[Mandrake82]Lilo editen? Oops!

Pagina: 1
Acties:

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Eigenlijk wilde ik het meteen posten, maar ik las de NOS-FAQ nog eens door en dacht, ach waarom ook niet, eerst maar eens zelf proberen :Y)

Mijn systeem zag er zo uit:
• Mandrake 8.1 met grafisch lilo opstartscherm
• WinXP
• Win2k

Als ik opnieuw opstart en dan weg loop, start altijd Linux op, dus ik wilde lilo default Windows laten opstarten.

Lilo ziet er zo uit:
• Linux
• Linux 'in veilige modus'
• Failsafe (oid)
• Windows
• Floppy

Toen ik /etc/lilo.conf ging editen en er een backup van maakte, als root, stond er bij default: "linux" en de caption van de windows option was gewoon "windows" dus ik maak van die default "windows" maar toen ik opnieuw opstartte, deed Lilo niets meer!
Ik dacht dat ik dan gewoon een linux promt kon krijgen zodat ik de backup kon terugzetten, maar goed.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe moet ik lilo.conf wél editen, nu heb ik namelijk heel Mandrake opnieuw moeten installeren.

Als het makkelijker is dat ik de hele file hier post, boot ik wel ff hoor :*

Dividend for Starters

Verwijderd

En nadat je lilo.conf hebt geedit, heb je daarna /sbin/lilo ook gedraaid? Dit is wel nodig om hem ook echt te laten updaten.
Als je dat niet hebt gedaan kan het niet veroorzaakt zijn door het editen.

Wat je zou kunnen proberen is de install cdrom van Mandrake te booten met de rescue optie.
Hierin kun je je lilo opnieuw installeren.
Hij zal je schijven mounten onder /mnt, waar je kunt komen door
code:
1
chroot /mnt

in te tikken.
Je kunt dan /etc/lilo.conf evt. aanpassen, maar liever even /sbin/lilo -v draaien.

Wat heb je trouwens nog meer gedaan, misschien je kernel geupdate? Of iets in /boot veranderd?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je eens de inhoud van /etc/lilo.conf kunnen posten, met daarbij welke partitie wat is? En wat doet hij precies niet? Geeft hij wel/geen menu/prompt/whatever, zijn er foutmeldingen? Ik dacht in het begin aan gewoon verwisselde entries, maar dan zou het kiezen voor 'windows' gewoon linux moeten starten. Aangezien dat niet gebeurt is er blijkbaar iets anders fout.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Op maandag 01 juli 2002 22:26 schreef MarcelP het volgende:
En nadat je lilo.conf hebt geedit, heb je daarna /sbin/lilo ook gedraaid? Dit is wel nodig om hem ook echt te laten updaten.
Als je dat niet hebt gedaan kan het niet veroorzaakt zijn door het editen.

Wat je zou kunnen proberen is de install cdrom van Mandrake te booten met de rescue optie.
Hierin kun je je lilo opnieuw installeren.
Hij zal je schijven mounten onder /mnt, waar je kunt komen door
code:
1
chroot /mnt

in te tikken.
Je kunt dan /etc/lilo.conf evt. aanpassen, maar liever even /sbin/lilo -v draaien.

Wat heb je trouwens nog meer gedaan, misschien je kernel geupdate? Of iets in /boot veranderd?
Nee, dat heb ik niet gedaan.

Er was geen rescue optie, alleen update of update van bepaalde onderdelen.

Kernel updaten :o Dat klinkt heel moeilijk voor iemand die een semester UNIX op school gehad heeft ;)
Nee, verder niets bijzonders gedaan, maar nu je het zegt, kreeg ik tijdens het booten wel een bestandstabel error op hda6, volgens mij is dat m'n MP3 partitie, die is niet eens bootable dus kon het geen kwaad, leek mij. Ook leek het alsof hij de fouten kon repareren en gerepareerd had, gezien hij gewoon verderstartte.
Op maandag 01 juli 2002 22:35 schreef odysseus het volgende:
Zou je eens de inhoud van /etc/lilo.conf kunnen posten, met daarbij welke partitie wat is? En wat doet hij precies niet? Geeft hij wel/geen menu/prompt/whatever, zijn er foutmeldingen? Ik dacht in het begin aan gewoon verwisselde entries, maar dan zou het kiezen voor 'windows' gewoon linux moeten starten. Aangezien dat niet gebeurt is er blijkbaar iets anders fout.
Ja, ik start na op verstuur gedrukt te hebben naar Linux en edit deze post later.

