Toon posts:

Snelheid van mijn Agp Poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, volgens mij kun je dat dus instellen op 2x 4x of nog wat anders, maar waar in de vrede doe ik dat?

dankuwel...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Niet in je BIOS??

Verwijderd

Topicstarter
kweenie?

Verwijderd

Veelal is je AGP snelheid (AGP 1X 2X of 4X) gerelateerd aan de de snelheid van je FSB. Wanneer je deze op krikt (Overklokken van je processor, via FSB) wordt je AGP bus ook sneller. Verder is het niet mogelijk om je AGP op een andere snelheid te zetten (maar ik kan het mis hebben).
Als dit eventueel zou kunnen is dit wel afhankelijk van je Mobo of die het toestaat.
Ik heb net even gekeken bij de site van mijn Mobo (Asus P5A-B). Hier is het zo dat je die snelheid alleen kan veranderen door de FSB te verhogen.

======================================
Bus Bus Frequency Bus Speed
======================================
PCI 33 MHz 133 MB/s
AGP 1X 66 MHz 200 - 300 MB/s
AGP 2X 133 MHz 528 MB/s
AGP 4X 266 MHz 1 GB/s

Je moet dus je Bus frequency kunnen verhogen waar dit kan is afhankelijk van je mobo.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
ik verwacht dat dit kan met een jumper op het mobo...als je het al kunt instellen.
heb er geen ervaring mee.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 13:27

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat gaat gewoon via de BIOS bij de betere biossen tenminste. Ik heb een Abit KT7 en daar gaat het in het bios. Ik had wel een registry patch nodig.. Maar hij staat nu netjes op 4x :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm,

Een vriend van me heeft ook de fsb verhoogd, om zijn systeempje sneller te maken, maar heeft daarbij wel zijn insteekkaartjes naar de eeuwige hardware velden geholpen...

Is het dan wel zo verstandig?
PS ik heb een celly 700 op een MSI 5163 met 128 mb intern

THNX

Verwijderd

probeer es ff de tweak "Powerstrip" te downloaden.... Alvast graag gedaan (hoop ik)

ff zoeken op http://www.tweakfiles.com/
Greetz

jumperFreed

-home is where the hell is ofzo-

Verwijderd

FF voor de duidelijkheid, je grafischekaart en moederbord moet AGP x4 ondersteunen, en de ASUS P5a super 7 plankje ondersteund geen AGP x4, maar AGP x2.

Bij mijn Epox MVP3G-M kun je VIA AGP bus-drivers installeren, en daarbij kun je aangeven of je de driver Turbo (AGP x2) of Normal (AGP x1) wil laten ondersteunen. En ik denk dat DIT dan een register setting is !?.

Verder dacht ik altijd dat AGP op 66 Mhz. loopt en AGP x2 dus (66 x 2 = 133 Mhz.) is. Of wordt de "standaard" AGP speed ergens anders van afgeleid ?

• VTec
  • Laatst online: 29-05 10:53
De snelheid van de AGP (FSB) staat los van AGP 1x, 2x of AGP4x. Het is belangrijk dat je weet of je moederbord wel of niet AGP 4x ondersteunt (en je videokaart natuurlijk). Als deze AGP4x ondersteunt, dan kunt je dit meestal in de bios v/h moederbord instellen (AGP1x, AGP2x, AGP4x of auto). Als je moederbord AGP2x ondersteunt wordt er vaak de optie gegeven (in de bios): AGP2x: enable/disable (aan of uit) :) Bij bepaalde moederbord (vooral VIA chipset moederborden) kunnen de drivers van belang zijn (om AGP4x goed te kunne laten werken).

Wat voor moederbord heb je + welke videokaart ?

