metacity, maar wel met het ScalableGorilla theme (SVG icons roelen !).

Zo wil ik men desktop krijgen:

http://vhost.dulug.duke.edu/~louie/screenshots/snorp-rhythmbox.png

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 08:58 schreef Lethalis het volgende:

[..]

Zoals iemand als schreef: Mozilla != GNOME

Daarnaast zijn er mogelijkheden om ervoor te zorgen dat Mozilla zijn fonts ook met AA weergeeft. Probleem opgelost dus.

http://vhost.dulug.duke.edu/~louie/screenshots/drc-desktop.png

Eat your hart out >:)
ja vette screenie :) Alleen heb ik zelf 1 probleem: het UI font van Mozilla en Galean (en nog een hoop programmas) is veel te groot, het is net alsof hij het theme niet respecteert :(

Iemand die weet hoe dat op te lossen is ?

(hier is een screenshot van mn desktop nu: http://www.narfum.org/gfx/linux/Screenshot2.png)

Verwijderd

[..]

Eehm... nou wil ik absoluut niet negatief doen over Gnome, maar de screenshot die je hieronder post, is naar mijn mening ronduit lelijk gerendered. Hieronder vind je een link naar een screenshotje van KDE3.0.1, waarbij Xfree is gepatcht met de Xft hack die je op deze pagina vindt.

http://www.xs4all.nl/~bramvrzt/snapshot10.png
Ja, hij heeft gewoon geen xft patch en zonder die patch zien KDE en Gnome er niet mooi uit. Xft patch installeren dus, en dan zien ze er allebei een stuk beter uit :)

Persoonlijk vind ik KDE wel een beetje 'overdone', zeker de icons de me vaak iets te kinderachtig overkomen (maar toch nog niet zo kinderachtig als de Windows XP icons :)

• Lethalis
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 09:02 schreef Melvin het volgende:

[..]

ja vette screenie :) Alleen heb ik zelf 1 probleem: het UI font van Mozilla en Galean (en nog een hoop programmas) is veel te groot, het is net alsof hij het theme niet respecteert :(
Dat is ook zo. Van wat ik uit je screenie opmaak, denk ik dat Galeon en Mozilla geen gebruik maken van GTK 2. Je zult deze dus apart moeten configureren.

Ik gebruik zelf gewoon Mozilla, ook nog zonder AA .. moet ik nog uit gaan zoeken hoe het precies in elkaar steekt :) GNOME 2.0 werkt tot zover alvast ok :)

Wat ik wel minder vond: hij startte in het begin met Fluxbox op .. en ik kon nergens instellen welke WM ik wil gebruiken .. dirty hack: kill fluxbox && metacity & en daarna save session :/

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 09:07 schreef Lethalis het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Van wat ik uit je screenie opmaak, denk ik dat Galeon en Mozilla geen gebruik maken van GTK 2. Je zult deze dus apart moeten configureren.

Ik gebruik zelf gewoon Mozilla, ook nog zonder AA .. moet ik nog uit gaan zoeken hoe het precies in elkaar steekt :) GNOME 2.0 werkt tot zover alvast ok :)

Wat ik wel minder vond: hij startte in het begin met Fluxbox op .. en ik kon nergens instellen welke WM ik wil gebruiken .. dirty hack: kill fluxbox && metacity & en daarna save session :/
korn:/home/karel# cat .xinitrc
# This calls our default window-manager
#/usr/bin/x-window-manager&
/usr/bin/metacity&

# You can replace the line above by seting a WINDOW_MANAGER environment
# variable to set your preferred WM.
export GDK_USE_XFT=1
#export WINDOW_MANAGER=sawfish

# This starts up GNOME
exec /usr/bin/gnome-session

• Lethalis
  • Niet online
Hmm, ik zou dus het volgende kunnen doen (als het goed is):

export GDK_USE_XFT=1
export WINDOW_MANAGER=metacity
exec gnome-session

Want momenteel staat er alleen "exec gnome-session" bij mij. Het is btw toch een normale procedure van gnome-session om de WM te starten? Hoef je eigenlijk niet zelf te doen :?

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 09:20 schreef Lethalis het volgende:
Hmm, ik zou dus het volgende kunnen doen (als het goed is):

export GDK_USE_XFT=1
export WINDOW_MANAGER=metacity
exec gnome-session

Want momenteel staat er alleen "exec gnome-session" bij mij. Het is btw toch een normale procedure van gnome-session om de WM te starten? Hoef je eigenlijk niet zelf te doen :?
Dat hangt allemaal van de default waarden af, ik overschrijf die hier omdat mijn Debian systeem anders windowmaker opstart voor gnome2, en dat ziet er raar uit :)

Die WINDOW_MANAGER=metacity werkte niet bij mij, daarom dat ik die in de eerste lijn moest opstarten door het volledige pad te geven

(die XFT lijn is dus om AA aan te zetten, kan je weglaten als je dat niet wil hebben)

• Lethalis
  • Niet online
Op woensdag 03 juli 2002 09:25 schreef Melvin het volgende:

[..]

Dat hangt allemaal van de default waarden af, ik overschrijf die hier omdat mijn Debian systeem anders windowmaker opstart voor gnome2, en dat ziet er raar uit :)

Die WINDOW_MANAGER=metacity werkte niet bij mij, daarom dat ik die in de eerste lijn moest opstarten door het volledige pad te geven

(die XFT lijn is dus om AA aan te zetten, kan je weglaten als je dat niet wil hebben)
Ik gebruik ook Debian, en momenteel staat er alleen "exec gnome-session" en alles werkt.

Die XFT regel heb ik in mijn BASH profile staan. Daar waar ik alle ENV-vars zet, is wel zo overzichtelijk.

• Lethalis
  • Niet online
Ik wil dus eigenlijk weten waar precies 'gnome-session' van GNOME 2 de windowmanager selecteert. Bij GNOME 1.x had je altijd een default.wm bestandje in ~/.gnome staan, maar dat is er nu niet meer..

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 03 juli 2002 03:10 schreef deadinspace het volgende:
*fluister* Mozilla != Gnome
Mjah, maar de rest van z'n desktop vind ik ook niet al te prachtig. Die vorm van antialiasing vind ik gewoon niet zo mooi eigenlijk. Bijvoorbeeld de 'k' wordt heel dun etc.

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Welke desktop gebruik je?
Ik gebruik nu KDE3 en Gnome2 om de week :7
en als E17 'klaar' is (met hardware acceleratie mbv OpenGL! :9~) ga ik die ook gebruiken zodat ik bijna iedere week van de maand iets anders heb :P

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 11:04 schreef paasklaas het volgende:

[..]

Ik gebruik nu KDE3 en Gnome2 om de week :7
en als E17 'klaar' is (met hardware acceleratie mbv OpenGL! :9~) ga ik die ook gebruiken zodat ik bijna iedere week van de maand iets anders heb :P
dat je daar niet para van wordt :S

Verwijderd

ehm... me switched > afterstep :P - best leuk... werkt erg lekker moet ik zeggen :)

Verwijderd

Sinds kort over gestapt van GNOME naar WindowMaker, omdat dat het toch wat prettiger werkte.
Pagina: 1