Hij gaf een foutmelding, maar stomme ik is vergeten deze op te schrijven. 'k Meen mij nog te herinneren dat hij zei dat er iets mis was met de caption.
Geen menu/geen prompt, alleen de melding die begon met:

"LILO ..." (heb je lekker veel aan he? :+)

PS Posts zijn opgeslagen dus ik probeer dit meteen even en laat later het resultaat weten, alvast bedankt!

/etc/lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
default=linux
keytable=/boot/us-latin1.klt
lba32
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
ignore-table
image=/boot/vmlinuz
    label=linux
    root=/dev/hda6
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=mount hdd=ide-scsi quiet"
    vga=788
    read-only
image=/boot/vmlinuz
    label=linux-nonfb
    root=/dev/hda6
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=mount hdd=ide-scsi"
    read-only
image=/boot/vmlinuz
    label=failsafe
    root=/dev/hda6
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=nomount hdd=ide-scsi failsafe"
    read-only
other=/dev/hda1
    label=windows
    table=/dev/hda
other=/dev/fd0
    label=floppy
    unsafe

Dividend for Starters

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-07 11:42

wiho

Certified Nerd

Op maandag 01 juli 2002 22:44 schreef PromWarMachine het volgende:
[...]

Nee, verder niets bijzonders gedaan, maar nu je het zegt, kreeg ik tijdens het booten wel een bestandstabel error op hda6, volgens mij is dat m'n MP3 partitie, die is niet eens bootable dus kon het geen kwaad, leek mij.

[...]
Ehm, volgens je lilo.conf is hda6 je root-partitie. Oeps? :P

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 00:38 schreef wiho het volgende:

[..]

Ehm, volgens je lilo.conf is hda6 je root-partitie. Oeps? :P
Ah, vandaar dat Windows het wel deed, maar Linux niet echt naar behoren :o Zal toch eens kijken hoe hij dat gemound heeft, want 'hda6' staat niet in /mnt, daar staat 'win_c' ed, maar ja we gaan nu te basic :9

BTW: Dat /sbin/lilo -v werkt goed, die onthoud ik, mocht ik nog eens in trouble komen :Y)

Dividend for Starters

Verwijderd

Vervang in lilo.conf /dev/hda6 door de juiste root (/) partitienaam (/dev/hda<iets-anders>). Je kunt dat zien door bijvoorbeeld /etc/fstab te bekijken.
code:
1
2
3
4
Voorbeeld:
#cat /etc/fstab
/dev/hde2     /  xfs       defaults    1   1
-knip-

In mijn geval moet ik dus in /etc/lilo.conf root=/dev/hde2 vermelden.
Als je de aanpassingen gedaan hebt lilo -v starten en rebooten maar .

Verwijderd

Lijkt erop dat het al is opgelost, maar je maakt nog 1 fout: je wil windows default laten opstarten..????!!
;)

Verder veel succes, en veel plezier.

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 10:41 schreef aRTee het volgende:
Lijkt erop dat het al is opgelost, maar je maakt nog 1 fout: je wil windows default laten opstarten..????!!
;)

Verder veel succes, en veel plezier.
Helaas niet, ik was over bovenstaand aan het denken. Je raad het al: dat gaat niet goed :P Toen ben ik in slaap gevallen en ben nu nog niet zo lang wakker >:)

Maar volgens mij bereik ik niet wat ik wil, als ik doe wat hierboven staat.

Wat ik wil is eigenlijk simpel: Als je naar Windows kijkt en je hebt dualboot, krijg je dat bootmenu en staat standaard het primary OS, geselecteerd met een wachttijd van 30 seconden, right?

Bij mij is dat dus WinXP en dat kan ik hier veranderen in 2k:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~walle186/GoT/dualboot.jpg

Nadat je Linux geinstalleerd hebt, zet LILO je 'default OS' op "Linux" en daar wil ik "Windows" van maken, that's it! :)

Dividend for Starters

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

default=linux
moet je dan van maken
default=windows

erg onlogisch he :P

If it ain't broken it doesn't have enough features

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:11 schreef Apache het volgende:
default=linux
moet je dan van maken
default=windows

erg onlogisch he :P
Lees de draad voor je blaat |:(

Maar ja, dat zou ook een andere reden kunnen zijn :z
Dus ik probeer 't nog wel een keer, als ik dan maar niet weer opnieuw moet installeren, grmbl

Dividend for Starters

Pagina: 1