XP client met Freesco router wil internet niet op

Pagina: 1
Acties:

• Def_Os
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 03:13
Here goes:

Ik heb een servertje met Freesco staan, met een switch met een WinXP-bak eraan (andere clients heb ik nog niet). Het probleem: internetten op deze client gaat niet. :'(

DNS-adressen van Chello Rotterdam ingevuld en de server lijkt goed te werken (door DHCP een dynamisch adres toegewezen). In de server zit overigens de authentieke Chello-NIC (al heb ik hem volgens mij nog niet ingesteld, omdat ik nog niet heb ingelogd bij chello.nl).

Bij wat volgens mij de goede instellingen zijn, geeft XP aan dat de kabels niet zijn aangesloten (yeah, right). Pingen naar localhost gaat prima, NIC werkt dus.
IP auto
DNS gelijk aan server (heb ik ook al eens op auto geprobeerd) = 192.168.0.1
Gateway - gelijk aan server = 192.168.0.1

En als ik alle instellingen op auto zet, heb ik een werkende LAN, maar kan er nog niet geïnternet worden. WinXP geeft me dan een of ander vaag IP-adres (163.x.x.x) met een subdinges van 255.255.0.0, terwijl dit 192.168.0.1 met 255.255.255.0 zou moeten zijn (hetgeen de server-adressen zijn).

Wat doe ik fout? Ik ben redelijk newbie in netwerken, dus niet al te moeilijke oplossingen zoeken... :P

P.S.
Ik zit nog een beetje met de host- en domeinnamen in mijn maag, misschien heb ik dat verkeerd gedaan. Host = router. Domein = inet. Waar moet ik die invullen in XP? En de domeinnaam chello.nl? Moet die ook ergens staan (heb ik al bij geavanceerde DNS-opties gedaan, hielp niets).

Alvast bedankt.

Anyone who's ever played a part // They wouldn't turn around and hate it

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Pingen naar localhost gaat prima, NIC werkt dus.
nej :)
pingen naar localhost kan ook zonder werkende nic :)
IP auto
DNS gelijk aan server (heb ik ook al eens op auto geprobeerd) = 192.168.0.1
probeer die dns es in te stellen op de dnssen van chello zelf.... :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat ip dat XP je geeft is een IP dat gegeven wordt als er geen DHCP server beschikbaar is.
Ik zou DHCP maar eens afzetten, en op de XP computer alles met de hand invoeren.
Gateway = ip server
DNS = chello DNS
IP = 192.168.0.2

• Def_Os
DNS op Chello-DNS werkt ook niet, al geprobeerd.

163.x.x.x --> DHCP werkt dus niet... (da's waar ook, dat had ik al ergens anders gelezen) Als ik deze instellingen invoer, moet ik DHCP dan ook uitzetten in Freesco? :?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 01 juli 2002 20:39 schreef Def_Os het volgende:
DNS op Chello-DNS werkt ook niet, al geprobeerd.

163.x.x.x --> DHCP werkt dus niet... (da's waar ook, dat had ik al ergens anders gelezen) Als ik deze instellingen invoer, moet ik DHCP dan ook uitzetten in Freesco? :?
Hoeft niet, maar ik zou het toch ff doen :)

Verwijderd

weet jij wel zeker dat beide netwerk kaarten werken (IRQ & IO adressen) ??
Dat had ik dus ook. en dan werkt je TCP/IP niet over dat kaartje. Als je zeker weet dat dat goed is, steek dan eens de chello kabel erin, en start freesco op. Kijk daarna eens op je modem of je wel echt een link en acivity hebt.

Ik heb in ieder geval mijn freesco en XP pro aan de praat hier...met een com21 modem.
Als je meer vragen hebt over hoe ik heb gedaan heb, roep maar.

PS: Als XP zegt dat je een netwerk kabel niet hebt aan gesloten, heeft jouw XP client geen verbinding met je HUB. Ik zou dat eerst maar eens gaan bekijken. Als je geen hub verbinding hebt, heb je helemaal nix.

• Def_Os
OK, ik heb DHCP uitgeschakeld en alles handmatig ingevuld. De adressen kloppen nu, maar nog steeds geen internet! :?

Ik heb twee PCI-kaarten, dus ik heb geen IO en IRQ in hoeven vullen. Mijn swich geeft aan dat er aan beide kanten verbinding is.

Hoe zit dat met dat chello.nl, moet ik dat nog ergens invullen?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
maar nu kan je dus wel naar 192.168.0.1 pingen ? (en je dus wat terugkrijgt :P ) ?

• Def_Os
Uitschakelen van DHCP en handmatige invoer was toch de oplossing! Alleen: de router moest even opnieuw opgestart worden terwijl XP aan bleef staan! Zoooooo simpel kan het dus zijn... :)

Maar: op mijn switch brandt het LEDje voor een 100 Mbps-verbinding niet meer, terwijl hij dat eerst wel deed. Is dit normaal? Komt het omdat de internetverbinding geen 100 Mbps haalt?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op dinsdag 02 juli 2002 10:57 schreef Def_Os het volgende:
Uitschakelen van DHCP en handmatige invoer was toch de oplossing! Alleen: de router moest even opnieuw opgestart worden terwijl XP aan bleef staan! Zoooooo simpel kan het dus zijn... :)

Maar: op mijn switch brandt het LEDje voor een 100 Mbps-verbinding niet meer, terwijl hij dat eerst wel deed. Is dit normaal? Komt het omdat de internetverbinding geen 100 Mbps haalt?
de NIC in je freesco is geen 100Mbit? (heb ik ook niet, toch niet nodig), of misschien heeft je freesco hem op 10mbit laten draaien om duistere reden?

• Def_Os
WTF?
Nu doe ik hetzelfde als eerder op de dag, krijg ik weer geen internetverbinding?!?

Wat is de voorgeschreven volgorde van installeren en opstarten van een netwerk met router?

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 22:06 schreef Def_Os het volgende:
WTF?
Nu doe ik hetzelfde als eerder op de dag, krijg ik weer geen internetverbinding?!?

Wat is de voorgeschreven volgorde van installeren en opstarten van een netwerk met router?
Eerst de router aan, dan clients aan (met DHCP dan)
Als je geen DHCP gebruikt maakt het totaal niet uit.
Pagina: 1