Matrox Millennium II niet hoger dan 16 kleur

Pagina: 1
Acties:

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33
Met wat oude onderdelen ben ik een extra pc'tje aan t bouwen. Ik wordt alleen gek van het feit dat ik met geen mogelijkheid in Windows kom als de videokaart (een Matrox Millennium II) op meer dan 16 kleuren staat. Ik krijg dan alleen een zwart beeld met een witte muispijl te zien. Die muispijl beweegt wel, maar er komt verder geen Desktop voor de dag.

Wat ik al geprobeerd heb:

- drivers opnieuw installeren
- chipset drivers van moederbord installeren (ALi Alladin5 Socket7)
- ALiAGP 1.69 installeren
- Windows opnieuw installeren
- BIOS moederbord updaten
- BIOS videokaart updaten
- op Matrox.com, ALi.com.tw en op GoT zoeken

Iemand suggesties? Of is dit eindelijk een probleem waarmee ik echt de eerste/enige ben? ;)

EDIT: dom dom dom... niet te vermelde dat ik Windows 98 SE gebruik :o

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien handig als je erbij zet welke Windows je gebruikt :)

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
al een ander videokaartje geproobeerd misschien dat de combinatie met het mobo of een ander kaartje niet lekker is al kan ik me dat niet egt voorstellen bij een matrox kaart

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

doe nog eens wat meer info over je systeem. (mobo, type kaart (PCI/AGP) RAM, nou ja, alles.)

Als je trouwens opstart in 16 kleuren en daarna met de Matrox display properties naar 32 bit schakelt, wat doet ie dan (apply settings without restarting)? Wat voor monitor heb je ingesteld?

de betaler vervuilt

• lankras
Op maandag 01 juli 2002 22:37 schreef GA!S het volgende:
doe nog eens wat meer info over je systeem. (mobo, type kaart (PCI/AGP) RAM, nou ja, alles.)

Als je trouwens opstart in 16 kleuren en daarna met de Matrox display properties naar 32 bit schakelt, wat doet ie dan (apply settings without restarting)? Wat voor monitor heb je ingesteld?
De hardware:

- RedFox ALiAGP Super Socket 7 moederbord (Alladin5 chipset)
- AMD K6-2 500 MHz CPU
- 2 x 32 MB SDRam (100 MHz)
- Matrox Millennium II PCI
- 170 + 470 MB HDD (oud spul ja; wordt vervangen als alle andere hardware nog goed blijkt te draaien)
- floppendrive
- NEC Multispin 4V cd wisselaar

De relevante software
- Windows 98 SE
- Laatste drivers van Matrox site
- Integrated drivers van ALi
- laatste BIOS versies van mobo en videokaart

De mogelijkheid om kleuren te veranderen zonder te rebooten geeft ie niet. Standaard start ie na het installeren van de drivers op in 256 kleuren, waardoor ik Windows dus niet inkom. Enige mogelijkheid is daarna om in die gehate 'Veilige Modus' met regedit de kleuren terug op 4 bit te zetten.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 01 juli 2002 22:46 schreef lankras het volgende:

[..]

De hardware:

- RedFox ALiAGP Super Socket 7 moederbord (Alladin5 chipset)
- AMD K6-2 500 MHz CPU
- 2 x 32 MB SDRam (100 MHz)
- Matrox Millennium II PCI
- 170 + 470 MB HDD (oud spul ja; wordt vervangen als alle andere hardware nog goed blijkt te draaien)
- floppendrive
- NEC Multispin 4V cd wisselaar

De mogelijkheid om kleuren te veranderen zonder te rebooten geeft ie niet. Standaard start ie na het installeren van de drivers op in 256 kleuren, waardoor ik Windows dus niet inkom. Enige mogelijkheid is daarna om in die gehate 'Veilige Modus' met regedit de kleuren terug op 4 bit te zetten.
Klinkt echt als een driver probleem, gebruik je echt de goeie drivers voor die kaart? Zijn er geen standaard windows drivers voor die Matrox (iig in 2k en XP wel). Ik weet wel dat Matrox drivers hardnekkig kunnen zijn als ze niet precies op de juiste manier geinstalleerd worden (Heb nog ergens een ouwe Millenium II PCI inclusief Rainbow Runner...)

de betaler vervuilt

• lankras
Op maandag 01 juli 2002 22:52 schreef GA!S het volgende:

[..]

Klinkt echt als een driver probleem, gebruik je echt de goeie drivers voor die kaart? Zijn er geen standaard windows drivers voor die Matrox (iig in 2k en XP wel). Ik weet wel dat Matrox drivers hardnekkig kunnen zijn als ze niet precies op de juiste manier geinstalleerd worden (Heb nog ergens een ouwe Millenium II PCI inclusief Rainbow Runner...)
Matrox drivers zijn inderdaad ontzettend hardnekkig. Ik heb het al via de officiële Setup geprobeerd en via het aanwijzen van de INF file bij Windows detectie. Werkt geen van beiden. Tenzij Matrox de verkeerde drivers in hun zipfile gestopt heeft, heb ik echt de goede drivers.

• lankras
Op maandag 01 juli 2002 23:03 schreef Gianni Rombios het volgende:
http://www.redfox-online.com/tech%20supp_driver,utility,patch.htm#ALi

Deze zijn dacht ik nieuwer (ftp://ftp.aliusa.com/driver/integrated_1.06.exe)
Thanx, maar die had ik inmiddels ook geïnstalleerd. Werkt nog niet helaas....

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

monitor inf geinstalleerd??

de betaler vervuilt

• lankras
Op maandag 01 juli 2002 23:07 schreef GA!S het volgende:
monitor inf geinstalleerd??
Ehmmzzz... ik heb een standaard Super VGA monitor 800x600 uit Windows gepakt. Kan dat een probleem zijn?

• lankras
UPDATE:

Met een pre-historische Tseng Labs ET4000 ISA videokaart doet ie t wel. Ik werk nu op 800x600 in 16 bits kleur. Beeldopbouw is wel traaaaaaaaaaag >:)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 01 juli 2002 23:10 schreef lankras het volgende:

[..]

Ehmmzzz... ik heb een standaard Super VGA monitor 800x600 uit Windows gepakt. Kan dat een probleem zijn?
Soms wel, zeker bij Matrox kan dit wel eens uitmaken.

de betaler vervuilt

• lankras
Op maandag 01 juli 2002 23:49 schreef GA!S het volgende:

[..]

Soms wel, zeker bij Matrox kan dit wel eens uitmaken.
Dan zal ik dat nog wel eens testen als ik een 'merk'monitor te pakken krijg. Vooralsnog moet ik het doen met een merkloze 14 inch monitor (op de achterkant staat HighTech GmbH, maar daar zijn geen drivers van boven te Googlen)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ali + Matrox = problemen, neem dat van me aan. ;) Die combo werkt niet echt lekker.

Wel toevallig, ik heb destijds ook een ET6000 gehad, en daarna een Millennium II...

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1