[EL] Smoorspoel in TEC-voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 16:16

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Als je een voeding voor een TEC gaat bouwen moet je er elco's in bouwen om de spanning af te vlakken. Maar laatst kwam ik een stapel oude papieren van school tegen en daar zaten metingen tussen van afvlakking met elco's en ook met een smoorspoel er tussen, en die spanning was nog een stuk verder afgevlakt dan met alleen elco's.
Heeft het nut om zo'n spoel in een TEC-voeding te bouwen en zo ja, wat is een geschikte waarde voor de spoel en waar haal ik er een?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

In een schakelende voeding moet ALTIJD een smoerspoel gebruikt worden voordat de spanning naar de elco's gelijd wordt. Van een schakelende trafo -> schakelende diode komt meestal een meest-ranzige spanning, deze moet even binnen de perken gehouden worden met een smoerspoel. Wat de waarde van deze spoel moet zijn hangt uiteraard van de chakelfreq. en gebruikte spoelopbouw (draad,windingen,spaties,kern) af. Tip. gebruik gewoon dezelfde schakelfreq's in normale schakelende pc voedingen, en kies dezelfde smoorspoel ;-)

Suc6 met de bouw!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk of het niet nuttig is in een ongeschakelde voeding (trafo met gelijkrichter)...
Maar is het mogelijk om zelf een geschakelde voeding te bouwen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Tuurlijk, met voldoende kennis en middelen tot je beschikking kan dat vast wel.
Kan je er niet beter eentje kopen. Zo spectaculair lijkt me het bouwen ook niet....

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Echt veel nut heeft het volgens mij niet..

Die tec vraagt namelijk niet om een zo net mogelijke spanning, als het maar enigszins op een gelijkspanning lijkt met niet te grote pieken, dan is het al goed..

• Demo

Demo

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 14:14 schreef ovi_ivo het volgende:
Tuurlijk, met voldoende kennis en middelen tot je beschikking kan dat vast wel.
Kan je er niet beter eentje kopen. Zo spectaculair lijkt me het bouwen ook niet....
Tuurlijk, ik kan er een kopen. Maar dikke voedingen kopen is duur :(
Dus als ik er eentje zelf kan bouwen en dat kost minder dan doe ik dat liever...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb een schema liggen van een 24 Volt 22 Ampere Geschakelde voeding. Interresse? Ben er zelf ook mee bezig voor mijn 2 Tecs.

• Demo

Demo

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 20:53 schreef roedie het volgende:
Ik heb een schema liggen van een 24 Volt 22 Ampere Geschakelde voeding. Interresse? Ben er zelf ook mee bezig voor mijn 2 Tecs.
:D zeker weten :9

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
http://www.qsl.net/xq2fod/Electron/PS40/Figure1.gif

Dit is het 13.8 volt exemplaar. Ik heb een lijst met veranderingen. Die ga ik voor je hier neer zetten, maar heb nu nog ff geen tijd....
Pagina: 1