Op maandag 01 juli 2002 23:52 schreef WhizzCat het volgende:
KI is, denk ik, het vermogen om op basis van een gevoel een beslissing te nemen.
dan is 't niet 'kunstmatig' meer, toch?
Aldoor wordt er gepraat over variabelen en als dit gebeurt doe dat, maar ik denk dat het de kunst is

om een machine te maken die menselijk reageert, met gevoel dus, daar is inderdaad die aflevering van ST TNG een erg goed voorbeeld van.
natuurlijk wordt er gepraat over variabelen. als men een KI wilt ontwerpen moeten er quantiseerbare grootheden zijn. wat betreft je "menselijke reactie", zoek eens op de z.g.n. "Turing test". als een jury van 10 mensen (geselecteerd) niet kan uitvinden dat de persoon aan de andere kant een mens is of een computer, dan kan men spreken van een menselijke reactie.
Maar ook door de hele serie heen, een machine die menselijk probeert te worden, mensen willen en kunnen hun eigen grenzen overschrijden door middel van het maken van beslissingen en keuzes op basis van gevoel en niet door koud redeneren en calculeren.
ach, wij doen niets anders dan koud redeneren en calculeren. het punt is alleen dat er belachelijk veel calculaties en redenaties plaatsvinden, en dat je zelf denkt dat dit 'gevoel' is terwijl er een stuk of 150 variabelen afhankelijk van elkaar veranderen. wat je in feite doet met 'gevoel' is een model simuleren - met een geheugen. afhankelijk van het model laat je het geheugen meespelen. een simpel voorbeeld : je draait de kraan voor het warme water open. je gebruikt je vinger als sensor : een meting van tijd tot tijd of het water op de gewenste temperatuur is.
het water is natuurlijk eerst koud. als je begint te voelen dat het water net iets te heet is draai je de kraan voor het koude water open voor een mix te maken, en misschien de hete kraan wat terug. je weet hoe je water op die manier kunt mengen - dat is je geleerd door je ouders (geheugen) of door je eigen ervaring (ook geheugen).
nu heb je het water op temperatuur. in de tussentijd heb je koud gecalculeerd en geredeneerd - als het water nu 'zo' warm is, duurt het nog maar even voordat het te heet is. als het water te heet is, draai ik de kraan voor het koude water open, maar niet te veel, anders wordt het te lauw. opnieuw kun je je vinger als sensor gebruiken.
nu zit er informatie in je geheugen, en heb je je interpretatie van het model weer opgefrist. het zou kunnen dat je per dag met meerdere kranen te maken hebt, en dat ze allemaal hun eigen tijden nodig hebben voor water warm eruit te laten stromen.
speciale situatie : iemand heeft net de kraan gebruikt en er alleen maar heet water uit laten stromen. jijzelf weet dat niet. uit geheugenoogpunt weet je dat als je de kraan voor het warme water opendraait er eerst koud water uit komt - omdat de ketel moet opstarten, of de geyser, of whatever. je draait vrolijk de kraan voor het warme water open en gebruikt je vinger opnieuw als sensor.
"AUW!"
er onstaat een schrikreactie. je lichaam weet dat als je vinger te lang onder heet water zit, er beschadiging kan optreden aan het weefsel. je trekt je hand terug (ook een gecalculeerde beweging - beweeg jezelf weg van datgene wat je pijn doet, maar in verloop van tijd verworden tot een reflex) en op grond van je model maak je een beslissing. het water is reeds heet - draai ik de kraan met warm water dicht om even bij te komen, of is de beschadiging niet ernstig genoeg en heeft de schrikreactie me gered; zodoende ontwijk ik de straal en draai de koude kraan open, en ga verder met regelen.
ik hoor je nu vragen, "maar wat dan met menselijke emoties?" - daarvoor kun je beter de search gebruiken, of in christiaan's nieuwe draad kijken.
De essentie is dus dat wij een machine maakt die niet alleen goede dingen doet, maar ook irrationele onlogische beslissingen neemt op basis van bijvoorbeeld zijn humeur, dat is wat ons menselijk maakt en het zal nog wel even duren voordat wij dat in een machine kunnen implementeren
um, dat is niet zo'n goed idee. en dat is ook niet de essentie. lees
http://sysopmind.com/singularity.html er maar eens op na, en zoek op de site naar "Friendly AI".
wat ons menselijk maakt heeft er ook voor gezorgd dat we onszelf al 5000 jaar de kop in slaan. een computer zal in alle gevallen (als deze niet op neuron-snelheid werkt, maar op lichtsnelheid (electronen!)) sneller zijn. koppel deze aan een fabriek, en een humeurige AI is vragen om problemen.