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

AGP werkt altijd op 66 mhz (standaard dan he)
dat AGP 1x, 2x, of 4x heeft volgens mij te maken met de snelheid van de AGP-bus naar het Geheugen en dus helemaal niks met mhz'en

Verwijderd

De snelheid van je AGP bus is wel afhankelijk van je FSB Standaard gezien werkt ie op een snelheid van 66MHz AGP 1X.
Bij AGP 2X gaat men werken met een double data stroom werkend op een snelheid van 66MHz
2 maal 66 = 133 MHz.
Bij AGP 4X wordt er gewerkt met een qaud data stroom werkend op een snelheid van 66MHz
4 maal 66 = 266 MHz.
Of een moederbord dit aan kan hangt af van de Chipset op het moederbord.

Verder hangt de snelheid van je AGP-bus dus wel samen met de snelheid van je FSB.
Het veiligst is natuurlijk om gewoon je FSB op de standaard instelling te laten staan.
Maar wanneer je gaat overklokken en je schroeft je FSB omhoog dan krijg je dus ook een grotere data stroom naar je AGP-bus, deze blijft dan wel op het zelfde principe werken dus AGP 1X, 2X of 4X.

• VTec
Dit heb ik even van de Diamond site gejat:

66 MHz FSB-- AGP speed =1/1 (66MHz)
100 MHz FSB-- AGP speed = 2/3 (66MHz)
133 MHz FSB-- AGP speed = 1/2 (66MHz)

Maw, loopt de FSB op 133mhz, dan loopt AGP ook op 133Mhz, maar daar kunnen de meeste AGP kaarten niet tegen. Daarom moet je bij de meeste moederborden de ratio op 2/3 zetten zodat ie op 89mhz loopt. Maar Viper II bijvoorbeeld kan er helemaal niet tegen als de AGP hoger staat ingesteld dan 66mhz, en daarom moet bij deze de ratio op 1/2 (dus 66mhz) worden gezet. Probleem echter bij de BX-moederborden: deze hebben normaal gesproken alleen de optie om voor 1/1 (dus 133mhz) of voor 2/3 (dus 89mhz) te kiezen, en daar kan de Viper II niet tegen. Andere kaarten, zoals de Viper 770 kunnen daar beter tegen (dat AGP op 89mhz loopt), maar ook bij deze gaat het mis als je AGP op 133mzh laat lopen (1/1).

antonius1, dus volgens jou rekensommetje zou met AGP4x, de AGP op 266mhz lopen, maar ik ben bang dat dan je kaart in de fik vliegt, aangezien het bij de meeste kaarten al mis gaat als je de AGP op 133mhz laat lopen.

Bij AGP4x loopt de AGP wel op 266mhz, maar in een andere context (data transfer).

Verwijderd

Wat ik al eerder heb gezegd standaard gezien werkt een AGP bus op 66 MHz (zie mijn vorig reply).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 oktober 2000 16:30 schreef antonius1 het volgende:
De snelheid van je AGP bus is wel afhankelijk van je FSB Standaard gezien werkt ie op een snelheid van 66MHz AGP 1X.[/quote]Door uit te gaan van een Mobo met een vast ratio zal zo gauw als je FSB op schroeft de snelheid van je AGP-bus ook omhoog gaan met de zelfde verhouding wel te verstaan. Dus de snelheid van je AGP-bus is afhankelijk van je FSB.
Verder staat er ook dat je kaart ondanks het dat ie op AGP4X werkt nog steeds op 66 MHz werkt (standaard gezien).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 oktober 2000 16:30 schreef antonius1 het volgende:
Bij AGP 4X wordt er gewerkt met een qaud data stroom werkend op een snelheid van 66MHz
4 maal 66 = 266 MHz.[/quote]Het staat er misschien niet precies maar het wordt wel zo bedoeld.
Deze hele data stroom werkt op 66MHz aangezien er vier keer zoveel data door heen gaat werkt ie virtueel gezien met een snelheid van 266MHz. Dat er vier keer zoveel data door heen gaat komt waarschijnlijk doordat er gebruik wordt gemaakt van ander taaltje tussen de kaart en de chipset daarom is het ook afhankelijk van de chipset of een Mobo AGP4X aan kan.

• VTec
We bedoelen hetzelfde, alleen anders geformuleerd, I guess :)

Pagina: 1