Toon posts:

Wijzigen buttontekst website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb voor iemand een website gemaakt,http://www.ideehuis.nl/test/index.htm
Zoals je zult zien als je de site bekijkt, draait het op de site om de 15 oranje buttons waarop je kan klikken. Klik je op zo'n button dan krijg je meer te lezen/zien over het onderwerp of de vraag welke op de button vermeld staat.

Dit concept is door niet mijzelf bedacht door, maar door een filosofisch persoon die niet bijzonder handig is met de pc. (zijn werkzaamheden op de pc bestaan voornamelijk uit tekstverwerken met M$ Word en internetten met M$ IE)

Ik heb de site gemaakt met Dreamweaver 4 en Fireworks 4.
In Fireworks heb ik ook o.a. de buttons gemaakt, en daar heb ik een vraag over.
Het is de bedoeling dat de persoon voor wie ik de site gemaakt heb, de buttontext en de text die je ziet wanneer je op een button klikt, zelf wijzigt. Dit zal elke week gebeuren.

Het gaat nu hoofdzakelijk om het wijzigen van de buttontext. (de "antwoordtext" wijzigen is niet moeilijk, dat zou hij gewoon vanuit de sitemap van Dreamweaver kunnen doen)

Ik heb die buttons in Fireworks gemaakt, het is een lichtoranje rechthoek, met daarop een oranje "rounded rectangle".
Dit geheel heb ik natuurlijk niet in png formaat op de site gezet, maar gesaved als jpg.

Nu vraag ik mij af hoe die persoon nu gemakkelijk (misschien gewoon vanuit dreamweaver) de buttons kan bijwerken.
Ik weet dat je onder dreamweaver de optie "Edit with fireworks hebt" (dus dan kan je de index file laden waarop alle buttons staan en dan de button die je wilt wijzigen selecteren en vervolgens de optie edit with fireworks kiezen, (dit ff voor degene die niet snappen wat ik precies met die optioe bedoel)) maar dit is erg omslachtig, dan moet je weer de juiste oranje kleur gaan kiezen en dan de bestaande text gaan brushen oid. Dit is volgens mij te ingewikkeld voor de desbetreffende persoon.

Weten jullie misschien een betere manier om de buttontext te updaten, zijn er misschien speciale tools voor.

Ik hoop dat iemand een makkelijke manier weet.

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Je kunt voor dit soort plaatjes beter .gif dan .jpg gebruiken, ze hebben immers maar weinig kleuren (gif geeft dan betere compressie).

Probleem is dan nog steeds dat de woorden op bitmapjes staan, en dus niet zo 1,2,3 aan te passen zijn. (iig niet door een filosofische jandoedel ;))
Je kunt op een aantal verschillende manieren te werk gaan: als je beschikking hebt over PHP (server-side scripttaal) zou je de teksten op de plaatjes dynamisch kunnen laten genereren met iets dat de GD library genoemd wordt.
In dit geval kun je ook alleen de randen van de knoppen in 4 gifjes stoppen, en het midden van de knop gewoon in een html-tabelletje zetten met een oranzige achtergrond. Dan zijn de woorden ook gewoon teksten die makkelijkj aan te passen zijn. Vereist wel enig tabel-gefröbel...

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:55

Altaphista

1. check manual, 2. ask

stap voor stap handleiding schrijven
of zoals atari_junkie zegt: met php en de gd_lib. Hier is genoeg over te vinden op het net.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Verwijderd

nog een idee: flash buttontjes, waarvan je de text inlaadt uit een textfiletje ofzo. Da's ook redelijk simpel te maken geloof ik (help me mensen: wat is de functie hiervoor GetVar?)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

je plaats de lege buttons in een div
je plaatst tekst op dezelfde plaats in een div
de tekst van de button komt uit button1.php
<div name="blaat"><?php include etc etc ?>
dan denkt ik:
fopen
fputs
fclose...

Als die persoon een form kan invullen, kan hij ook zijn button wijzigen.

Wise enough to play the fool

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op dinsdag 02 juli 2002 02:24 schreef teacher het volgende:
je plaats de lege buttons in een div
je plaatst tekst op dezelfde plaats in een div
de tekst van de button komt uit button1.php
<div name="blaat"><?php include etc etc ?>
dan denkt ik:
fopen
fputs
fclose...

Als die persoon een form kan invullen, kan hij ook zijn button wijzigen.
Juist teacher, zo had ik het ook eigenlijk in gedachten. Maak gewoon een div met daarin een tabel; in die tabel zet je alle buttons mooi naast elkaar, leeg. In de <div> zet je overigens:
code:
1
style="z-index: 100;"

Je kunt hier ook nog middels css dus de height, width en positie van de div in bepalen, zoek dat even na in een css uitleg. Ik moet wel zeggen dat Netscape 4.x niet zo dol is op de laatstgenoemde css-codes...

Dan plaats je er nog een div onder, waarin je dezelfde tabel zet, maar nu met andere uitlijning in de cellen en nu met alle woordjes.
En hier ook weer:
code:
1
style="z-index: 125;"

Let op de verhoogde z-index, die geeft aan dat hij er boven moet...

Met php werken is leuk en handig, maar als je daar niet mee bekend bent zou ik het even laten. Die persoon kan zelf in Dreamweaver/Notepad/Editplus die site bijwerken, dus ik (ik kan Editplus aanraden vanwege de syntax-highlighting, zodat je kennis kan zien wat nou wat is in die lap code) enfin, ik zou hem lekker zelf in de file laten werken en dan je eens in PHP verdiepen en het met een edit-form overschrijven. Ik bedoel, dan kun je op je gemak even leren hoe dat in PHP moet en toch heeft die kennis al een site online.

Enfin, schrijf je code voor die tabellen, schrijf dan niet zo:
code:
1
2
3
4
5
<tr>
<td>
<a href="blaat.htm">Blaat!</a>
</td>
</tr>

Maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<!--Dit is knop 1 - volg onderstaande instructies-->
<!--Vul pagina in bij 'href=' tussen aanhalingstekens-->
<tr><td><a target="_top" href="blaat.htm">
<!--Vul knop-titel in-->
Blaat!
<!--Hieronder niet wijzigen-->
</a></td></tr>

Als je dit in een editor met syntaxhighlighting opent, zie je dat de comments (meestal) groen worden en de rest duidelijk te volgen is. Je code wordt hierdoor iets lelijker, maar who cares, je kennis kan er wijs uit worden... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik zijn hostingpakket uit moeten laten breiden met php. Dat gekut met HTML schiet op deze manier niet echt op en de oplossingen die jullie aandragen lijken me wel goed uitvoerbaar

thnx

Verwijderd

volgens mij kan je met javascript ook wel textfiles uitlezen (correct me if i'm wrong) en deze in een div planten
Pagina: 1