(geen tijd om alles te lezen, misschien doe ik dat straks)
Liefde is een samenloop van verschillende factoren. In vrijwel de meeste relaties is er eest een factor die er voor zorgt dat men bij elkaar komt (en daarna bij elkaar blijft), waarna liefde als vanzelf ontstaat.
De samenbrengende factor is meestal verliefdheid. Verliefdheid heeft grotendeels te maken met hormonen en feromonen. Man zoekt vrouw, vrouw zoekt man, feromonen komen overeen, man ziet vrouw wel zitten, vrouw man ook, en *pats* ze zijn verliefd. Dat hele proces kan zich in enkele seconden afrollen, maar het kan ook een paar dagen, weken, maanden, enzovoorts duren totdat de condities optimaal zijn voor het "overspringen" van de "vonk".
Er kunnen ook andere samenbrengende factoren zijn. In een ouder-kind verhouding bijvoorbeeld is de samenbrengende factor, logischerwijze, het feit dat ze familie zijn, en dus veel met elkaar omgaan. De samenbrengende factor kan ook een geörganiseerd huwelijk zijn. Van dat soort huwelijken waren er vroeger in Europa heel veel (en er zijn er nog wel), en in derdewereldlanden komt het nog heel vaak voor. Er wordt getrouwd omdat de ouders zeggen dat het moet, waardoor een koppel wordt samengebracht, en na enige tijd ontstaat er (meestal) liefde.
Ik zal het nogmaals zeggen, liefde en verliefdheid zijn twee totaal verschillende dingen. Verliefdheid is iets chemisch (maar daardoor natuurlijk niet minder geweldig

) terwijl liefde iets is wat op den duur moet groeien. Een soort van gewenning, eigenlijk, maar dan nog sterker.
In het geval van mij en mijn vriendin, was ik toen ik haar de eerste keer zag wel in haar geïnteresseerd, maar zeker niet romantisch... Ik dacht meer zo van "wat is dat nou voor een vaag mens... met zo'n meid zou ik nou nooooooit wat willen hebben". Maar ik was dus wel in haar geïnteresseerd, maar ik had geen enkel idee waarom eigenlijk. Op een gegeven moment zaten we naast elkaar (voor de duidelijkheid, we waren collega's - zij was pas aangenomen), en ik kon verdoosie mijn ogen niet van haar afhouden... Ze werd daar een beetje geïrriteerd van, greep haar portemonnee, gaf me een pasfoto van haarzelf, en zij "kijk daar maar naar, dan hoef je je nek niet zo te verdraaien". Nouja, ik schoof haar ook een footootje van mij toe, ik nodigde haar uit om mee uit te gaan naar de Sneak Preview, waar ik elke woensdag met een groep vrienden heenging, en van het één kwam het ander.
Zij was trouwens wel meteen smoorverliefd op mij, zie ze. Maar ze had er geen zin in om op dat moment een relatie aan te gaan, dus ze probeerde me zoveel mogelijk te ontlopen, tot die dag dus dat we naast elkaar zaten. Een typisch gevalletje feromonen + hormonen, denk ik zo. Maar het is een geweldig gevoel
Bij elke relatie is het anders, en ook binnen één relatie is het bij de beide personen anders. Verliefdheid begint meestal hevig om daarna af te zwakken, maar het beginpunt verschilt, de hevigheid verschilt, en de mate van afzwakking ook. Liefde begint zwak en wordt daarna langzaam sterker. Maar ook daar verschilt het beginpunt, de mate van versterking, en de maximale hoogte.
Veel stelletjes gaan al vrij snel uit elkaar. De verliefdheid is afgezwakt, de liefde is niet snel genoeg gegroeid, en er is geen "unifying factor" meer om ze bij elkaar te houden. Erg lullig is het natuurlijk als dat slechts aan één kant gebeurt, terwijl aan de andere kant de verliefdheid en/of liefde wel groot is...
Ook kan het na langere tijd slechter gaan. Liefde heeft namelijk ook motivatoren nodig. Stel dat na een jaar ofzo de verliefdheid helemaal uitgedoofd is, en dat daarna de liefde ook niet verandert, dan kan het best zijn dat je na een jaar of 5, 6 tot de conclusie komt dat het allemaal toch wel beter zou moeten kunnen, en dat je dus beter uit elkaar kunt gaan. Vooral als misschien één van de twee (of allebei) verliefdheidsgevoelens krijgt voor een ander, zodat die persoon (of personen) zich opeens realiseren wat ze missen...
Ik geloof niet in De Ware Liefde. Als De Ware Liefde bestond, zou bijna iedereen namelijk doodongelukkig zijn, omdat het immers tussen die wereldbevolking van 6 miljard wel heel erg moeilijk zoeken wordt naar de Ware Jacob(a).
Verliefdheid en liefde is altijd een spel van omstandigheden. Onder andere omstandigheden had je verliefd kunnen worden op een ander, en had daar vervolgens wel of niet liefde uit kunnen groeien. Ik realiseer me dat, maar ik realiseer me ook dat ik het nu heel goed heb met mijn vriendin (en zij met mij), en ik ben volledig van plan haar trouw te blijven. Ik ben één keer een meid tegengekomen met wie ik wel wat zou hebben kunnen beginnen als ik niet al met mijn huidige vriendin had (en dat was ook reden voor een bijna slaande ruzie tussen mijn vriendin en mij) maar daardoor realiseerde ik me juist hoeveel ik geef om mijn vriendin, en dat ik haar voor niets op de wereld kwijt wil raken.
Dat is liefde.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.