Linux: RTL8139 wel herkend, maar communiceert niet

Pagina: 1
Acties:

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb zojuist een oude P100 twee keer proberen op te tuigen met een recente Linux release. Mijn eerste poging was een installatie van Mandrake 8.2. De installatie ging heel soepeltjes, maar Mandrake weigerde goed met mijn netwerkkaart samen te werken. Okee, Mandrake er af en even een andere distrubutie geprobeerd, Peanut Linux 9.3 dit keer. Maar helemaal hetzelfde probleem met de netwerkkaart.

Hier wat specs:
Netwerk-kaart: Realtek 8139, waarbij de chip door Linux wordt herkend als RTL-8139B
De 8139too driver: 0.9.24
Linux kernel: 2.4.19
Toegekende IRQ: 10
IP en zo: Statische IP, 192.168.1.3, subnet: 255.255.255.0

Ik kan eigenlijk helemaal geen reden bedenken waarom de kaart dus WEL herkend wordt, maar niet zou willen communiceren. Ping naar een andere machine in hetzelde subnet zegt dus leuk dat die andere machine niets terug zegt. Ook onder ifconfig wordt het zaakjes netjes voor me opgesomd, maar het vreemde is dat daar de RX en TX op 0 blijft staan terwijl ik dit in andere Linux ervaringen redelijk hard heb zien oplopen.

Toen ik Win98 op diezelfde PC draaide was er geen wolkje aan de lucht. Ik snap er helemaal niets meer van en heb bijna alle paginas die ik kon vinden over deze netwerk-kaart al afgestruind.

Iemand nog een tip voor me?

Verwijderd

Oke daar gaan we:
1) wat zie je met 'ifconfig'
2) doe eens een 'service network restart' en kijk dan nog eens met ifconfig
3) probeer eens een 'ifup eth0' en kijk dan met ifconfig of eth0 er wel is.
4) krijg je bij het booten een "failed" bij het starten van je netwerk?
5) als je dat niet weet kijk dan eens in je '/var/log/boot.log' naar je 'succeeded' en 'failed' meldingen
6) post je info dan hier nog eens....

[update]
Ohja, heb je de driver in de kernel mee gecompileerd of als module gecompileerd??
Indien als module, doe dan ook eens een 'lsmod' en geef die ouput ook ff hier.

Verwijderd

[oeps foutje..... deze mag in de prullenbak]

Verwijderd

Hm, is het een isa of pci kaartje? En als het isa is, maak je dan gebruik van isa-pnp?

Verwijderd

Die 8139 kaartjes zijn volgens mij allemaal PCI.....
hihi, worden er eigenlijk nog wel ISA kaartjes gemaakt??

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 08:37 schreef oudakker het volgende:
hihi, worden er eigenlijk nog wel ISA kaartjes gemaakt??
Gemaakt niet nee :) Maar ja, dan kan er nog wel een in die bak zitten natuurlijk, het is een oude computer.

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Ik heb zelf een zo'n chip op m'n PCMCIA kaartje zitten. Hetzelfde probleem. Als ik service network restart doe, dan werk de kaart wel. En ik krijg idd ook een FAILED bij het detecteren van de kaart. Meldt dan iets over de 8139too driver, dat je die juist wel of juist niet moet gebruiken. Er is nl. nog een driver die gebruikt kan worden voor die chip. (of 1 die er erg veel op lijkt.)

Ergens moet je in kunnen stellen welke driver Linux gebruikt, waar weet ik alleen niet, in conf.modules niet meer i.i.g. (Ik draai nu RH7.3, misschien dat dat bij jou wel werkt?)

De Groningse beer

Verwijderd

ik had zo'n zelfde probleem, ik hebt thuis 6 van die kaartjes in gebruik (waaronder 2 in me LinuxServer) in de server deed de tweede kaart steeds moeilijk, kudzu zag hem bij het opstarten niet, 'ifconfig' zag hem niet maar als ik 'ifconfig eth1' deed werd die wel gezien :?

Toen heb ik deze kaarten omgeruild (ik heb er 6 dus kon heel wat ruilen) maar allemaal deden ze het zelfde, eth1 deed het dus niet :? geen irq problemen nix....

toen heb ik heel eigenwijs(of juist slim? :P) '/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0' gecopieerd naar '/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1', de gegevens aangepast, netwerk herstart en *plop* daar kwam die :)

dus probeer even of die wel gezien wordt met ifconfig ethX

Verwijderd

Ik heb zelf de ervaring met realtek 8139 kaarten dat het automatisch instellen van het media niet lekker gaat.
Als hij op auto staat loopt hij erg moeilijk (6kb/s).
Als ik hem met de media optie van ifconfig op 10Mbit zet (tja, 10Mbit hub) loopt hij wel goed.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

igmar

ISO20022

Op dinsdag 02 juli 2002 07:35 schreef jpenninkhof het volgende:
Hier wat specs:
Netwerk-kaart: Realtek 8139, waarbij de chip door Linux wordt herkend als RTL-8139B
De 8139too driver: 0.9.24
Linux kernel: 2.4.19
Toegekende IRQ: 10
IP en zo: Statische IP, 192.168.1.3, subnet: 255.255.255.0
De RTL8139 heeft wel eens problemen met media detectie.

Indien je als moduleparamater media=0 opgeeft zet je die kaart op 10MB/half duplex.

Verwijderd

Toevallig heb ik dat kaartje ook (3x, waarvan 1x in een P 200, met ook nog onboard netwerk).

Bij mij neemt/nam hij inderdaad af en toe de verkeerde driver, er is er een met ....too en een zonder, kies een keer de andere.

Bij MDK8.2 kan je dat trouwens met grafische schermpjes via config/netwerk enzo instellen, erg gemakkelijk.

Toen ik het eenmaal goed had (wat niet lang duurde, misschien ten dele per ongeluk; zag op die 2 andere bakken die het deden dat hij daar de andere driver koos, vandaar), werkte het prima, en sindsdien niet anders geweest.

Succes ermee.

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Ja, maar waar kan ik dan in RH7.3 instellen dat hij standaard de driver met of zonder too er achter pakt? (Ik weet nu ff niet welke driver hij nu standaard neemt.) Dat kon ik RH 6.2 in /etc/conf.modules, maar dat kan nu niet meer. Want dat zal ook de oplossing zijn voor de topicstarter denk ik.

De Groningse beer

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Op dinsdag 02 juli 2002 10:49 schreef ParagonEnschede het volgende:
Ja, maar waar kan ik dan in RH7.3 instellen dat hij standaard de driver met of zonder too er achter pakt? (Ik weet nu ff niet welke driver hij nu standaard neemt.) Dat kon ik RH 6.2 in /etc/conf.modules, maar dat kan nu niet meer. Want dat zal ook de oplossing zijn voor de topicstarter denk ik.
In modules.conf :+
Mits hij gecompiled is als module uiteraard.

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

|:( |:( Ik geloof dat ik een beetje niet helemaal wakker ben... Maar wat ik inmiddels ook weet is dat het bij mij geen probleem is met de driver, die staat in modules.conf gewoon goed, maar wel dat eerst de netwerkkaart wordt gezocht en dan pas de PCMCIA sloten. Heeft dus niks met het probleem van jpenninkhof. Zal wel ff searchen.

De Groningse beer

Verwijderd

irq 10 wordt gebruikt door usb ook al heb je die niet kan die problemen geven zet usb uit in de bios als die er niet instaat lock irq 10 op isa in je bios krijgt ie automatisch andere irq.

Ook Plug aNd Pray zou je uit kunnen zetten
Pagina: 1