Toon posts:

[Mandrake] Sharing troubles...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn server zojuist van een Windows naar een Linux (Mandrake 8.2) gemorfed. Ik heb alleen nog problemen met het sharen van de printer en de internet connectie. Beiden werken wel goed bij local gebruik. De sharing van driectories lukt overigens wel. Hieronder wat informatie over de 2 probelemen.

Printer Sharing

/etc/samba/smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
[printers]
   path = /var/spool/samba
   browseable = no
   guest ok = yes
   writeable = yes
   printable = yes
   public = yes

Het is een Canon S520 (USB). De '/etc/printcap' file heeft als inhoud de regel "Canon:" en ik vraag me af of dat wel goed is. Als ik de printer installeer in Windows dan gaat alles goed, maar als het installeren klaar is staat er: "Access denied, unable to connect"

Internet Sharing

Hier weer hetzelfde geval dat alles local prima werkt, maar niet bij de clients. Ik heb via de Mandrake Control Center de wizzard gedraait en die zei nadat ik een paar keer op next had geklikt dat alles klaar was.

Ik zou nu alleen niet weten hoe ik nu kan internetten op de Windows clients. Ik heb al geprobeerd de gateway en DNS in te stellen op de clients, maar geen succes.

Please help deze newbie :'(.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 01 juli 2002 21:23 schreef int het volgende:
Internet Sharing

Hier weer hetzelfde geval dat alles local prima werkt, maar niet bij de clients. Ik heb via de Mandrake Control Center de wizzard gedraait en die zei nadat ik een paar keer op next had geklikt dat alles klaar was.

Ik zou nu alleen niet weten hoe ik nu kan internetten op de Windows clients. Ik heb al geprobeerd de gateway en DNS in te stellen op de clients, maar geen succes.
Zou je eens een console kunnen openen en (als root) de volgende commando's geven en de uitvoer ervan hier posten?
code:
1
2
3
iptables -L
ifconfig
cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Aan de hand daarvan valt als het goed is te zien waar het forwarden van je internet de mist in loopt. Als die gegeven blijken te kloppen dan zit er iets mis bij de Windows-clients. Ik neem aan dat het interne netwerk gewoon werkt? Op die Windows-clients hoeft in principe alleen de DNS goed te worden ingesteld en de gateway (dat moet het IP van de Mandrake-bak zijn).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ipconfig [ ok ]

cat /proc/sys/net/ipv4/ip_tables
1

En het resultaat van iptables -L >> http://coen.dnsalias.com/screen.png

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens naar die foutmelding zitten kijken en wat topics doorgelezen waar ook dit probleem aan de hand was. Zou het een IRQ conflict kunnen zijn ofzo? In dat topic stond ook dat het opgelost zou kunnen worden door de netwerkkaarten niet naast elkaar te stoppen (wat ik wel heb).

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Klein leesfoutje: ik vroeg om de uitvoer van 'ifconfig', niet 'ipconfig' :). Ik heb het idee dat je netwerk nog niet helemaal goed geconfigureerd is en dan werkt het delen van internet logischerwijs ook niet.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zelf al regel voor regel doorgenomen en kon niet iets ontdekken in de output van ifconfig...

http://coen.dnsalias.com/ifconfig.png

.edit

Ik zie nu ook bij de services dat iptables/ipchains 'stopped' zijn. Ik kan ze ook niet starten via de Mandrake Control Center...

Verwijderd

Topicstarter
Ik hab alles gedeïnstalleerd en de netwerkkaarten in andere sloten geprikt en wederom alles geïnstalleerd en het internet + sharing werkt nu wel.

Alleen de printer verzet zich nog steeds...
Pagina: 1