Toon posts:

Wel hoge framerate, geen soepel draaiend beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okay, daar gaat tie weer :P,

INFO: ik heb een: PIII450, 64MB ram, hercules mx 5.5ns, 15" monitor.

wanneer ik de volgende dingen verander in m'n bios:
> Aperture Size '64'
> Video BIOS Shadow 'Enabled'
> Video BIOS Cacheable 'Disabled'
> Video RAM Cacheable 'Disabled'

en ik installeer de Nvidia 6.27-drivers, dan krijg ik met 3dmark2000 bij de standaard-benchmark: 3624

WAAR HET OM DRAAIT:
-wat me opviel, was dat ik bij vrijwel alle spellen en bij de benchmarking van 3dmark2000 het volgende verschijnsel krijg:

vooral als het beeld draait, lijkt het net alsof het beeld verdeeld is in horizontale vlakken die langzamer meedraaien dan het hele beeld...

Als ik dus snel wegdraai vlakbij een paal (bij bijv. Halflife), dan lijkt tie niet meer echt recht omdat het beeld de paal niet als een vast geheel weergeeft.. ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel... ;)

In -nog- andere woorden; het beeld lijkt niet als 1 vast geheel te draaien (een beetje rommelig), ookal is de framerate rond de 100...

VRAAG: is hier iets aan te doen? heeft het met de refreshrate te maken of met m'n moederbord/ram/proc.?

-snapt iemand überhaupt wat ik bedoel...? :)

thx peoplezzz

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Da's je Vsync! Die zal dan uit staan. Zet hem eens aan bij je instellingen (zowel voor Direct3D als OpenGl) en je zal het verschil kunnen merken.
Alleen 3DMark2000 forceert Vsync=off, dus daar zal je het niet direct merken. behalve de demo ervan, die zal wel met Vsync=on draaien.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

maar als je Vsync toch aandoet, dan krijg je toch een veel lagere framerate?

das toch ook kut? draai ik heel veel spellen dan niet veel trager..?

is er geen andere oplossing, heb jij ook Vsync aan bijvoorbeeld..?

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 23:08 schreef xystus het volgende:
maar als je Vsync toch aandoet, dan krijg je toch een veel lagere framerate?[/quote]Je zal een iets lagere framerate krijgen, maar dat is helemaal afhankelijk van de op dat moment gebruikte refreshrate (naar je monitor) en de framerate in het spel die op die resolutie gehaald kan worden. Dat kan dus steeds verschillend zijn. Het ene moment heb je er dus meer last van dan het andere moment, maar de "tearing" ben je dan kwijt.
Hoe hoger de refreshrate van je monitor en videokaart, des te minder last heb je ervan.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Topicstarter
okay bedankt!!

eeeehhh, waar zet ik vsync aan?..

want bij eigenschappen van beeldscherm, kon ik nergens 'VSYNC'aanvinken...

Verwijderd

Topicstarter
kut, die Verticale synchronistie staat dus standaard AAN. en dat staat die dus nog steeds... :( dan lag ut dus niet daaraan.. toch? dij de D3D kun je kiezen hoeveel frames vooruit.. hij staat standaard op 3 Fr.

wat raad je aan?

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

en zet je aparture size ook op 32 mb
ik heb 128 mb intern en als ik aparture op 128 zet gaat ie schokken als de neten.

specs

Verwijderd

Ik blijf erbij dat je 64MB erbij moet kopen, is altijd handig en prestatiewinstgevend en misschien lost het het schokkenprobleem op!

Verwijderd

Topicstarter
okay mensen let op :P :

-in de demo van 3dmark2000 staat de Vsync aan en dan heb ik mooi strak beeld.
In de (standaard) benchmark-mode heb ik dus veel tearing. hier staat de Vsync uit.

-In Halflife heb ik veel tearing, dit spel speel ik in D3D, omdat de OpenGL mode veel textuur-fouten geeft. De framerate is wreed hoog, alleen dus die tearing als je snel ronddraaid (het beeld is gewoon niet STRAK). Dit maakt het dus een zwaarlelijk geheel.

Nou dacht ik, misschien ligt het dan dus aan de Vsync van D3D.

Bij de instellingen staat dat de Vsync van OpenGL 'Altijd Aan' is.
Die van D3D is ook altijd aan, alleen berekend deze NIET MEER dan 3 frames vooruit (dit is de standaard afstelling). Terwijl hier bij OpenGL niets over in te stellen valt...

-En staat er ook bij de D3D: 0 MB van systeemgeheugen voor beeldcomposities in PCI mode. Hier staat bij OpenGL 6 MB voor!

Samenvatting ;):
Kan ik nog iets aanpassen aan die D3D instellingen, dat de Vsync 'beter' wordt en de prestaties (frameraten) niet veel slechter?

thx again peoplezz,

Bas.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou toch eerst maar eens gaan voor een extra 64 Mb reepie. UT schokt en bokt bij ieder die ik ken met 64 Mb, maakt niet uit, wat voor videokaart er in zit..

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

zal niks uitmaken maar sinds de TNT wordt gezegd dat > Video BIOS Shadow 'Enabled' Disabled moet zijn.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 09:38
ik had ook 64 mb maar heb sinds kort er 64 bij, dit is van schokkend UT naar vloeiend UT gegaan :) . Dus koop 64 erbij!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
eh ff over dat vsync. hij roomt gewoon de frames eraf die boven de refreshrate zitten. met andere woorden als je refreshrate op 85 hz hebt en je hebt 100 fps heb je dus kans (niet altijd ) dattie gaat schokken hier moet je dus vsync aanzetten zodat hij niet boven de 85 fps gaat zitten.

enneh gozer dat de framerate omlaag gaat is een beetje onzinnig. na 30-40 zie je het verschil niet meer. kijk maar naar de tv die heeft 24 fps dat gaat toch ook vloeiend. dus dat je over de 85 fps ofzo moet hebbe is onzin.

ook mogelijkheid is dus om refreshrate van monitor te verhogen, beetje kwaliteit monitor kan 100 hz aan

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Jonge houw nauw maar gewoon op. Je heb te weinig ram

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
okay dan :)

thx allemaal
Pagina: 1