Toon posts:

Aopen AX6BC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan mijn pc op te graden doormiddel van een andere processor.

Ik heb nu een pentium 2 350 mhz met een aopen AX6BC moederboard.

De bios van mijn Mobo is R. 2.10, ik heb gezien op de site van Aopen dat er nieuwste bios op 2.57 zit, is het verstandig op de mijne op te graden, ik heb verder geen problem met mijn pc, is het verstanding altijd de nieuwste erop te zetten?

Is het eigenlijk wel veilig om zoiets te doen (kan er veel verkeerd gaan, wie heeft wel eens zijn AX6BC de bios geupdate, kan die mij dat eens stap voor stap uitleggen.

maar terug naar mijn processor, ik heb dus een pentium 2 350 mhz, weet iemand wat de maximale toelaatbare processor is die op de AX6BC kan.

Ik heb iets gelezen op de aopen-site over een Lot-number, maar daar snap ik niks van, dus kan ook iemand vertellen hoe dat werkt, of kan iemand mij vertellen op mijn mobo geschikt is om er een zwaardere processor op te zetten.

Mijn Lot-number is 55.87801261 KN L

Ik las op tweakers ook iets over een groen of geel processorachtig iets, bij mij is die groen .

Ik weet het zijn veel vragen, maar hopelijk kan iemand mij antwoord geven.

Alvast bedankt.

groeten,

Frans van Zeeventer

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Hoi, ik ben ook de trotse eigenaar van een Aopen AX6BC. Je kan het nieuwste bios gewoon erop zetten, heeft bij mij ook geen problemen gegeven, maar er wel voor gezorgd dat hij een p3 herkende bij mij. Doen dus.

De snelste CPU die je erop kan zetten zonder met je mobo te prutsen is een Pentium3 1000EB. Je moet er wel voor zorgen dat je een Slot1 versie hebt. Als je wat moeilijker wilt doen kan je tot de 1.4ghz gaan mbv een Celeron. Je moet hier echter wel een speciale coverter aanschaffen en het werkt niet gegarandeerd.

Overigens kan je imho het beste ook meteen wat meer ram erbij doen, maximaal 768mb sdram (256 per bank).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Dat hele lotnummer verhaal staat hier: [topic=480015/1/30]

Voor meerdere info doe eens voor de grap [search=ax6bc] ;) Samen met de cpu table waar ik je in dit topic naar verwees heb je nu een schat aan informatie en kan het bijna niet mis gaan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakertje,

Wat houdt Slot 1 in, ik heb een pentium 2 350 mhz, is dat Slot 1?

Welke versie van de bios update heb je?

Groeten

Frans van Zeeventer

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op maandag 01 juli 2002 23:50 schreef snarfvz het volgende:
Slot 1 houd in dat de processor in een soort van cardridge zit.
Hier zaten de oudere processors in.
Met een convertor kun je een nieuwere processor in een ouder moederbord zetten.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn processor zit er uit als een soort doosje, en het slot waar die in zit is bruin (lijkt op AGP maar dan langer)

De cooling van mijn processor zit aan de zijkant ipv bovenop (zoals bij die moderne machine.

betekend dat ik Slot 1 heb?

Zijn er plaatjes van zo'n converter?

groeten,

Frans van Z.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 23:59 schreef snarfvz het volgende:
Mijn processor zit er uit als een soort doosje, en het slot waar die in zit is bruin (lijkt op AGP maar dan langer)

De cooling van mijn processor zit aan de zijkant ipv bovenop (zoals bij die moderne machine.

betekend dat ik Slot 1 heb?

Zijn er plaatjes van zo'n converter?

groeten,

Frans van Z.
Ben ook een trotse bezitter van een AX6BC (nou ja, lees m'n signature maar ;)). En dat is inderdaad een slot-1 moederbord. Een slot-1 ziet er inderdaad uit zoals jij het omschrijft. Tegenwoordig zijn de cpu's allemaal socket-modellen. Te vergelijken met de oude pentium-1. Gewoon een min of meer vierkant blokje met een hoop pinnetjes aan de onderkant.

Als je een snellere cpu wil installeren, dan is het idd verstandig om eerst je bios te updaten. Let op: dit MOET in echte dos gebeuren. Dus niet in een dos-box in windows en ook niet in dos na afsluiten van windows naar dos. Dus gewoon een dos-prompt meteen na het opstarten van je pc. Als je windows NT/2000/XP gebruikt, gewoon even booten met een oude windows 9x bootdisk.

Het is het verstandigst om een slot-1 cpu te zoeken. Anders moet je met een slotket-converter (slot-socket) gaan werken om een socket-cpu te kunnen gebruiken. Ik heb geen ervaring met converters, maar ik heb wel begrepen dat dit niet gegarandeerd goed werkt. In principe kun je de allersnelste pentium-III installeren. De multiplier wordt immers door de cpu bepaald en hoeft dus niet in het bios voor te komen. Het is alleen belangrijk dat je de FSB goed instelt. Er zijn, wat betreft deze FSB, 100 MHz en 133 MHz pentium-III modellen. Een AX6BC ondersteunt officieel een FSB tot 100 MHz (zoals alle mb's met 440-bx chipset). Hij kan wel overgeklokt worden naar 133 MHz, maar dan lopen agp- en pci-sloten iets te snel. Het is dan niet gegarandeerd dat al je kaarten en je HDD goed blijven draaien. Gewoon voor 100 MHz gaan dus!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Op maandag 01 juli 2002 23:50 schreef snarfvz het volgende:
Hallo Tweakertje,

Welke versie van de bios update heb je?

Groeten

Frans van Zeeventer
Ik heb bios versie 2.57; gedownload van ftp://ftp.aopen.nl//pub/bios/ax6bc/ax6bc257.zip

Dat slot 1 is hierboven wel afdoende verklaard denk ik :+

Site waar je nog een slot1 kunt kopen: http://www.alternate.nl/html/nodes/003022999.html

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 11:50 schreef Tweakertje het volgende:

Site waar je nog een slot1 kunt kopen: http://www.alternate.nl/html/nodes/003022999.html
Ik zou absoluut geen nieuwe pentium-3 meer kopen. De 319 euro van bovenstaande link is absurd veel geld voor een verouderde proc. Logisch dat ze zo duur zijn: kwestie van vraag en aanbod. Maar leg nog een kleine 100 euro erbij en je hebt een nieuwe snelle amd, een moederbord met via kt333 chipset en ddr333 geheugen. Keuze lijkt me dan snel gemaakt. Tenzij je een goedkope tweedehands pentium-3 kan vinden natuurlijk.
Pagina: 1