ben met een databaseje bezig in sql2000. ik wil in kunnen voeren dat een bepaalde opdracht bv 16 uur duurt maar als ik 16 in een smalldatetime invoer dan gaat sql2000 over zijn nek. Hij converteert het naar 4:00:00 pm. maar kan niet verder ofzo.. Volgens mij kan ik dus niet opgeven een aantal uren.. Ben ik genoodzaakt om een nvarchar te gaan gebruiken ? Ben een klein beetje nogal sql(2000) newbie dus probeer niet al te technische termen te gebruiken.
16 is gewoon een getalletje, dus kun je niet kiezen voor gewoon een int of integer (ipv smalldatetime)? in principe heb je niets aan een datum of een tijd. Het is tenslotte gewoon een aantal 
* RdeTuinman weet niet of int ook in sql2000 zit, maar gaat er vanuit van wel
int zit er natuurlijk in, maar volgens mij neem je best een floating-point type, zodat je ook bv 3,5 uur kunt ingeven.
Een DateTime veld is om een datum of tijd bij te houden, en niet een aantal.
https://fgheysels.github.io/
Klopt, maar een kwartier of een half uur moet ook in te vullen zijn. Als ik dan bv 3 klussen heb van een half uur wordt dat logisch gezien in tijd 1:30. Bij een int wordt dat dood leuk 0,9 ofzo.. Kleinste tijdeenheid die ingevuld mag worden is een kwartier. Invullen als 25 (0,25) of 15 (minuten) ?Op maandag 01 juli 2002 20:37 schreef RdeTuinman het volgende:
16 is gewoon een getalletje, dus kun je niet kiezen voor gewoon een int of integer (ipv smalldatetime)? in principe heb je niets aan een datum of een tijd. Het is tenslotte gewoon een aantal
Mmja,Op maandag 01 juli 2002 20:49 schreef whoami het volgende:
int zit er natuurlijk in, maar volgens mij neem je best een floating-point type, zodat je ook bv 3,5 uur kunt ingeven.
Dan zal ik bij het opvragen rekening moeten houden dan 0,5 30 minuten is enzo...
Zit niets anders op.
Verwijderd
je kan ook een begin datum met tijd en eind datum met tijd invoeren, deze kan je dan later van elkaar afhalen en dan blijft er een tijd over. Zo Doe ik dat meestal, maar dat komt omdat ik heel veel acties van 1 persoon per dag laat scannen en registreren.
Nee, das nie handig in dit geval omdat het om een tijdseenheid bedraagd zonder dat van te voren bepaald kan worden wanneer het start, maar evengoed bedankt.. is wel weer een tipje dat ik later zou kunnen gebruiken.Op maandag 01 juli 2002 21:22 schreef Hans_Kazan het volgende:
je kan ook een begin datum met tijd en eind datum met tijd invoeren, deze kan je dan later van elkaar afhalen en dan blijft er een tijd over. Zo Doe ik dat meestal, maar dat komt omdat ik heel veel acties van 1 persoon per dag laat scannen en registreren.
Verwijderd
Als je een beetje handig bent, dan kun je zelf toch wel een functie schrijven die detecteert dat 1:30 0.5 wordt en 1:45 0.75? Lijkt me niet zo moeilijk = gewoon een kwestie van met procenten werken:Op maandag 01 juli 2002 21:17 schreef shades het volgende:
[..]
Mmja,
Dan zal ik bij het opvragen rekening moeten houden dan 0,5 30 minuten is enzo...
Zit niets anders op.
45 / 60 = 0.75 dus kommagetal wordt:
aantal uren (1) + 0.75 = 1.75 en voila
Als je rekent in tijdseenheden, dan kan je ook in die tijdseenheden rekenen. Neem bijvoorbeeld dat een opdracht per kwartier wordt berekend. 16 uur wordt dan dus 64. Later kan je dat terugrekenen naar hoeveel blokken en hoeveel belaste uren.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Euhm, als je nu een functie maakt die de tijd terugrekent naar seconden, dan ben je toch klaar?
Dit kun je ook weer omgekeert doen om de werkelijke periode terug te rekenen.
En je kunt dit type in een gewone long kwijt.
Dit kun je ook weer omgekeert doen om de werkelijke periode terug te rekenen.
En je kunt dit type in een gewone long kwijt.
Boom......Boom......Boom......Boom......Boom......booooooooooom
Kent MS SQL Server dan geen datatype "interval"?Op maandag 01 juli 2002 20:34 schreef shades het volgende:
Ben ik genoodzaakt om een nvarchar te gaan gebruiken ?
Ben voor de oplossing van Grote Vos gegaan. Deze was het simpelst toe te passen enzo..
Pagina: 1