RRazoRR: Ik heb me er nooit zo in verdiept onder het motto
Hoe kan je nu oordelen als je je er nog nooit in verdiept heb? Bestuur alle gerelateerde zaken eerst, en probeer
dan een mening te vormen.
Het is geinterpreteerd
Fout: 'Hotspots' worden just in time naar native code gecompileerd. Hierdoor kunnen onderdelen van de code die intensief worden gebruikt heel efficient uitgevoerd worden. Bovendien kunnen er door de runtime compilatie optimalisaties uitgevoerd worden die bij een statische compile time niet mogelijk waren geweest.
langzaam
Fout: Swing GUIs zijn niet responsief en AWT is beperkt, maar de GUI afdeling is gelukkig niet de enige vertegenwoordiger van Java. SWT van Eclipse doet het trouwens al een stuk beter, maar het argument gaat verder: kijk eens naar 'normae' Java code in een recente JVM. Kijk eens naar server-side applicaties in een servlet-container. Servlets zijn uitermate populair, denk je dat de server-side ontwikkeling zou kiezen voor een 'langzame' omgeving?
afhankelijk van grote bedrijven
Wat niet?
Als we het over JVMs hebben worden die op dit moment nog voornamelijk door Sun en IBM ontwikkelt, maar er zijn ook wel degelijk free-software initiatieven. Op library gebied ligt het heel anders: eigenlijk vrijwel al het interessante materiaal komt van Apache, een organisatie die juist afhankelijkheid van 1 bedrijf tracht te voorkomen.
en ik vind het dus nutteloos.
Dat mag je zelf weten

.
Ik heb zelf zoiets van: als ik een proggie voor windows heb geschreven en ik wil het naar linux of mac porten dan verander ik de boel wel.
Java is voor GUI ontwikkeling op dit moment absoluut niet interessant en dat is een groot falen. Vergeet echter niet dat er meer is dan de applicaties die de gemiddelde computeraar ziet.
Dit komt denk ik vooral doordat ik niet graag afhankelijk ben van grote bedrijven als Sun, Borland, Microsoft, en dus liever in programeertalen werk waar diverse compilers van in omloop zijn.
Er zijn voor Java vele intiatieven: gcj timmert behoorlijk aan de weg, JET doet het goed, er zijn alternatieve JVM implementaties (die wel zwaar achterlopen).
Belangrijker vind ik echter de toekomst. Runtimes vormen een groot risico voor oude software omdat je altijd een runtime nodig zult hebben om je software te kunnen draaien. Dit is een grote beperking, maar ik heb er vertrouwen in. Waarom? Allereerst omdat Java zo belangrijk is geworden, dat anderen door zullen gaan als Sun stopt. Het wegvallen van Java zou echt een ramp zijn en dat zal dus kost wat kost voorkomen worden. Hoopgevend is met name dat Sun heeft aangegeven dat Java volledig open-source zal worden (vrijer dan de huidige licentie) als het niet meer rendabel zal zijn om incompatible varianten van het Java Platform uit te brengen. Die tijd is naar mijn mening aangebroken met de komst van Microsoft .NET en ik denk dat deze grote wijziging daarom binnen 1 a 2 jaar doorgevoerd zal gaan worden.
De kracht van Java ligt niet alleen in de platform-onafhankelijkheid, maar vooral ook in de eenvoud en compactheid van zowel de taal als de library. Zoals elke omgeving begint nu ook Java wel vervuiling te vertonen, maar ik vertrouw erop dat dit kundig opgeruimd zal worden zodra er besloten wordt om niet meer backwards compatible te zijn.
Overigens valt er ook zeker veel kritiek op het Java Platform te leveren. We praten hier echter al een paar jaar over Java, dus daarvoor kan de search worden geraadpleegd

.